Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat!

Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

• Maramina
    Thotis90 skrev 2013-03-07 10:06:45 följande:
    Jag bloggar om det. Jag mår bara dåligt av att hålla mina känslor och tankar inom mig och eftersom jag inte har några riktiga vänner och ingen att prata med ventilerar jag i bloggen. Det hjälper mig jättemycket.

Har du lösenordsskyddat bloggen? Jag tänkte kolla in den, men då frågades det om inloggning
  • Maramina
    familjenl skrev 2013-03-07 08:15:35 följande:
    Hörrni, hur gör ni för att hantera vardagen? Jag har så svårt att fokusera på annat och fastnar lätt i tankar och drömmar om framtiden, läser om allt och inget på familjeliv och ältar allting fram och tillbaka...  Jag tror min man börjar tröttna på att jag bara pratar om detta, och jag blir lätt ett känslomässigt nervvrak...  HUR gör ni för att hantera allt?? 

Jag känner att jag måste börja rycka upp mig, fokusera på annat och försöka vara en bra fru trots allt detta.. 

Jag tänker också mycket på det hela men samtidigt så har jag annat i mitt liv som tvingar mig att tänka på även andra saker, exempelvis jobbsök och så klart dottern. Sedan så är jag lite av en optimist och jag tror verkligen att vi kommer att lyckas förr eller senare.
  • Maramina

Välkommen hit Stargazers!

Vi ska också göra IVF. Dock är mannens spermier få och jag har lågt AMH men läkarna tror på oss ändå, och det är ju skönt! De trodde tom att vi eventuellt borde kunna lyckas själva, men med tanke på vår ålder (jag 36 mannen 38) i kombination med mitt sjunkande AMH så vill vi inte vänta. Pga AMH:t blir det det långa protokollet för oss jag skulle börjat spraya för ett par veckor sedan om det inte hade varit att mitt TSH hade stigit till 3,6. Så nu har jag gått öka på min levaxindos och hoppas att värdena är bättre den 18:e så att jag kan börja spraya redan den 20:e.

• Maramina
    Thotis90 skrev 2013-03-12 23:08:25 följande:
    Jag förstår bara inte hur man kan gå från att bli gravid på första försöket till att försöka i nästan 2 år utan resultat (jag försökte med en annan något år innan min nuvarande sambo). Jag kan inte se hur det är möjligt om allt är som det skall. Jag mår ljusår bättre idag jämfört med när jag blev gravid, så att säga saker som att jag skall slappna av osv. köper jag inte. 

Jag gör ingenting särskilt om dagarna. Det enda som gör att jag orkar stå ut är bloggen, där jag kan ventilera mina tankar.  

Att slappna av skulle göra en gravid är bara en myt. Tror du inte att alla gynekologer annars skulle råda ofrivilligt barnlösa att först testa med meditation, yoga mm som kan verka avslappnande innan de påbörjade en utredning? Jag menar, det är betydligt billigare för alla...

Visst, det kan vara fel hos dug eller din kille men måste det nödvändigtvis betyda att du aldrig kommer att få barn? Troligtvis inte. Om de hittar något fel så betyder det bara att ni har sämre odds, men om du ser dig om och kollar på alla lotterier och spel som det finns där chanserna att vinna är minimal att vinna högvinsten, och ändå satsar folk sina pengar på spelen och hoppas på att vinna de där miljonerna... Är det så att ni inte väljer att gå vidare för eventuell behandling så finns det fortfarande i de allra flesta fallen en liten liten chans att ni ändå lyckas själva. Även om en behandling sannolikt ökade chanserna. Sedan så kan det ju vara att de inte hittar något fel på er.

Du ska se att det kommer att gå bra! Ta inte ut några sorger i förskott, det blir bars jobbigare att hantera allt då!
  • Maramina

Du kan fortsätta träna som vanligt Camilla1979. Att vara vältränad kan till och med göra att graviditet och förlossning blir lättare. Men är du orolig så ring MVC.

• Maramina
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Jag förstår att det här kommer bli en lång resa. 
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Hej och välkommen!

