• Äppelpaj80

Vad vet du om typ 1 diabetes?

Hej,

Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
    Ställ gärna frågor om ni har några.

Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast      

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?
  • Frontline

Man kan visst bli frisk från diabetes typ 1 idag genom att transplantera celler i levern som gör att insulinproduktionen kommer igång igen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • annca

Jodå, diabetiker får äta godis, men man måste reglera med rätt mängd extar tillfört insulin. I vissa fall, som när man är riktigt blodsockerlåg, är det tom i stort sätt bra att äta lite godis.
    Ingen förbjuder dig, men du bör inte om du inte har bra koll på ditt blodsocker.
    Och i små mängder kan det faktiskt vara bättre att äta *lite* sockrat godis än att äta typ sorbitolsötat godis.
    Och förresten: det finns osockrat godis!

Och det är inte farligt bara sisådär, om du sköter dig, håller sockret bra, motionerar etc, är det *bara farligt om du inte tar din "medicin"*. Sköter du dig inte så är det klart att du får skador på lever, njurar, ögon, blodkärl etc.
    Klart det är farligt. Det är astma också. Om man inte tar sin medicin. Men att skrämma upp någon nyinsjuknad med att säga: "du kommer garanterat att få inre skador", det bör man inte göra.

Det går att transplantera insulinproducerande celler, ja, men än så har det inte fungerat 100%, så nej, du blir IDAG inte helt frisk. Förhoppningsvis kan man, om  några år, fixa det, men idag...mjäe.

/diabetes mellitus sedan 1978

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Äppelpaj80
    Frontline skrev 2012-12-17 12:24:59 följande:
    Man kan visst bli frisk från diabetes typ 1 idag genom att transplantera celler i levern som gör att insulinproduktionen kommer igång igen...

Efter vad jag läst så kan man inte det. Alla som hittills gjort sådana transplantationer får återgå till insulin inom 5-6 år. Dessutom får de äta starka mediciner resten av sitt liv och vad dessa ger för bieffekter vet man nog inte riktigt ännu.
    Dessutom är det extremt få människor som fått denna behandling, så att säga att det går att bli botad från typ 1 diabetes vore helt felaktikt när det inte ens erbjuds vågar jag säga 0,001% av dem som lever med typ 1 diabetes i världen. De som har fått testa operationen är de som har extremt labil diabetes eller fått så många skador på kroppen av högt blodsocker.
  • Äppelpaj80
    annca skrev 2012-12-17 12:39:54 följande:
    PS. De langerhanska öarna, som är de celler som producerar insulin, sitter i bukspottkörteln.
    De senaste transplantationsrörnen pekar på att det bästa stället att placera de nya cellerna är i ögat.Förvånad
    www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/m...
    Coolt.
    Ja det vore väl nått om man kom på ett botemedel för diabetes typ 1 men tyvärr tror jag det ligger extremt långt i framtiden.

Diabetes är ju en dödlig sjukdom om man inte har medicin så nog är det ganska allvarlig. Jag visste inte hur allvarlig innan jag själv fick den. Skador på inre organ får man som sagt oftast bara om man missköter sitt blodsocker mycket men det finns även de som får skador på njurar tex trots bra blodsockerkontroll. Tvärt om finns det de som missköter sig otroligt men ändå klarar sig utan några nervskador.

Menar inte att skrämma upp någon men allvarlig sjukdom tycker jag nog allt att diabetes är och att folk ska veta om det.   

• Äppelpaj80
    Duckan skrev 2012-12-17 12:39:36 följande:
    Som jag trodde, ingenting! 3 av 7 rätt.

Då lärde du dig förhoppningsvis något nytt idag då.
  • annca

Det jag upplevt är att folk tror att man är så mycket värre däran än man är. Jag kan själv avgöra vad jag kan äta, tack så mycket!
    Visst, det är oftast välvilja, men jag står bara inte ut med daltandet! Det ska göras till och bakas eller köpas speciella kakor, sockerfri glass (som oftast smakar pyton) , man får bara svart tyskt bröd med 10% ost utan smak... Fråga mig först, snälla!  Ni behöver inte köpa speciell light-läsk som ingen annan dricker av, jag tar lika gärna en Loka citon.

Jag har aldrig betraktat mig som sjuk, men så fort andra får reda på min diabetes, gör DE det. Så därför tiger jag oftast om det. Berättar för *någon* på arbetsplatsen efter ett tag, när man känner vem man kan anförtro sig åt utan att himmel och jord skall rivas upp.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?