Inlägg från: Isnogood |Visa alla inlägg
  • Isnogood

Hästarna mår inte bra!

På vilket sätt, anser du att de inte mår bra?
    -Hur vet du att de aldrig kommer "ur hagen"?

Visst skall man reagera på om djur far illa, men ibland kanske det inte är så illa som man tror

(Man ska alltid bry sig)     

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Isnogood
    carro93 skrev 2013-01-16 22:42:29 följande:
    Jag hade ringt anonymt först till djurskyddet eller vart man nu kan ringa (har inte så stor koll) och berättat situationen. Då kan dom göra ett besök och kolla om djuren mår bra eller ej.

Jordbruksverket sköter anmälan om vanvård.
    Men, vore bra om  människor kollade noga innan de gör anmälan, för det är inte alltid det är som det ser ut att vara.
    -Menar inte att dessa INTE mår dåligt, för det vet jag inte, men många gånger är människor lite för snabba att anmäla, trots att det inte egentligen fanns något att anmärka på   
  • Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 22:44:35 följande:
    Är länsstyrelsen man ska ringa. De har hand om djurskyddet. De gör då en allmän kontroll. Jag har fått kontroll flera gånger på mina djur. Är de inga brister så lämnar de en i fred o de blir inga påföljder. Iaf tills nästa gång någon anmäler...

Eller så får man hem brev där man får svara på anmälan.

Har blivit anmäld, just av människor som TRODDE att, men inte hade rätt.

-Tråkigt när oskyldiga drabbas, för det är obehagligt o få veta att man blivit anmäld, även om man vet av att man inte gjort fel, och även får det bekräftat efter kontroll, men obehaget finns där i alla fall...   
  • Isnogood
    piikachuu skrev 2013-01-16 22:49:24 följande:
    Nej, det är Länsstyrelsen :)

Tänkte det jag med

Står däremot jordbruksverket på broschyren jag har om djurhållning  "skyller på trötthet"  
  • Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 22:53:37 följande:

De ha då besökt mig vid bägge tillfällen jag blivit anmäld. I första anmälan stod de att hästarna varit utan mat o vatten i över två år. Jävligt seglivade hästar

Kanske e sådana där frukter som inte finns..?

Ah, fick besök första gången, andra gången skickade de hem ett brev.

(Intressanta för mig är att båda anmälningarna kommit när exmaken varit "sur" på mig...)    
  • Isnogood
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 23:02:39 följande:

Ja! Måste va nån kaktusfrukt som klarar flera år utan vatten! ja bor i en liten håla i Norrland o här tro ja tamejfan de e em sport att anmäla grannar med hästar. Anonymt såklart....

ALLTID anonymt av någon "konstig" anledning...

Själv, tror jag att det allra oftast handlar om ren avundsjuka.

I alla fall när det kommer in "anonyma" anmälningar om djur som faktiskt inte far illa på något sätt.
    -Tråkigt bara när människor ödslar deras tid och energi som de annars kunde lägga på verkliga probem o djur som faktiskt far illa.    
  • Isnogood
    Seglaren1 skrev 2013-01-17 11:51:47 följande:
    Jag bor bara någon kilometer från det här stallet så går förbi där också.. Hästarna är ganska magra, hovarna på ena hästen ser inte bra ut.
    Min sambo har också reagerat på detta så jag är ju inte ensam om det...
    Jag vill ju absolut inte göra en anmälan men jag vill inte att djuren har det dåligt heller!  

Är du osäker, så kontakta dem och rådfråga, förklara vad du sett / ser och så får de själva ta stälning till hur de skall göra
    (Länsstyrelsen alltså)
    Angels skrev 2013-01-16 23:12:29 följande:

Ja, vem sjutton orkar hålla på och anmäla hit och dit, gång på gång. Mina vänner har även fått sina djur utsläppta, marker förstörda, saker stulna. Jag menar, kom igen, vem har tid och lust att jävlas så med andra?
    Ronja 551 skrev 2013-01-16 23:12:38 följande:
    Precis! Man önskar att djurskyddet fick jobba där djur verkligen lider. Stora uppfödningar eller fall där det faktiskt är på riktigt. Men ibland är de petiga som satan! Fick åtgärd på en stalldörr. 5 cm skulle den breddas. Hade ponny där så inte va de nån fara, men dörrmåtten skulle vara samma. Oavsett shettis eller shire.:/ jaja de var ju bara bredda dörren...
    Tyvärr så är det ganska många som inte har bättre för sig, med tanke på alla de som faktiskt anmäls bara pga ren djävulsskap.

Jag blev tillsagt om en "livsfarlig" elkabel som hängde oskyddat på stallväggen, tamparna hängde oskyddade, o detta var förenat med livsfara och brandrisk minsann! Jo, han var så bestämd och som det verkade, nöjd, när han ÄNTLIGEN hittade någonting som kunde ge skäl till att han fått åka ut hit...
    He he he, han var inte lika nöjd när jag pekade på andra änden av kabeln, en meter längre bort, som även den hängde löst med blottade kabeltampar..., ingen del var ju inkopplad Tungan ute
    -Kan säga att han såg ut att skämmas ordentligt efter den fina föreläsningen jag fått precis innan

• Isnogood
    Seglaren1 skrev 2013-01-17 18:51:41 följande:
    Om jag skulle anmäla så är det ABSOLUT inte för att jävlas med ägarna. Det har jag inget intresse av!
    Ber om ursäkt om det låter som att jag trott så, menade inget illa.

Är bara att det ibland inte alltid är så som det kan verka vara

Jag tycker absolut att du ska kolla så noga du kan (har du säkert redan gjort) och sedan ringa länsstyrelsen och berätta om det du reagerat på, och sett.
    -De kommer säkerligen ställa följdfrågor och de kan även ge dig tips och råd om hur du kan gå tillväga      
Svar på tråden Hästarna mår inte bra!