Inlägg från: iser |Visa alla inlägg
  • iser

Hur får man igång amning så att det räcker?

Grrretchen skrev 2013-01-06 22:05:16 följande:
    Om du vill få igång så det räcker för att mätta bebisen ska du ju inte ge ersättning alls, då förstår ju inte kroppen att den ska producera mer mjölk. Låt bebisen vara vid bröstet jämt eller hur mycket den vill, då drar den igång mjölkproduktionen. Det kan kännas som om det inte funkar och bebisen kan verka missnöjd men tro på dig själv och sätt dig bekvämt och amma på! Och ge framförallt inte ersättning.
    Håller med. Om du är orolig för att din mjölk inte räcker gå till BVC ofta och väg istället. Om du ger ersättning så kommer din mjölkproduktion att minska eftersom din produktion inte kommer anpassas efter bebisens behov. Bättre är isåfall att du försöker pumpa och förvara i frysen.

När min dotter var nyfödd fick inte hon amma men jag pumpade.(fick endast glukosdropp) Jag blev ilsk på sköterskorna för att det bara kom några mm mjölk. Men jag fortsatte pumpa var tredje timme och tillslut hade jag så mycket mjölk att jag önskade att jag hade tvillingar. Så amma så mycket som möjligt och om du vill öka än mer så kan du testa att pumpa. Att amma mycket nattetid ökar produktionen.Ha bebisen bredvid dig och liggamma är mitt tips. Alla bebisar har ju sina krångelperioder men det är normalt. Tror första brukar vara vid fem veckor. Men det beror ofta på att produktionen ställer in sig på bebisens behov. 
  • iser
    Baby Doll skrev 2013-01-19 23:15:56 följande:
    Fast jag tycker att det är hemskt att inte ge ersättning efteråt. Hon skriker ju för att hon är jätte hungrig. Vill inte att hon ska gå hungrig för att inte det kommer så mkt från mig...:-/ Jag ger från båda brösten och ligger och ammar på natten, men hon blir inte mätt på det som finns...
    www.mybabydolls.blogg.se
    Är du säker på att det är mjölken som inte räcker till? Kan det inte vara en rap eller fis på tvären?
  • iser

MinFinaMIna: Ts bad ju om råd för att få amningen att fungera inte för att ge ersättning. Ersättning kan man absolut ge sitt barn men inte om man vill att amningen ska börja fungera.

• iser

Att bebisar ligger så mycket vid bröstet är ju förövrigt helt normalt. En bebis bor vid bröstet första månaden.

• iser
    Copyjulia skrev 2013-01-25 17:54:40 följande:
    Jag har exakt samma problem. Sonen gick upp dåligt i vikt till en början och vi gav då ersättning på rekommendation från bb. Nu är han över 2 mån och har gått upp bra i vikt, så jag vill sluta med ersättningen. Lättare sagt än gjort dock... Vid ungefär var tredje amning blir han helt hysterisk och bankar på brösten och är så upprörd att han inte klarar av att suga längre. Ger då en slurk ersättning. Förstår ju att det blir en ond cirkel av utbud och efterfrågan. Har gjort allt som står i min makt. Ammar varje timme. Byter bröst flera ggr under varje amning. Har kontaktat amningscentrum och amningshjälpen. De lugnande mig med att det trots allt är jättebra för barnet även att delamma. De sa också att jag skulle försöka sova så mkt som möjligt, för det är under sömnen mjölkproduktionen går upp. Men hur lätt är det att sova mkt med en bebis...
    Det är jättebra att delamma. Men jag funderar lite på råden du fått. För det första tycke jag att det är dåligt råd du fick på BB. För det andra så funderar jag på det där med sömnen. Självklart ska du sova så mycket som möjligt men kan de inte mena att du ska försöka ge bröstet när ni ligger och sover. Just att bebisen tar bröstet nattetid ökar produktionen.

Mina egna erfarenheter av amning är delade. Mitt första barn fick sond i två månader efter att hon föddes. Jag kämpade som F*N med amningen och ammade i ett halvår. Det kan jag tycka var lite dumt i efterhand eftersom min dotter hade blivit lat av sonden och ALDRIG uppskattade amningen speciellt mycket. jag ringde tlil amningshjälpen i frustration och blev superdåligt bemött. Lite som IQ-fiskmås. Det var onödigt gissel. men den erfarenheten har även gjort att jag vet att det tom går att få en tvåmånaders bebis att amma.

Nu har jag mitt andra barn som tog bröstet när han kom ut och knappt släppt det sedan dess.

min erfarenhet med båda barnen är att det är såå smidigt om amningen fungerar. Slippa drälla med flaskor och att gå upp på natten för att blanda eller hälla etc. Jag tycker att ni som vill amma har fått jättebra råd. Men det är inget misslyckande att ge sitt barn ersättning. Men när man har kriser i amniningen så är inte ersättning lösningen.
Svar på tråden Hur får man igång amning så att det räcker?