• Seglaren1

Hästarna mår inte bra!

Hej allihopa! Vill bara höra med er vad ni hade gjort i denna situation. Varje dag när jag kör hemifrån så kör jag förbi ett stall där dom har 3 st hästar, 2 shettisar och 1 lite större ponny. Saken är den att hästarna varken får vård eller kommit ut ur den här hagen. Dom har stått där sedan i somras. Dom har visserligen ett skjul dom kan gå in i... Kan jag göra något för att hjälpa dom? Eller skall jag inte bry mig alls? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hästarna mår inte bra!
  • Isnogood
    piikachuu skrev 2013-01-16 22:49:24 följande:
    Nej, det är Länsstyrelsen :)

Tänkte det jag med

Står däremot jordbruksverket på broschyren jag har om djurhållning  "skyller på trötthet"  
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • piikachuu

Jordbruksverket gör djurskyddslagarna.

Länsstyrelsen utövar tillsynen :)

Många länsstyrelser har bra info på sina hemsidor där man kan maila eller ringa in misstanke om vanvård. Eller bara fråga dem om info :)

• Ronja 551
    Isnogood skrev 2013-01-16 22:48:21 följande:
    Eller så får man hem brev där man får svara på anmälan.

Har blivit anmäld, just av människor som TRODDE att, men inte hade rätt.

-Tråkigt när oskyldiga drabbas, för det är obehagligt o få veta att man blivit anmäld, även om man vet av att man inte gjort fel, och även får det bekräftat efter kontroll, men obehaget finns där i alla fall...   

De ha då besökt mig vid bägge tillfällen jag blivit anmäld. I första anmälan stod de att hästarna varit utan mat o vatten i över två år. Jävligt seglivade hästar
  • Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 22:53:37 följande:

De ha då besökt mig vid bägge tillfällen jag blivit anmäld. I första anmälan stod de att hästarna varit utan mat o vatten i över två år. Jävligt seglivade hästar

Kanske e sådana där frukter som inte finns..?

Ah, fick besök första gången, andra gången skickade de hem ett brev.

(Intressanta för mig är att båda anmälningarna kommit när exmaken varit "sur" på mig...)    
  • Ronja 551
    Isnogood skrev 2013-01-16 23:00:27 följande:
    Kanske e sådana där frukter som inte finns..?

Ah, fick besök första gången, andra gången skickade de hem ett brev.

(Intressanta för mig är att båda anmälningarna kommit när exmaken varit "sur" på mig...)    

Ja! Måste va nån kaktusfrukt som klarar flera år utan vatten! ja bor i en liten håla i Norrland o här tro ja tamejfan de e em sport att anmäla grannar med hästar. Anonymt såklart....
  • Angels

Shettisar är gjorda för att gå ute. De mår som bäst där. Är hästarna i bra hull med välvårdade hovar, foder och vatten så är det inget att anmärka på. Du vet ju inte vad som sker när du inte är där. Kanske de både rids och körs.

• riboflavin

Jordbruksverket har det övergripande ansvaret för svenskt djurskydd, men det är Länsstyrelserna som har ansvaret för att utföra kontroller. Om man vill göra en anmälan om misstänkt vanvård (som inte är akut) är det därför sin lokala Länstyrelse man ska kontakta.

En av de absolut vanligaste felaktiga anmälningarna som inkommer är just om hästar som går ute året om. Det är tillåtet att ha hästar ute dygnet runt året om såtillvida de är lämpade för det (innebär att det ska vara en ras som sätter ordentlig vinterpäls och som tål vårt klimat) och har tillgång till en torr och ren ligghall. 

Mitt råd är därför: Nästa gång du åker förbi ska du stanna och ta dig en titt på hästarna. Hur ser hullet på dem ut, är de magra? Om du kommer tillräckligt nära för att kika på hur hovarna ser ut ska du kolla så att dessa vekar vara väl omhändertagna. Finns det mat och vatten tillgängligt för hästarna? Om något av ovanstående verkar vara fel tycker jag du ska göra en anmälan. Om hästarna är vid gott hull, har mat, vatten, fina hovar och en torr ligghall så kan det vara så att du liksom många andra har reagerat på att hästarna ser raggiga ut (som många raser gör i vinterpäls) och inte har tänkt på att många raser trivs alldeles utmärkt utomhus om de har tillgång till vind- och regnskydd.

