Inlägg från: Persisk |Visa alla inlägg
  • Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Fröets mamma skrev 2013-01-10 22:09:05 följande:
    Hoppas hoppas att det här är ett slags dåligt skämt. Du vet ju inte vad orden RASIST och SANNING betyder överhuvudtaget! Du förstår verkligen inte. Om du för en stund lägger ner tanken "alla svenskar är rasister" och funderar över varför ingen här i tråden håller med dig, vad tror du skulle kunna vara anledningen? Svara gärna, ts, för jag undrar så.
    Jag bryr mig bokstavligt talat inte om vilka som håller med mig eller vilka som inte gör det, vill bara veta varför svenskar eller vissa av er är smyg rasister och helt plötsligt kommer den rätta sidan fram hos er? det är min fråga. OCH JO, att kränka någon pga ens utseende,ursprung eller etnicitet är RASISM, precis det min kompis gjorde mot mig, ordet rasism innebär just detta. Du kan ju läsa om det om du inte visste redan.
  • Persisk
    sols83 skrev 2013-01-10 22:20:08 följande:
    Herregud, hon är ju inte din kompis. Du brydde ju dig mer om hur många hon ligger med än henne som person. Fatta själv att hon tar illa upp när du KRÄNKER henne som du helt klart gjorde först. Vare sig du får för dig att det skulle vara en ursäkt för att du tyckte du talade "sanning". Du är ju ett skämt. Hoppas hela inlägget är ett skämt.
    I en kompis relation så pratar man om allt samt ger varandra råd och ifrågasätter ibland varandra/varandras beteende osv, det är helt normalt. Sanningen är ju det att hon ligger oftast runt med olika personer, hela tiden. Bara tanken äcklar mig och jag sa åt henne på ett fint sätt att det är ett billigt beteende och att det är billigt och ligga runt så ofta, men hon blev som sagt upprörd och började med rasistiska orden mot mig, JAG SOM stod henne mycket nära, jag som betalade hennes hyra en månad förra året då hon hade ekonomiska problem. och du har rätt hon är inte min kompis mer, hon VAR. 
  • Persisk
    sols83 skrev 2013-01-10 22:26:03 följande:
    Sa på ett fint sätt?? Jo tjena, haha!
    Ja jag sa ju inte typ du är en hora du ligger runt osv, jag sa på ett sätt så att hon skulle inse att det hon gör är inte fint men samtidigt ville jag inte att hon skulle känna sig kränkt, billigt att ligga runt så ofta hela tiden sa jag. Jag är  ALLTID RAK PÅ SAK, säger alltid det jag vill och tycker, såklart vill jag inte kränka andra men om vissa tar så mkt åt sig av sanningen så är det ju deras problem, inte mitt. 
  • Persisk
    Terese 047 skrev 2013-01-10 22:31:04 följande:
    o du har många vänner?
    Ja, mestadels av mina vänner är från mellanöstern, de flesta iranier som mig. Och vi är ju kända för att vara rak på sak, vi backar inte, går inte undan, säger alltid det vi vill rak på sak :)
  • Persisk
    Inima skrev 2013-01-10 22:36:42 följande:
    Att vara rak på sak är det speciellt för iranier? Intressant
    Yes, man ska aldrig vara blyg man ska alltid säga det man tycker och vill. 

Jag umgås med Svenskar också så jag ser och vet skillnaden i beteende mellan svenskar och mellanöstern folk klart och tydligt, Svenskar är rädda för att sticka ut, de är inte så rak på sak som vi är. Och detta kommer från mig, har fortfarande några svenska vänner kvar men mestadels är från mellanöstern så skillnaderna syns klart och tydligt =)
  • Persisk
    Inima skrev 2013-01-10 22:42:47 följande:
    Jag känner också iranier och flera av dem kan ta 30 minuter på sig att berätta vad de åt till frukost, de kan väl inte vara iranier då?
    hahah folk är olika, alla iranier är inte på samma sätt men de flesta av oss är det, beteendemässigt eftersom det är ju det normala, vi har vuxit upp med den Persiska kulturen :) En kompis till mig säger alltid såhär, varje folkslag är som sitt klimat, svenskar är som sin tråkiga och kalla klimat... vi skrattar bort det oftast men vi ser det klart och tydligt.
  • Persisk
    yummi skrev 2013-01-10 22:50:15 följande:
    Du som vet så mycket. Anser alla från mellanöstern att svenska tjejer är billiga?
    jag har hört det OFTAST från mina killkompisar att de ser svenska tjejer som sexobjekt bara, vilket jag tycker det är synd. Men det går tillbaka till att Svenska tjejer ligger runt med alla hela tiden så de har förstört sitt egna rykte. När vi är på nån fest eller klubb så ser man alltid svenska tjejer som springer efter en viss kille då säger mina vänner att detta är ju typsikt ''swedi'' (svenskt). Så inte bara jag som tycker så, skulle tippa på att alla från mellanöstern tycker så, eftersom i vår kultur så är vi inte lika fria och öppna som er svenskar, och har man den friheten som svenskar har så är det ju inte konstigt att tjejerna ligger runt hela tiden med alla och börjar ha sex i låg ålder, brist på självrespekt med andra ord
  • Persisk
    alo99 skrev 2013-01-10 22:44:26 följande:
    Med risk för att bli kallad rasist.

