rainbow1 skrev 2014-09-22 17:01:22 följande:
Jag är den som inte har burit våra tvillingpojkar, det är våra första barn. När vi träffar släkt och vänner så är det mycket prat om likheter med min frus släkt om vem som är lik vem. (Det kommer oftast alltid upp när vi ses) är det någon mer som har/haft det så. Jag förstår självklart att det kommer upp, men det gör det jämt. När man berättar något så blir det alltid, han är så lik den och den .. Jag har pratat med min fru om det, det har blivit något bättre, någon som oxå haft det så och känt att det inte känns så kul?
Det är skittrist. Särskilt med bebisar. För mig kändes det som... ett revirpinkande, på något vis. Som om det var jätteviktigt för min svärsläkt att poängtera att barnet var deras. Det mattades av efter ett tag, lyckligtvis. Mitt barn är väldigt lik min fru - om vi står tillsammans är det rätt tydligt vem av oss som har bidragit med genetiskt material - men är på sätt och vis rätt lik mig också. Vi har samma hårfärg, till exempel, som min fru inte delar, och hon har fått mycket av ordval och tonfall och intressen av mig, vilket gör att även om det fortfarande påpekas en del likheter så är det rätt jämnt fördelat mellan oss föräldrar.
Sen kan jag tycka att det är jobbigt överlag att hålla på att jämföra barn med deras föräldrar. Jag vill inte att mitt barn ska vara en kopia av mig, och jag vill inte vara en kopia av min mamma. Likheter som skapar samhörighet är bra, men de är inte nödvändigtvis genetiska.