• Baby Doll

Hur får man igång amning så att det räcker?

Jag har precis fött vårat 5:e underverk, lilla Olivia blir snart 3 veckor.
    Jag har 4 barn sen innan, idag är dom 2,2,3 och 4 år gamla. Min amning har aldrig funkat med de andra barnen, jag kämpade den första månaden innan jag gick över till ersättning, men nu vill jag så gärna amma. Jag ammar och ger ersättning efter, tror inte att min mjölk räcker till att mätta henne.

Har ni några tips på hur man får igång det så att det räcker för att mätta henne? Tacksam för svar, jag vill ju så gärna...

www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
  • Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?
  • pigglet

Ta bort ersättningen. När hon får ersättning håller hon sig mätt länge, och det är ju precis det du INTE vill att hon ska göra. Helst ska hon amma 1 gång/timme eller så.

Så amma, amma, amma är tipset. 

• Acefi

Jag har tyvärr inga svar eftersom jag inte heller haft mjölk så det räcker, men jag vill gärna ha lite tips ifall det skulle bli aktuellt igen, så jag favoritar :).

• Grrretchen

Om du vill få igång så det räcker för att mätta bebisen ska du ju inte ge ersättning alls, då förstår ju inte kroppen att den ska producera mer mjölk. Låt bebisen vara vid bröstet jämt eller hur mycket den vill, då drar den igång mjölkproduktionen. Det kan kännas som om det inte funkar och bebisen kan verka missnöjd men tro på dig själv och sätt dig bekvämt och amma på! Och ge framförallt inte ersättning.

• Natulcien
    Grrretchen skrev 2013-01-06 22:05:16 följande:
    Om du vill få igång så det räcker för att mätta bebisen ska du ju inte ge ersättning alls, då förstår ju inte kroppen att den ska producera mer mjölk. Låt bebisen vara vid bröstet jämt eller hur mycket den vill, då drar den igång mjölkproduktionen. Det kan kännas som om det inte funkar och bebisen kan verka missnöjd men tro på dig själv och sätt dig bekvämt och amma på! Och ge framförallt inte ersättning.
  • iser
    Grrretchen skrev 2013-01-06 22:05:16 följande:
    Håller med. Om du är orolig för att din mjölk inte räcker gå till BVC ofta och väg istället. Om du ger ersättning så kommer din mjölkproduktion att minska eftersom din produktion inte kommer anpassas efter bebisens behov. Bättre är isåfall att du försöker pumpa och förvara i frysen.

När min dotter var nyfödd fick inte hon amma men jag pumpade.(fick endast glukosdropp) Jag blev ilsk på sköterskorna för att det bara kom några mm mjölk. Men jag fortsatte pumpa var tredje timme och tillslut hade jag så mycket mjölk att jag önskade att jag hade tvillingar. Så amma så mycket som möjligt och om du vill öka än mer så kan du testa att pumpa. Att amma mycket nattetid ökar produktionen.Ha bebisen bredvid dig och liggamma är mitt tips. Alla bebisar har ju sina krångelperioder men det är normalt. Tror första brukar vara vid fem veckor. Men det beror ofta på att produktionen ställer in sig på bebisens behov. 
  • Tygtiiger

Amma ofta, det är bättre än att amma länge, och amma mycket på natten. 

Varje gång du ammar går det en signal till brösten att göra mer mjölk. På natten är de hormonerna extra aktiva.

Drick mycket, vila mycket, ligg mycket hud mot hud med nya bebisen. Det drar också igång systemen bra.

Om du har haft ersättningsbarn tidigare kommer du säkert att bli förvånad över hur ofta en bebis kan vilja bli ammad och bli orolig när brösten känns mjuka och "tomma". Bli inte det. Om bebisen går upp fint i vikt och kissar mycket så finns där gott om mat.

Det kommer ökningsperioder, när bebisen bara vill amma och amma och gnäller och drar i brösten och är missnöjd - det är för att öka mjölkproduktionen och brukar lugna sig på ett par dagar.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • hannis

Håller med övriga. Amma, amma, amma, drick mycket och ge INTE ersättning. Din mjölkproduktion får ju aldrig chansen att ställa in sig när du ger bebisen ersättning.

• hannis

Ja det är ju knasigt eftersom hon då blir för mätt för att amma så ofta som hon måste för att öka mjölkmängden. Vad väger hon nu och vad vägde hon vid födseln?

Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?