Hoppas för hästarnas skull att du överreagerar, men om du verkligen är orolig efter att ha tagit en noggrann titt så ska du givetvis göra en anmälan.

//Blivande djurskyddsinspektör 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Angels
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 23:02:39 följande:
    Ja! Måste va nån kaktusfrukt som klarar flera år utan vatten! ja bor i en liten håla i Norrland o här tro ja tamejfan de e em sport att anmäla grannar med hästar. Anonymt såklart....

Brukar vara så. På Gotland är det likadant. Har aldrig upplevt något liknande på fastlandet men mina vänner på Gotland blir anmälda titt som tätt och som sagt, alltid anonymt.
  • Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 23:02:39 följande:

ALLTID anonymt av någon "konstig" anledning...

Själv, tror jag att det allra oftast handlar om ren avundsjuka.

I alla fall när det kommer in "anonyma" anmälningar om djur som faktiskt inte far illa på något sätt.
    -Tråkigt bara när människor ödslar deras tid och energi som de annars kunde lägga på verkliga probem o djur som faktiskt far illa.    
  • Angels
    Isnogood skrev 2013-01-16 23:08:34 följande:
    ALLTID anonymt av någon "konstig" anledning... Själv, tror jag att det allra oftast handlar om ren avundsjuka. I alla fall när det kommer in "anonyma" anmälningar om djur som faktiskt inte far illa på något sätt. -Tråkigt bara när människor ödslar deras tid och energi som de annars kunde lägga på verkliga probem o djur som faktiskt far illa.    

Ja, vem sjutton orkar hålla på och anmäla hit och dit, gång på gång. Mina vänner har även fått sina djur utsläppta, marker förstörda, saker stulna. Jag menar, kom igen, vem har tid och lust att jävlas så med andra?
  • Ronja 551

Precis! Man önskar att djurskyddet fick jobba där djur verkligen lider. Stora uppfödningar eller fall där det faktiskt är på riktigt. Men ibland är de petiga som satan! Fick åtgärd på en stalldörr. 5 cm skulle den breddas. Hade ponny där så inte va de nån fara, men dörrmåtten skulle vara samma. Oavsett shettis eller shire.:/ jaja de var ju bara bredda dörren...

Isnogood skrev 2013-01-16 23:08:34 följande:
    ALLTID anonymt av någon "konstig" anledning...

Själv, tror jag att det allra oftast handlar om ren avundsjuka.

I alla fall när det kommer in "anonyma" anmälningar om djur som faktiskt inte far illa på något sätt.

-Tråkigt bara när människor ödslar deras tid och energi som de annars kunde lägga på verkliga probem o djur som faktiskt far illa.    

• Seglaren1

Jag bor bara någon kilometer från det här stallet så går förbi där också.. Hästarna är ganska magra, hovarna på ena hästen ser inte bra ut.
    Min sambo har också reagerat på detta så jag är ju inte ensam om det...
    Jag vill ju absolut inte göra en anmälan men jag vill inte att djuren har det dåligt heller!  

• Isnogood
    Seglaren1 skrev 2013-01-17 11:51:47 följande:
    Jag bor bara någon kilometer från det här stallet så går förbi där också.. Hästarna är ganska magra, hovarna på ena hästen ser inte bra ut.
    Min sambo har också reagerat på detta så jag är ju inte ensam om det...
    Jag vill ju absolut inte göra en anmälan men jag vill inte att djuren har det dåligt heller!  

