Är djur och människor lika mycket värda?
Ja, vad säger ni?
Ja, vad säger ni?
jag reagerar nog oftast med att vilja hjälpa den som är hjälplösast.
kor eller hästar i stall och lada, t ex.
bandet till mig verkar vara nästan irrelevant i panik.
detta lär vara det mänskligt normala.
Jag väljer att vara fullkomligt självisk. De INDIVIDER som betyder mest för mig har störst värde (för mig.) oavsett art/ras eller ålder. Mina hundars välmående betyder utan tvekan mer för mig än en främmande människas livsöde. Barn eller vuxen.
I större skala kniper hjärtat mer när hjälplösa individer (små barn och djur) far illa än när det handlar om vuxna människor. Vuxna människor kan alltid påverka sin situation.
Börjar vi halka ned på insektsliv och organismer? Well... jag står rätt åsiktslös, men slår sällan ihjäl någonting som inte angriper mig.
Ett helt ogenomtänkt inlägg! ^^
Värda? För vem och i vilket sammanhang? För naturen och mångfalden är nog en havsörn mera värd än min dotter. I mina ögon känslomässigt kan jag rangordna rätt klar. Hur menar du ts?
Alla djur är värda två tomater.
Somliga djur och människor är mycket mer värda för mig än andra djur och människor. Det är en rent känslomässig värdering. De som står mig nära och jag älskar värderar jag mer än de jag inte känner eller inte tycker om.
räknar mina djur som familje medlemmar
Alla har lika stor rätt att vara här på jorden.
Självklart.
Nej, det är de inte.
Människor är inte heller lika mycket värda. Gå in på akuten efter en svår bilolycka där en 60-åring och en 20-åring ligger svårt skadade, ska du få se vem som är mest värd. Om det brinner i ett hyreshus, så lär du anse att dina barn är mer värda än grannen som du knappt känner.
Däremot har alla människor ett antal RÄTTIGHETER, framför allt negativa rättigheter, och de rättigheterna ska gälla alla.
Alla djur och människor bör ha livets rätt, alltså rätten att få leva. Alla levande ting strävar efter att få självutvecklas. Tyvärr anser sig människan vara herre på jorden och gör lite som de behagar.
Att människan håller djur i bur, äter dem, utnyttjar dem sexuellt,plågar dem, stjäl deras mjölk, förstör deras naturliga miljö, förtrycker sin egen art och förstör planeten gör människan till den ondaste arten. Vi gör medvetna val som kan tolkas som onda Men fortfarande har vi rätt att leva. Dock är vi absolut inte mer värda än någon annan art
Nej, djur är mer värda än vad människorna är.
Ettliv är alltid ett liv. Däremot så för mig personligen är min egen art värld mer en ett annat. Precis som i djurriket, inte så att ett lejon går och blir vegitarian för att antiloper är det synd om . Sen när i kommer till människosläkten är alla människorlika världa men för mig är min egen familj viktigare. Men ett liv har alltid rätt till sitt liv, oavsätt om vi anser det meningslöst. Man ska aldrig ta ett liv för nöjets skull. Däremot så om man har ex skadedjur i sitt hem eller om man ska äta kött osv så är det inteatt ta ett liv i onödan eller för nöjets skull
Djur är mer värda än människor. Det är min ärliga åsikt. Människor är lömska. Finns inte många man kan lita på.
I det ekologiska systemet så ja.
Men nu härskar vi människor.