Inlägg från: LinneaJosie |Visa alla inlägg
  • LinneaJosie

Är djur och människor lika mycket värda?

Nej. För mig är djur inte värda lika mycket som människor. Jag älskar min katt mer än random människa men skulle tyvärr ändå välja (om tvungen) att han skulle dö om det betydde att random människa fick leva.

• LinneaJosie
    Fyan skrev 2012-12-21 18:08:11 följande:
    Varför?

För att jag inte skulle kunna leva med mig själv annars. Katten är trots allt en katt, och det vore egoistiskt att välja katten över människan eftersom jag tycker att människor är mer värda än djur. Jag trodde det var självklart då jag sa just det. Om jag hade valt katten före människan hade jag ju besvarat huvudfrågan med ett ja.
  • LinneaJosie
    taquine skrev 2012-12-21 19:43:20 följande:
    Seriöst skulle du då hellre rädda en pedofil, mördare , våldtäksman tex? Personligen skulle jag hellre rädda min älskade hund än tex Brevik eller han polischefen som var våldtäktsman (Göran  Lindberg) vid en brand eller dyl.

Jag skulle föredra att inte veta vem det var, men ja. Du tycker alltså att djur och människor är lika mycket värda, eller går du enbart på vilka som står dig närmast?
  • LinneaJosie

Det är ju egentligen lite svårt att besvara frågan. Intellektuellt kan jag ju anse en sak, men känna en annan sak. Frågan om alla människor är lika mycket värda har ju också uppkommit i tråden, och på den frågan skulle jag svara ja. Förutom om mitt barns överlevnad var hotad, då skulle jag gladeligen mörda hela världen om mitt barn klarade sig. Fullkomligt känslomässig reaktion, men ibland trumfar känslan intellektet.

• LinneaJosie
    Fyan skrev 2012-12-21 20:50:41 följande:
    Ja precis. Men finns det egentligen någon intellektuell förklaring på varför människor skulle vara mer värda än djuren? Är inte det strikt känslomässigt också, att vi alltid sätter människan i första rummet?Människans intelligens kan man ju inte skylla på, då det ju finns vissa djur som är smartare än vissa människor.

Artcentrerade är vi nog mer eller mindre av naturen. Men nu verkar folk mest svara utifrån sin omedelbara närhet, i verkligheten är det ganska få som tycker att djur generellt är lika mycket värda som människor.
Svar på tråden Är djur och människor lika mycket värda?