Grrretchen skrev 2013-01-06 22:05:16 följande:
Om du vill få igång så det räcker för att mätta bebisen ska du ju inte ge ersättning alls, då förstår ju inte kroppen att den ska producera mer mjölk. Låt bebisen vara vid bröstet jämt eller hur mycket den vill, då drar den igång mjölkproduktionen. Det kan kännas som om det inte funkar och bebisen kan verka missnöjd men tro på dig själv och sätt dig bekvämt och amma på! Och ge framförallt inte ersättning.
Håller med. Om du är orolig för att din mjölk inte räcker gå till BVC ofta och väg istället. Om du ger ersättning så kommer din mjölkproduktion att minska eftersom din produktion inte kommer anpassas efter bebisens behov. Bättre är isåfall att du försöker pumpa och förvara i frysen.
När min dotter var nyfödd fick inte hon amma men jag pumpade.(fick endast glukosdropp) Jag blev ilsk på sköterskorna för att det bara kom några mm mjölk. Men jag fortsatte pumpa var tredje timme och tillslut hade jag så mycket mjölk att jag önskade att jag hade tvillingar. Så amma så mycket som möjligt och om du vill öka än mer så kan du testa att pumpa. Att amma mycket nattetid ökar produktionen.Ha bebisen bredvid dig och liggamma är mitt tips. Alla bebisar har ju sina krångelperioder men det är normalt. Tror första brukar vara vid fem veckor. Men det beror ofta på att produktionen ställer in sig på bebisens behov.