• Baby Doll

Hur får man igång amning så att det räcker?

Jag har precis fött vårat 5:e underverk, lilla Olivia blir snart 3 veckor.
    Jag har 4 barn sen innan, idag är dom 2,2,3 och 4 år gamla. Min amning har aldrig funkat med de andra barnen, jag kämpade den första månaden innan jag gick över till ersättning, men nu vill jag så gärna amma. Jag ammar och ger ersättning efter, tror inte att min mjölk räcker till att mätta henne.

Har ni några tips på hur man får igång det så att det räcker för att mätta henne? Tacksam för svar, jag vill ju så gärna...

www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
  • Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?
  • skogsvitter
    Baby Doll skrev 2013-01-14 12:28:44 följande:
    Knasigt, jag har fått rådet att ge ersättning efter VARJE amning då hon inte ökat upp i vikt...
    Det är ett felaktigt råd eftersom du aldrig kommer få igång en tillräcklig amning om hon får ersättning istället för att få tutta.

Några råd jag fick från BVC (fast vår dotter var lite trött och slö och amningen tog tid på sig att komma igång).
    * Amma från båda brösten. Byt gärna sida flera gånger, hellre än att ge ersättning när du tycker att det är slut (det är inte slut, det tar aldrig helt slut).
    * Kittla och väck till bebisen på olika sätt.
    * Byt blöja emellan byte av bröst och fortsätt sedan amma.
    * Amma ofta. Varje timme är helt normalt!
    * Maratonamma på kvällarna framför en film eller några serieavsnitt, låt bebisen ligga vid bröstet konstant. Byt bröst med jämna mellanrum.

Jag tänker att istället för att ge ersättning "efteråt" så måste du sluta tänka att det finns något "efteråt". Det funkar inte så. Ge bara andra bröstet istället för att ge en flaska.
  • Baby Doll

Fast jag tycker att det är hemskt att inte ge ersättning efteråt. Hon skriker ju för att hon är jätte hungrig. Vill inte att hon ska gå hungrig för att inte det kommer så mkt från mig...:-/ Jag ger från båda brösten och ligger och ammar på natten, men hon blir inte mätt på det som finns...
    www.mybabydolls.blogg.se

• hannis

Men blir hon inte mätt så byt bröst igen. Brösten blir aldrig tomma. Ät mer, drick mer och vila. Amma så fort hon visar minsta tecken på att vilja suga. Det är enda sättet att öka produktionen så att det räcker. Så länge du ger ersättning kommer det fortsätta så här. :-/

• cina78

Nåt BVC missade att informera mig var att det inte är hur länge barnet ammar vid varje bröst utan hur ofta som stimulerar produktionen. Jag satt med lillen vid samma bröst i typ en timme innan jag bytte bröst, då hade det ju varit tomt hur länge som helst. Så byt bröst ofta, det stimluerar produktionen att komma igång.

• iser
    Baby Doll skrev 2013-01-19 23:15:56 följande:
    Fast jag tycker att det är hemskt att inte ge ersättning efteråt. Hon skriker ju för att hon är jätte hungrig. Vill inte att hon ska gå hungrig för att inte det kommer så mkt från mig...:-/ Jag ger från båda brösten och ligger och ammar på natten, men hon blir inte mätt på det som finns...
    www.mybabydolls.blogg.se
    Är du säker på att det är mjölken som inte räcker till? Kan det inte vara en rap eller fis på tvären?
  • MinFinaMinna

Man ska inte lyssna på alla andra. Ge du ersättning efter amning om du trivs med det.

Jag har själv en dotter på 4 veckor, och jag ger henne ersättning typ 2-3 ggr om dagen. Vissa gånger räcker det att amma men ibland blir hon inte mätt. Och då ger jag ersättning med gott samvete. Och på BVC sa dem att jag skulle följa mina känslor och det känns bra. En lycklig mamma --> ett lyckligt barn.
    De första veckorna låg hon vid bröstet typ 20 ggr om dagen och helt ärligt - det är inte min grej att vara så bunden. Jag klarar inte det. Och hon bara skrek och blev inte mätt och hon gick inte upp så mycket i vikt. Sedan vi började med ersättning några ggr per dag så är det stor skillnad. Man ser hur nöjd hon är.
    Nu när vi ger ersättning så har min sambo kunnat ge henne flaskan och han känner sig delaktig. Vilket jag tycker är jättebra.

Så TS, gör som du känner och lyssna inte på alla andra. Det är du och ditt barn som ska hitta något som fungerar för er.

• cina78
    MinFinaMinna skrev 2013-01-19 23:39:03 följande:
    Man ska inte lyssna på alla andra. Ge du ersättning efter amning om du trivs med det.

Jag har själv en dotter på 4 veckor, och jag ger henne ersättning typ 2-3 ggr om dagen. Vissa gånger räcker det att amma men ibland blir hon inte mätt. Och då ger jag ersättning med gott samvete. Och på BVC sa dem att jag skulle följa mina känslor och det känns bra. En lycklig mamma --> ett lyckligt barn.
    De första veckorna låg hon vid bröstet typ 20 ggr om dagen och helt ärligt - det är inte min grej att vara så bunden. Jag klarar inte det. Och hon bara skrek och blev inte mätt och hon gick inte upp så mycket i vikt. Sedan vi började med ersättning några ggr per dag så är det stor skillnad. Man ser hur nöjd hon är.
    Nu när vi ger ersättning så har min sambo kunnat ge henne flaskan och han känner sig delaktig. Vilket jag tycker är jättebra.

Så TS, gör som du känner och lyssna inte på alla andra. Det är du och ditt barn som ska hitta något som fungerar för er.
    Ge ersättning är ju bra om det inte mättar oh man inte oroar sig för att sluta amma, men om viljan, som i detta fallet, är att verkligen få igång amningen mer är nog inte ersättningen lösningen..
  • lina822
    MinFinaMinna skrev 2013-01-19 23:39:03 följande:

Håller med dig! Känns hemskt att ha en skrikande bebis vid brösten. Varför stressa så mycket? Amma det du kan och sen ge ersättning om hon vill. Prova kanske att pumpa i 15min efter varje amningen. Det hjälper att öka produktion. Då kanske hon vill inte ha ersättningen sen.
  • iser

MinFinaMIna: Ts bad ju om råd för att få amningen att fungera inte för att ge ersättning. Ersättning kan man absolut ge sitt barn men inte om man vill att amningen ska börja fungera.

• iser

Att bebisar ligger så mycket vid bröstet är ju förövrigt helt normalt. En bebis bor vid bröstet första månaden.

Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?