Vi har gått igenom hela utredningen. Vi gjorde den innan jul och fick svaren efter helgerna. Då låg jag lite lågt med mitt AMH och mannens spermieantal var inte så högt som man hade önskat och inte var kvaliteten det heller. Läkaren trodde att vi visst skulle kunna bli gravida själva, men att vi inte borde vänta för länge. Men han rekommenderade IVF och ICSI.

Efter mycket grubblande kom vi fram till att vi inte har tiden att försöka hur länge som helst till. Kliniken vi gjorde utredningen vid gav oss dispens till att få köpa deras paket med 3 IVF:er trots att mitt AMH låg under deras gräns, förutsatt att vi påbörjade processen innan mars månad. Då ett försök kostar 29000 och trepack 57000 så valde vi att köra på. Vi hoppas ju med att lyckas på redan första försöket, men för att slippa känna sådan press så kändes trepack lugnast.

Så i början av februari var vi iväg till kliniken och jag fick lära mig hur sprutorna skulle tas. Samtidigt togs deet prov på min ämnesomsättning då jag hade känt av för mig typiska symptom för att den inte är ok. Mycket riktigt var den inte ok, jag fick justera min Levaxindos och i måndags var jag och tog ett nytt prov. Fick resultatet idag, den var OK! Så imorgon ska jag börja spraya och den 4 april ska jag in för att ta prover och se om jag är helt nedreglerad (kör långa protokollet)! Skrattande
  • Maramina
    bebitankar skrev 2013-03-20 21:51:31 följande:
    Tack så jättemycket för alla era svar! 

Maramina; men det låter ändå som att era "problem" (gud vad dumt det låter att skriva så men hittar inget bättre ordval just nu) borde vara tillräckliga för att få IVF. Vart ligger gränsen för att man ska få det gratis? Det kanske är svårt att svara på.  Håller verkligen tummarna för att det går på första för er! Får ni frysa in flera ägg i så fall om ni vill ha syskon? Jag tänkte, eftersom ni ändå har betalat för alla tre så borde ni få använda de andra två (förutsatt att det går på första) för framtida bruk? .  

Man får bara ett antal gratisförsök om man inte har gemensamma barn sedan tidigare. Då vi har en 3 åring så får vi inte det. Gränsen på AMH:t har de bara på paketlösningarna så vi blev ju glada när vi får ta det trots att jag ligger under. Men samtidigt så måste det ju betyda att de anser att vi har så pass goda chanser att lyckas att de vågar ge oss erbjudandet och ändå gå vinst, och det är ju kul!

Skulle det vara så att vi lyckas på första försöket så har vi utnyttjat vårt erbjudande och då har ju kliniken gått vinst på att ge oss erbjudandet i och med att vi inte utnyttjat alla gångerna. Däremot så kan man, om man vill, och betalar för det, frysa in eventuell överskott av befruktade ägg för en eventuell framtida syskonförsök. De frysta, befruktade äggen får endast frysas i fem år enligt gällande lagar. Men det lär inte bli aktuellt för oss då vi redan, som sagt var, redan har ett barn och då vi är 36 respektive 38 år gamla.

Är du nyfiken på att läsa på lite mer om det hela så kan du kolla på klinikens hemsida, nordicivfcenter.se/

Bra information finns även på fertilitetsguiden.nu Den länken hittade jag i en broschyr som heter "Boken till paret - om ofrivillig barnlöshet och vehandling" som den utredande läkaren gav oss. Det är läkemedelsföretaget MSD, även känd som Merck som gett ut den.
  • Maramina
    lilljen skrev 2013-03-23 01:02:33 följande:
    Tror inte det spelar nån roll att man inte kunnat hitta felet, man kan nog alltid skylla på min pco om det skulle behövas. den kan ju vara en orsak till att det tar längre tid eftersom jag inte ägglossar varje månad ( ca 8-10 ggr per år) vilket gör att vi inte haft lika många chanser. Även om ni har många år på er att bli gravida sett till er ålder så är ju väntan evighetslång! Kan ni inte kräva ivf tidigare?

Att ägglossning bara 10 ggr/år är fullständigt normalt så tyvärr tror jag inte att det skulle påskynda det hela. Men man vet ju aldrig!
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013