Inlägg från: barnluktarbajs |Visa alla inlägg
  • barnluktarbajs

Är djur och människor lika mycket värda?

Fyan skrev 2012-12-21 20:50:41 följande:
    Ja precis. Men finns det egentligen någon intellektuell förklaring på varför människor skulle vara mer värda än djuren? Är inte det strikt känslomässigt också, att vi alltid sätter människan i första rummet?Människans intelligens kan man ju inte skylla på, då det ju finns vissa djur som är smartare än vissa människor.
    Frågan om människors och djurs värde är en ganska filosofisk fråga. För att veta hur mycket "värd" någon är, måste vi ju först enas om vad "värd" betyder. En tiokrona kanske bara kostar en krona att producera, men ändå säger vi att den är värd tio kronor, eftersom vi tillskriver den ett värde som vi alla enats om. Samtidigt så kanske Kungen tycker att en tiokrona är jättelite värd, eftersom han är rik och tio kronor är väldigt lite pengar för honom. Och en hemlös man som får en tiokrona kanske tycker att den är värd jättemycket, eftersom han inte har några pengar alls. 

Så om vi ska fråga vad som är mest värdefullt av ett djur och en människa, kanske vi måste enas om vad som menas som värde? Ett annat exempel: Jag ska jaga räv. Då får jag välja mellan en jakthund eller en människa. Jag väljer självklart jakthunden eftersom den är en jättebra hjälp för mig i jakten. Betyder det att människan är mindre värd? 
Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?