Men

"vill bara veta varför vissa svenskar eller vissa av er är smygrasister... "

Är snubblande nära Rasism.

Du gör samma misstag själv och generaliserar grovt.

Vist många Svenskar är smygrasister, visa är till och med rasister. Men att vara rasistisk har inget att göra med etnicitet.

Nu vet jag inte hur denna episod utspelade sig eftersom jag inte var där och inte känner någon av er.
    Men som du beskrivit det hela så kallade du henne billig och undrade varför "hon ligger runt"

Nu är jag ingen expert på kvinnlig logik/argumentationsteknik men jag kan tänka mig att många kvinnor oavsett etnicitet skulle uppleva det som att bli kallad hora (kan tänkas att hon tagit mindre illa upp av att bli kallad hora än billig) Jag tolkar just ordet billig som en kombination av både hora och intelligensbefriad (men det är jag)

Jag kan tänka mig att man som kvinna kan bli så kränkt av det att man överväger att antingen ta till våld eller att man försöker bräcka kränkningen (verbalt slå där man tror att det gör som ondast).

Olämpligt? jag självklart men rasistiskt mer tveksamt. Att be någon flytta här ifrån eller ifrågasätta varför någon bor här skulle jag på stå är rasistiskt men frågan är om det inte var riktat till dig mer personligen, för att såra dig, än en önskan om att alla "representanter" för en viss etnicitet borde flyta.

Ibland kan ord skada mer än handling. 

Jag varken ljög om henne eller kalla henne nåt fult, sa bara att det är billigt att ligga runt med alla, vilket det är. Ingen tjej som har självrespekt ligger runt så ofta med olika killar. Jag är gravid och hon visa inte ens hänsyn till det utan hon kränkte mig rasistiskt, nu är vår vänskap över för alltid. Tycker det är bra att hon visade sin ''sanna jag'' , sådana personer vill jag absolut inte ha i mitt liv och verkligen inte nu då jag är känslig och sårbar. Jo det är rasistiskt det hon skrev, vill inte upprepa det igen du får kolla mina tidigare svar här. Jag förvänta mig aldrig att denna person skulle vara rasist men nu vet jag det, tack och lov att hon visade vilken person hon är samt på vilken nivå hon befinner sig i, att hon ligger runt det är bara äckligt av henne. Men är man billig och desperat så är man,

• Persisk
    yummi skrev 2013-01-10 23:08:41 följande:
    Så måste det vara! Jag undrar hur det fungerar om man är hälften persisk? Min make är ju det, samt halvkurd. Eller min son som är en fjärdedel iranier?
    Min son kommer nog bli tråkig pga. det svenska kalla klimatet. Han är ju trots allt halvsvensk.
    Växer man upp med svensk mamma/familj då uppfostras man ju som en Svensk, man växer upp med Svenska värderingar osv..ja du förstår vad jag menar, inget konstigt med det :) 
  • Persisk
    plastkotte skrev 2013-01-11 08:21:07 följande:
    Är du gift ts?
    Ja, jag är gift och väntar barn, och jag vill inte höra folk som skriver om tvångsäktenskap eller nåt sånt, det var och är mitt val, INGEN tvinga mig till giftermål/äktenskap. Det ska ni ha klart för er. Jag och min man vi älskar varandra och bestämde oss för att gifta oss och bilda familj.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..