bebitankar skrev 2013-03-20 21:51:31 följande:
Tack så jättemycket för alla era svar!
Maramina; men det låter ändå som att era "problem" (gud vad dumt det låter att skriva så men hittar inget bättre ordval just nu) borde vara tillräckliga för att få IVF. Vart ligger gränsen för att man ska få det gratis? Det kanske är svårt att svara på. Håller verkligen tummarna för att det går på första för er! Får ni frysa in flera ägg i så fall om ni vill ha syskon? Jag tänkte, eftersom ni ändå har betalat för alla tre så borde ni få använda de andra två (förutsatt att det går på första) för framtida bruk? .
Man får bara ett antal gratisförsök om man inte har gemensamma barn sedan tidigare. Då vi har en 3 åring så får vi inte det. Gränsen på AMH:t har de bara på paketlösningarna så vi blev ju glada när vi får ta det trots att jag ligger under. Men samtidigt så måste det ju betyda att de anser att vi har så pass goda chanser att lyckas att de vågar ge oss erbjudandet och ändå gå vinst, och det är ju kul!
Skulle det vara så att vi lyckas på första försöket så har vi utnyttjat vårt erbjudande och då har ju kliniken gått vinst på att ge oss erbjudandet i och med att vi inte utnyttjat alla gångerna. Däremot så kan man, om man vill, och betalar för det, frysa in eventuell överskott av befruktade ägg för en eventuell framtida syskonförsök. De frysta, befruktade äggen får endast frysas i fem år enligt gällande lagar. Men det lär inte bli aktuellt för oss då vi redan, som sagt var, redan har ett barn och då vi är 36 respektive 38 år gamla.
Är du nyfiken på att läsa på lite mer om det hela så kan du kolla på klinikens hemsida,
nordicivfcenter.se/
Bra information finns även på
fertilitetsguiden.nu Den länken hittade jag i en broschyr som heter "Boken till paret - om ofrivillig barnlöshet och vehandling" som den utredande läkaren gav oss. Det är läkemedelsföretaget MSD, även känd som Merck som gett ut den.