• Bianca 393

Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?

Ja som rubriken låter. Jag har hört många säga att de älskade barnet direkt när det kom och också många som säger att det växte fram. Skulle vara intressant att höra hur det var för er?

Själv kände jag en stor ömhet och lycka. "Äntligen är du här" Vet inte ifall jag ska kategorisera det som kärlek eller bara begynnande...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?
  • Alexi

Med första barnet nej, bara en enorm oro för henne, enorm beskyddarinstinkt och en enorm känsla av overklighet att ha barn. Med andra barnet var jag lite lugnare i föräldrarollen och kunde känna kärlek direkt.

• Loriyana
    Alexi skrev 2013-01-04 23:14:08 följande:
    Med första barnet nej, bara en enorm oro för henne, enorm beskyddarinstinkt och en enorm känsla av overklighet att ha barn. Med andra barnet var jag lite lugnare i föräldrarollen och kunde känna kärlek direkt.

Samma här (fast jag har bara ett barn) Kände en stark beskyddarinstinkt och hade också en känsla av overklighet över att ha ett barn. Det tog mig rätt lång tid att vänja mig vid att jag blivit förälder och att lära känna mitt barn.
  • Bling1975

Så mycket att det ibland kändes som om hjärtat skulle sprängas och hela magen var full med fjärilar. Det var (och är) som att vara tonåring på nytt och uppleva den där första himlastormande förälskelsen igen.

• MalinEddie
    Samma här. Med andra barnet kände jag det direkt. Jag tror som sagt det handlade om att jag var lugnare och visste vad som väntade.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Marina80
    Bling1975 skrev 2013-01-04 23:23:22 följande:
    Så mycket att det ibland kändes som om hjärtat skulle sprängas och hela magen var full med fjärilar. Det var (och är) som att vara tonåring på nytt och uppleva den där första himlastormande förälskelsen igen.
    Just det där med att hjärtat skulle sprängas känner jag igen. Massvis av olika känslor. Svårt att säga exakt vad det var.

Med första barnet fick jag dom först när han lades på magen. Med de andra två så fort jag visste jag var gravid. Tänk att kärlek till barn blir större ju fler man delar den på Skrattande 
  • Mary Jo
    EXAKT vad jag skulle skriva
    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Breakdown

Jag tror att jag mer ville älska dem än att jag gjorde det. Fick tvillingar i v 29+6 och var inte alls redo eller förberedd. Det tog ca 2 veckor innan jag kände någon riktigt kärlekskänsla och anknytning till de små men nu 6 veckor efter födseln så älskar jag dem mer än någonting!

• Pissenisse

Vi kämpade länge för att bli gravida och jag älskade mitt barn långt långt innan det fötts men körleken tog en paus direkt efter förlossningen kände jag mig helt likgiltig i säkert en timme. Sedan kom kärleken som krypandes under dagen och var överfull på kvällen.
    Jag tror nog att det var någon form av minimini-förlossningsdepression.

• hannis

Nej jag älskade honom innan han föddes. Kärleken blev starkare efter födseln och har sedan blivit ännu starkare med tiden. Har alltid känt otroligt starka känslor för mitt barn alltså redan i magen och var då som nu konstant orolig att något skall hända honom.

• SilverEmma

Nej. De var mellan 10 månader - 1 år innan jag ärligt kunde säga att jag älskade dem. Var aldrig orolig utan var ganska säker på att det skulle komma så småningom, och det gjorde det ju.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
Svar på tråden Älskade du ditt barn direkt efter att det fötts?