• Seglaren1

Hästarna mår inte bra!

Hej allihopa! Vill bara höra med er vad ni hade gjort i denna situation. Varje dag när jag kör hemifrån så kör jag förbi ett stall där dom har 3 st hästar, 2 shettisar och 1 lite större ponny. Saken är den att hästarna varken får vård eller kommit ut ur den här hagen. Dom har stått där sedan i somras. Dom har visserligen ett skjul dom kan gå in i... Kan jag göra något för att hjälpa dom? Eller skall jag inte bry mig alls? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hästarna mår inte bra!
  • Isnogood

På vilket sätt, anser du att de inte mår bra?
    -Hur vet du att de aldrig kommer "ur hagen"?

Visst skall man reagera på om djur far illa, men ibland kanske det inte är så illa som man tror

(Man ska alltid bry sig)     

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • carro93

Jag hade ringt anonymt först till djurskyddet eller vart man nu kan ringa (har inte så stor koll) och berättat situationen. Då kan dom göra ett besök och kolla om djuren mår bra eller ej.

• Ronja 551

Är länsstyrelsen man ska ringa. De har hand om djurskyddet. De gör då en allmän kontroll. Jag har fått kontroll flera gånger på mina djur. Är de inga brister så lämnar de en i fred o de blir inga påföljder. Iaf tills nästa gång någon anmäler...

• Isnogood
    carro93 skrev 2013-01-16 22:42:29 följande:
    Jag hade ringt anonymt först till djurskyddet eller vart man nu kan ringa (har inte så stor koll) och berättat situationen. Då kan dom göra ett besök och kolla om djuren mår bra eller ej.

Jordbruksverket sköter anmälan om vanvård.
    Men, vore bra om  människor kollade noga innan de gör anmälan, för det är inte alltid det är som det ser ut att vara.
    -Menar inte att dessa INTE mår dåligt, för det vet jag inte, men många gånger är människor lite för snabba att anmäla, trots att det inte egentligen fanns något att anmärka på   
  • Whitetrash86

på vilket sett får dom inte vård?

när dom magra? ovårdade?

bara för att dom inte står i stall på nätterna så betyder det inte att dom inte får vård.
    Åker du förbi under hela dagen eftersom du vet att dom aldrig kommer ut ur hagen? 

• carro93
    Isnogood skrev 2013-01-16 22:45:16 följande:

Jordbruksverket sköter anmälan om vanvård.
    Men, vore bra om  människor kollade noga innan de gör anmälan, för det är inte alltid det är som det ser ut att vara.
    -Menar inte att dessa INTE mår dåligt, för det vet jag inte, men många gånger är människor lite för snabba att anmäla, trots att det inte egentligen fanns något att anmärka på   

Så är det säkert! ;)  Har inte så bra koll mer än att det går att göra anmälan till någon iaf :P

• Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 22:44:35 följande:
    Är länsstyrelsen man ska ringa. De har hand om djurskyddet. De gör då en allmän kontroll. Jag har fått kontroll flera gånger på mina djur. Är de inga brister så lämnar de en i fred o de blir inga påföljder. Iaf tills nästa gång någon anmäler...

Eller så får man hem brev där man får svara på anmälan.

Har blivit anmäld, just av människor som TRODDE att, men inte hade rätt.

-Tråkigt när oskyldiga drabbas, för det är obehagligt o få veta att man blivit anmäld, även om man vet av att man inte gjort fel, och även får det bekräftat efter kontroll, men obehaget finns där i alla fall...   
Svar på tråden Hästarna mår inte bra!