Är du osäker, så kontakta dem och rådfråga, förklara vad du sett / ser och så får de själva ta stälning till hur de skall göra
    (Länsstyrelsen alltså)
    Angels skrev 2013-01-16 23:12:29 följande:

Ja, vem sjutton orkar hålla på och anmäla hit och dit, gång på gång. Mina vänner har även fått sina djur utsläppta, marker förstörda, saker stulna. Jag menar, kom igen, vem har tid och lust att jävlas så med andra?
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 23:12:38 följande:
    Precis! Man önskar att djurskyddet fick jobba där djur verkligen lider. Stora uppfödningar eller fall där det faktiskt är på riktigt. Men ibland är de petiga som satan! Fick åtgärd på en stalldörr. 5 cm skulle den breddas. Hade ponny där så inte va de nån fara, men dörrmåtten skulle vara samma. Oavsett shettis eller shire.:/ jaja de var ju bara bredda dörren...
    Tyvärr så är det ganska många som inte har bättre för sig, med tanke på alla de som faktiskt anmäls bara pga ren djävulsskap.

Jag blev tillsagt om en "livsfarlig" elkabel som hängde oskyddat på stallväggen, tamparna hängde oskyddade, o detta var förenat med livsfara och brandrisk minsann! Jo, han var så bestämd och som det verkade, nöjd, när han ÄNTLIGEN hittade någonting som kunde ge skäl till att han fått åka ut hit...
    He he he, han var inte lika nöjd när jag pekade på andra änden av kabeln, en meter längre bort, som även den hängde löst med blottade kabeltampar..., ingen del var ju inkopplad Tungan ute
    -Kan säga att han såg ut att skämmas ordentligt efter den fina föreläsningen jag fått precis innan

• tjej87

Varför vill du inte göra en anmälan om djuren ser ut att må dåligt? Jag tycker att det är allas skyldighet att reagera om man ser djur som har det dåligt!

• Seglaren1

Om jag skulle anmäla så är det ABSOLUT inte för att jävlas med ägarna. Det har jag inget intresse av!

• Isnogood
    Seglaren1 skrev 2013-01-17 18:51:41 följande:
    Om jag skulle anmäla så är det ABSOLUT inte för att jävlas med ägarna. Det har jag inget intresse av!
    Ber om ursäkt om det låter som att jag trott så, menade inget illa.

Är bara att det ibland inte alltid är så som det kan verka vara

Jag tycker absolut att du ska kolla så noga du kan (har du säkert redan gjort) och sedan ringa länsstyrelsen och berätta om det du reagerat på, och sett.
    -De kommer säkerligen ställa följdfrågor och de kan även ge dig tips och råd om hur du kan gå tillväga      
  • Angels
    Seglaren1 skrev 2013-01-17 18:51:41 följande:
    Om något är uppenbart fel så är det klart att en anmälan är befogad och inte något man gör bara för att jävlas. Men det finns många där ute i denna värld som anmäler bara för att de tror något, för att de inte har tillräcklig kunskap eller enbart för att jävlas.
  • Seglaren1
    Angels skrev 2013-01-17 19:29:28 följande:
    Om något är uppenbart fel så är det klart att en anmälan är befogad och inte något man gör bara för att jävlas. Men det finns många där ute i denna värld som anmäler bara för att de tror något, för att de inte har tillräcklig kunskap eller enbart för att jävlas.

Jag skall höra med några grannar om dom har reagerat. Jag har hållit på med hästar sedan barnsben så lite kan jag om hästar..
  • Adut 27

Hästar som går ute året runt sätter i oftast många fall bra med päls. Nuförtiden är det lag på att lösdriftshästar ska ha ett vindskydd att gå in under (vilket dessa hästar verkar ha).
    Mat vatten är ju givetvis ett måste (inte alla hästar kan ha mat framme dygnet runt dock).
    Är hästarna magra/hovarna ska man ju givetvis bli uppmärksam.

Anmälan görs till länsstyrelsen bli kopplad till en djuskyddsinspektör. De kommer då att åka ut och ta en titt på dessa djur.
    Anmälan kan du göra anonymt vilket jag tycker är att föredra.

Men ts, hästar som går på lösdrift är ofta friskare och har en bättre pälssättning än hästar som går in under nätterna.
    Och iom att de har ett skjul så måste du isf poängtera andra saker.

Svar på tråden Hästarna mår inte bra!