• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • purple box

Du får nog fundera ut vad som är viktigast. Vill han inte vara flexibel innan barn, hur blir det då efter barn? Kommer du få bestämma något alls?

• gosegrisen

Kan du inte bara fira jul på egen hand med dina barn och din släkt? Så gör de jag känner som är gifta med muslimer. Skönt att slippa tjafsa om vems familj man ska fira hos Flört Det låter ju inte som att det handlar om någon helyllekristen högtid för er som din man skulle uppfatta som indoktrinerande på något sätt.

• mammatill 2

men födelsedagar firar väl muslimer?? =/ och julafton behöver ju inte vara religöst betingat...

• Varför

Han vill inte att barnen ska få uppleva jul och födelsedagar. Så då skulle jag fira det själv med mina föräldrar. Men det går inte att undvika att barn blir påverkade, speciellt av julen.

Självklart så är det viktigaste för mig att ha familj med man och barn, men julen är ju så härlig, jag vill skämma bort mina barn med julklappar, titta på kalle anka, klä julgranen.......

Men jag får kanske inse att det kommer inte bli så om jag vill leva med min man.

• gosegrisen

Vad är det din man vänder sig emot då? Varför är det en så viktig sak för honom? Är det kommersialismen han inte gillar eller själva firandet eller vad är det som blir en stridsfråga?

• Varför

Han säger att det inte ingår i hans kultur, han vill inte lära sina barn något som han själv inte tror på.

För mig handlar det inte om att jag måste ljuga för barnen och säga att tomten är verklig och allt sånt, mer om att få ha julsaker framme, paket under granen. Men som han säger; Det är ingenting jag tror på, det ingår inte i min kultur.

Men han verkar inte förstå, för mig handlar det om en mysig dag på året.

Det som gör mig lite förvirrad är att det här är en man som föreslog att vi skulle gifta oss i kyrkan. Hur kunde han göra det? Vi har även gift oss i moskén, men det var han som föreslog kyrkan.

Tänk att skaffa barn och inte få fira födelsedagar och jul. Det känns helt fel !

Jag måste försöka få honom att förstå att han måste vara lite mer flexibel, med tanke på att jag " ger upp allt " eller hur jag nu ska säga för att det ska vara rätt.

• Natulcien
    Varför skrev 2012-12-23 12:44:08 följande:
    Han säger att det inte ingår i hans kultur, han vill inte lära sina barn något som han själv inte tror på.

För mig handlar det inte om att jag måste ljuga för barnen och säga att tomten är verklig och allt sånt, mer om att få ha julsaker framme, paket under granen. Men som han säger; Det är ingenting jag tror på, det ingår inte i min kultur.

Men han verkar inte förstå, för mig handlar det om en mysig dag på året.

Det som gör mig lite förvirrad är att det här är en man som föreslog att vi skulle gifta oss i kyrkan. Hur kunde han göra det? Vi har även gift oss i moskén, men det var han som föreslog kyrkan.

Tänk att skaffa barn och inte få fira födelsedagar och jul. Det känns helt fel !

Jag måste försöka få honom att förstå att han måste vara lite mer flexibel, med tanke på att jag " ger upp allt " eller hur jag nu ska säga för att det ska vara rätt.
    Knepig situation.

Men jag tänker att om två personer med olika religion, kulturell bakgrund, värderingar eller vad det nu är som skiljer, ska leva tillsammans så måste man kunna kompromissa lite och inse vad som är viktigt för ens partner.
    Man kan inte bara "köra sitt race" och vägra det ena och det andra. Det är inte kärlek, tycker jag.

Ni måste nog prata mycket, mycket mer om detta. Hur viktig är julen för dig? Hur viktig är hans religion för honom? Hur vill ni egentligen att era barn ska leva? Hur stor är er kärlek för varann i relation till allt det andra som ni värderar? Etc.
  • NovemberMommy

muslimer firar vist födelsedagar.`varför säger han att muslimer inte firar de?
    Och ni behöver inte fira jul utan kan istället fira Eid. där man också "skämmer bort" barnen genom presenter och äta god middag med familjen.
    Barnen kommer ändå komma i "kontakt" med julen genom dagis o skolan. har han tänkt på de?

• Lilia

Varför firar han inte födelsedagar? Det gör alla muslimer jag har träffat.

• Natulcien
    NovemberMommy skrev 2012-12-23 13:31:06 följande:
    muslimer firar vist födelsedagar.`varför säger han att muslimer inte firar de?
    Du kan ju inte generalisera så. Alla muslimer är ju naturligtvis olika och olika djupt troende.
    Och de som är riktigt djupt troende firar inte födelsedagar eftersom det inte finns något stöd för sådant firande i koranen.
Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!