• Bianca 393

Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?

Ja som rubriken låter. Jag har hört många säga att de älskade barnet direkt när det kom och också många som säger att det växte fram. Skulle vara intressant att höra hur det var för er?

Själv kände jag en stor ömhet och lycka. "Äntligen är du här" Vet inte ifall jag ska kategorisera det som kärlek eller bara begynnande...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?
  • Qaroliine

Nix, det tog väldigt lång tid. Ett tufft första halvår med fl depp.

Tilde 101221
  • jisses

Nej Det fick växa fram. Tror jag kände att jag älskade honom först när han var 4 veckor. Det betyder inte att jag inte hade modersinstinkter. Hade en enorm beskyddarinstinkt ändå. idag 5 år senare finns det nog ingen starkare kärlek.

• Ojsan

Jag älskade mitt barn redan när jag plussade, sedan har känslorna växt mer hela tiden.

• augustisten

Nu är jag lite krass, men innan barnet är fött kan man väl inte älska just DET barnet.. Mera tanken på ett barn. Fantasin om hur det ska bli och vara.

Jag har längtat efter mina barn. Älskat tanken på dem från start och när de väl kommit har jag kännt beskyddarinstinkt, ömhet och kärlek... Men att älska dem fullt ut som DEM har vuxit fram.

Ett nyfött barn är som en förälskelse tycker jag. Man är osäker, trevar sig fram, närmar sig, lär känna, vill vara nära hela tiden, tänker knappt på annat, är uppslukad. Den djupa kärleken kommer med tiden. Med egenheterna, humorn, gensvaren, osämjorna, vaknätterna... personligheten. Då är det verkligen det specifika barnet jag älskar.

• tindralva

När barnen precis fötts kände jag inte den där himlastormande kärleken direkt mer en känsla av förvirring blandad med lättnad. Kände mig lite "hög" och väldigt, väldigt mån om att de skulle sy klart så jag kunde bekanta mig med barnen, se vilka de var. När jag vl satt där med min man och våra två fina flickor i varsin famn så kände jag mest frid. Som om något klickade, en pusselbit (eller två) som helt  enkelt hade saknats och nu var de där. Minns den känslan så väl, inte superkärlek mer att nu var världen som den var menad att vara. Min kropp var väldigt fäst vid dem, jag behövde inte ha dem i min famn hela tiden men när de var kring 4 veckor for jag ut ensam på stan en timma för att köpa julklappar, ammade innan men efter en timma hade min kropp abstinens. Väldigt ny känsla då jag inte hade några som helst problem med att låta familj och vänner hålla i dem men min kropp saknade dem rent fysiskt.

• Busflickan

Nej, jag älskade inte mitt barn på en gång. Jag hade lite svårt att förstå att hon var min, att hon levde, att allt gått bra. Jag kände en stor beskyddarinstinkt från början och min kropp saknade henne när hon inte var hos mig. Men kärleken växte fram.

• gbgumman

Ja det gjorde jag även om känslorna var starkare när nummer två kom. Inte för att jag älsker dem olika mycket idag men det var lättare känna känslan andra gången och därför blev den starkare.

• 1978

Jag kände en enorm känsla av beskyddande och ömhet. Den hade jag redan som gravid men den blev ännu starkare när jag såg barnet.

• twain

Ja, otroligt mycket.

I like sensual sex... If it's rough...
  • densa284

nej, kände tyvärr inte den där känslan av kärlek som dom flesta snackar om! Blev så paff när han kom, och inte kände det "där". Jag kände mer wow, vad häftigt att han faktiskt legat där inne i mig, sen va ja naturligtvis glad att det gick bra osv.
    Men idag är han 5v och jag kan säga att kärleken växer dag för dag.

• CeeJay

Annat: Jag älskade barnet redan när det låg i magen, från första stund. Däremot kände jag ingen himlastormande lycka exakt vid födseln, då var jag mest glad att gravidteten var över

• nozpa

Ja direkt när jag fick upp henne. :) Men känslorna blev starkare o starkare för varje dag som gick. Fick enorma lyckokänslor och kände något jag aldrig känt innan. Var som ett riktigt rus. Underbar känsla.

• FemmeM
    augustisten skrev 2013-01-06 23:31:06 följande:
    Nu är jag lite krass, men innan barnet är fött kan man väl inte älska just DET barnet.. Mera tanken på ett barn. Fantasin om hur det ska bli och vara.

Jag har längtat efter mina barn. Älskat tanken på dem från start och när de väl kommit har jag kännt beskyddarinstinkt, ömhet och kärlek... Men att älska dem fullt ut som DEM har vuxit fram.

Ett nyfött barn är som en förälskelse tycker jag. Man är osäker, trevar sig fram, närmar sig, lär känna, vill vara nära hela tiden, tänker knappt på annat, är uppslukad. Den djupa kärleken kommer med tiden. Med egenheterna, humorn, gensvaren, osämjorna, vaknätterna... personligheten. Då är det verkligen det specifika barnet jag älskar.
    Ungefär exakt så, ja :)
  • Minza83

fick nyss mitt tredje barn, och för mig så växer kärleken fram..
    med 1a barnet så tog det 1-2mån ungefär.. med 2a så fick jag fl-depp och det tog 8mån..
    får se hur lång tid det tar denna gången, har inga som helst förväntningar alls :)) försöker ha så mycket närkontakt med bebisen som möjligt och umgås så mycket som det går med henne för att knyta an fortare, tänker jag..
    (vårt 2a barn sov ju dessutom konstant första månaderna så man fick liksom inget gensvar heller..)

man måste ju få tid att lära känna varandra och knyta an ordentligt :)) 

• Anna77

Ja, en obeskrivlig och oväntat stark kärlek direkt. Det häftigaste hittills i mitt liv!
    /Anna

• Zirap

Första barnet älskade jag otroligt högt från första stund. Med andra barnet tog det c:a 6 månader innan känslorna började falla på plats ordentligt. Det var fruktansvärt och oväntat med tanke hur jag känt för mitt första barn.

Svar på tråden Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?