• MeMicha

Mammor som inte ska bära barnet - utan vara det stora stödet

Hej på er alla glada (och förhoppningsvis) blivande mammor. 

Jag och min tjej försöker bli gravida, det är hon som ska bära barnet och jag känner att det vore trevligt att få kontakt med fler som precis som mig kommer att vara den som stöttar och hjälper till. Tänkte att här kanske vi kan stötta varandra på vår väg till att få till ett litet Pyre! Jag har barn sedan tidigare och har varit där hon är nu men jag har aldrig varit i den position som jag nu står inför. 

Önskar er alla som försöker ett stort lycka till och skickar <3 <3 <3 på vägen :)  

• Svar på tråden Mammor som inte ska bära barnet - utan vara det stora stödet
  • heid

Hej!

Vi är i samma läge, jag och min fru. Försöker få barn, och det är min fru som ska bära barnet. Vilket bra initiativ med en tråd för oss också! :)

När jag berättar för t.ex kollegor eller vänner att vi försöker bli med barn så kommer (ganska självklart) frågan om vem av oss som ska bära det. Jag har inget emot den frågan, den stör mig inte det minsta. Däremot kan fråga nummer två bli betydligt svårare att få höra gång på gång. När jag väl har förklarat att det är min fru som ska bära så anser sig de flesta ha rätt att fråga "Jaha, varför då?". Den frågan sätter sig hos mig, det här att hela tiden behöva förklara och utreda det val som är vårat. Är det nån fler som känner igen det här?

• sina
    heid skrev 2013-01-21 21:36:28 följande:
    Däremot kan fråga nummer två bli betydligt svårare att få höra gång på gång. När jag väl har förklarat att det är min fru som ska bära så anser sig de flesta ha rätt att fråga "Jaha, varför då?". Den frågan sätter sig hos mig, det här att hela tiden behöva förklara och utreda det val som är vårat. Är det nån fler som känner igen det här?
    Japp. Vänner som frågade (eller frågar, för det händer fortfarande att "nya" kompisar frågar hur vi bestämde) hade/har jag inga problem med, men alla andra fick svaret "det blev bara så" eller "någon var ju tvungen att göra det". Nu var det inte viktigt för oss, och vi hade heller inga medicinska orsaker, så det var liksom ingen känslig fråga och det underlättade kanske, men folk accepterade det svaret. Vissa fortsatte, och började prata om jag då "ju" skulle få bära nästa, men det var rätt lätt att ignorera.

Jag tycker att det är svårt att hitta balansen ibland. Jag vill ju uppmuntra till ett öppet klimat, jag ser hellre att folk frågar mig/oss än att de ska gå och undra och snacka. Samtidigt är vissa saker privata, något som andra inte har med att göra - särskilt inte de som inte är våra vänner, utan kanske mammas kompisar, jobbarkompisar, stora barnets kompisars föräldrar och så vidare.
  • MeMicha

För mig är allt så nytt än så jag har inte hunnit mötas av så många kommentarer men eftersom jag har barn sen tidigare så känns det naturligt att det blir hon som får bära barnet. Det finns så många frågor som man kommer att ställas inför och jag ska försöka vara beredd, men ibland är det ren dumhet och dumma frågor får dumma svar ;)

• Ljusskimmer

Vilken bra tråd! Jag och min fru har precis påbörjat allt och väntar på kuratorsutredning nu. Här är de inga direkta väntetider så de sa till oss att vi nog kommer igång i vår med första inseminationen :) spännande tycke jag att det är :)

• Amd

Jag och min tjej försöker också. Vi väntar på BIM nu. :) Hon har blivit inseminerad..
    Jag har inte ens tänkt på att få frågor och behöva svara och motivera bärare. Hm...

• MeMicha

Ja vi väntar på BIM nu med, när har ni BIM? Vi har det den 2 februari :)

• Amd

Vi har BIM på tis den 29 jan. Tiden går långsamt. Vi funderar på att testa redan i morgon eller på söndag. Dumt kanske(?).

• MeMicha
    Amd skrev 2013-01-25 07:53:24 följande:
    Vi har BIM på tis den 29 jan. Tiden går långsamt. Vi funderar på att testa redan i morgon eller på söndag. Dumt kanske(?).
    Spännande :) håller tummarna för er........ har ni testat? 
  • Amd

Jo vi har plussat. Äntligen! :) hoppas bara den lilla vill stanna kvar å växa dig stor.

Svar på tråden Mammor som inte ska bära barnet - utan vara det stora stödet