heid skrev 2013-01-21 21:36:28 följande:
Däremot kan fråga nummer två bli betydligt svårare att få höra gång på gång. När jag väl har förklarat att det är min fru som ska bära så anser sig de flesta ha rätt att fråga "Jaha, varför då?". Den frågan sätter sig hos mig, det här att hela tiden behöva förklara och utreda det val som är vårat. Är det nån fler som känner igen det här?
Japp. Vänner som frågade (eller frågar, för det händer fortfarande att "nya" kompisar frågar hur vi bestämde) hade/har jag inga problem med, men alla andra fick svaret "det blev bara så" eller "någon var ju tvungen att göra det". Nu var det inte viktigt för oss, och vi hade heller inga medicinska orsaker, så det var liksom ingen känslig fråga och det underlättade kanske, men folk accepterade det svaret. Vissa fortsatte, och började prata om jag då "ju" skulle få bära nästa, men det var rätt lätt att ignorera.
Jag tycker att det är svårt att hitta balansen ibland. Jag vill ju uppmuntra till ett öppet klimat, jag ser hellre att folk frågar mig/oss än att de ska gå och undra och snacka. Samtidigt är vissa saker privata, något som andra inte har med att göra - särskilt inte de som inte är våra vänner, utan kanske mammas kompisar, jobbarkompisar, stora barnets kompisars föräldrar och så vidare.