• Fyan

Är djur och människor lika mycket värda?

Ja, vad säger ni?

• Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?
  • Fyan
    SweeneyTodd skrev 2012-12-21 19:43:15 följande:
    Människor är djur.
  • taquine
    LinneaJosie skrev 2012-12-21 19:55:46 följande:

Jag skulle föredra att inte veta vem det var, men ja. Du tycker alltså att djur och människor är lika mycket värda, eller går du enbart på vilka som står dig närmast?
    Nej då vore jag en hycklare eftersom jag äter kött och dödar "äckliga djur" . Men samtidigt är det så svårt att relatera till människor som i denna stund svälter ihjäl medan mina djur får juldelikatesser, så jag  går nog efter de som är mig nära och kära . Djur som människor 
  • Fyan
    taquine skrev 2012-12-21 20:13:45 följande:
    Nej då vore jag en hycklare eftersom jag äter kött och dödar "äckliga djur" . Men samtidigt är det så svårt att relatera till människor som i denna stund svälter ihjäl medan mina djur får juldelikatesser, så jag  går nog efter de som är mig nära och kära . Djur som människor 
    Vad är "äckliga djur?
  • LinneaJosie

Det är ju egentligen lite svårt att besvara frågan. Intellektuellt kan jag ju anse en sak, men känna en annan sak. Frågan om alla människor är lika mycket värda har ju också uppkommit i tråden, och på den frågan skulle jag svara ja. Förutom om mitt barns överlevnad var hotad, då skulle jag gladeligen mörda hela världen om mitt barn klarade sig. Fullkomligt känslomässig reaktion, men ibland trumfar känslan intellektet.

• Fyan
    LinneaJosie skrev 2012-12-21 20:24:31 följande:
    Det är ju egentligen lite svårt att besvara frågan. Intellektuellt kan jag ju anse en sak, men känna en annan sak. Frågan om alla människor är lika mycket värda har ju också uppkommit i tråden, och på den frågan skulle jag svara ja. Förutom om mitt barns överlevnad var hotad, då skulle jag gladeligen mörda hela världen om mitt barn klarade sig. Fullkomligt känslomässig reaktion, men ibland trumfar känslan intellektet.
    Ja precis. Men finns det egentligen någon intellektuell förklaring på varför människor skulle vara mer värda än djuren? Är inte det strikt känslomässigt också, att vi alltid sätter människan i första rummet?Människans intelligens kan man ju inte skylla på, då det ju finns vissa djur som är smartare än vissa människor.
  • Fridiz86

både ja och nej.
    okända människor är inte mer värda än min hund utan där går min hund först.
    min barn är värt mer än man kan uttala sig om. men min hund är som min lilla bebis.
    men måste jag välja så tar jag barnen och hunden följer säkert efter.

• Thomas66
    taquine skrev 2012-12-21 20:13:45 följande:
    Nja, om jag nu hade en katt hade den hellre fått dö ist för ditt barn,Rätt lätt val för mig iaf
  • taquine
    Fyan skrev 2012-12-21 20:16:18 följande:
    Vad är "äckliga djur?

Ja du i min värld är" äckliga djur"  typ flugor,mördarsniglar ,tvestjärtar , fästingar och likanande
  • LinneaJosie
    Fyan skrev 2012-12-21 20:50:41 följande:
    Ja precis. Men finns det egentligen någon intellektuell förklaring på varför människor skulle vara mer värda än djuren? Är inte det strikt känslomässigt också, att vi alltid sätter människan i första rummet?Människans intelligens kan man ju inte skylla på, då det ju finns vissa djur som är smartare än vissa människor.

Artcentrerade är vi nog mer eller mindre av naturen. Men nu verkar folk mest svara utifrån sin omedelbara närhet, i verkligheten är det ganska få som tycker att djur generellt är lika mycket värda som människor.
  • barnluktarbajs
    Fyan skrev 2012-12-21 20:50:41 följande:
    Frågan om människors och djurs värde är en ganska filosofisk fråga. För att veta hur mycket "värd" någon är, måste vi ju först enas om vad "värd" betyder. En tiokrona kanske bara kostar en krona att producera, men ändå säger vi att den är värd tio kronor, eftersom vi tillskriver den ett värde som vi alla enats om. Samtidigt så kanske Kungen tycker att en tiokrona är jättelite värd, eftersom han är rik och tio kronor är väldigt lite pengar för honom. Och en hemlös man som får en tiokrona kanske tycker att den är värd jättemycket, eftersom han inte har några pengar alls. 

Så om vi ska fråga vad som är mest värdefullt av ett djur och en människa, kanske vi måste enas om vad som menas som värde? Ett annat exempel: Jag ska jaga räv. Då får jag välja mellan en jakthund eller en människa. Jag väljer självklart jakthunden eftersom den är en jättebra hjälp för mig i jakten. Betyder det att människan är mindre värd? 
Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?