Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

familjenl skrev 2013-02-10 12:44:39 följande:
    De sa dom till mig också men jag fick tyvärr ont ändå. :( Men jag brukar ha rätt kraftig mensvärk också så det kanske hänger ihop lite. Min livmoder är kanske känslig. :P 

Jag brukar också ha rejält ont vid mens. Läkaren som gjorde det hela sa att om det gjorde ont skulle jag säga till så skulle han lätta på trycket, "men att det ska inte göra ont om det görs rätt". Så ni som det gjort ont på, det kan inte vara så att läkaren sprutade med för högt tryck?
  • Maramina
    Thotis90 skrev 2013-02-11 21:50:46 följande:
    Vi pratade precis och det visade sig att han inte vill utredas av den anledningen att han tycker att "naturen skall få ha sig gång", men vad händer om det är något litet fel som måste åtgärdas för att vi skall kunna få barn? (jag frågade honom det, men fick inget riktigt svar). 

Då tycker inte han att du ska göra något heller om det skulle visa sig vara något fel på dig, tex "bara" ämnesomsättningen? Och att du då ska utsätta dig för det som en låg/hög ämnesomsättning innebär? Är han inne på samma tänkesätt när det gäller allt annat? Skulle han tänka likadant om han tex fick cancer, att man ska låta naturen ha sin gång?

Jag förstår att man är rädd för en utredning och att eventuellt få det svart på vitt att det är något fel på en. Jag avskyr själv allt vad läkarundersökningar, tandläkarundersökningar, synundersökningar mm just på grund av det. Men jag har svårt att förstå mig på dom som säger att naturen ska få ha sin gång och låter bli att kolla upp vad som är felet, oavsett om det handlar om barnlöshet eller andra fysiska åkommor. Ok, att man efter att man efter en utredning, när man fått ett svar, tar ett beslut att inte göra något, men jag kan verkligen inte förstå varför att man tar beslutet innan.

Sedan så är det , vad jag har förståt, så att många kliniker kräver att kvinnan och mannen gör utredningen tillsammans. Så ska han kanske tom neka dig att få reda på om det är något fel hos dig???
  • Maramina
    Thotis90 skrev 2013-02-12 09:02:01 följande:
    På kliniken här måste man utredas tillsammans, så om han vägrar kan inte jag ta reda på om det är någonting fel på mig...

Vilket dilemma det blir då! Och jag tycker rent ut sagt att det är egoistiskt av honom att neka dig att få svar! En utredning är ju just en utredning, sedan kan man ju när man fått alla svar som sagt var ta ett beslut på hur man ska gå vidare.

När vi påbörjade vår utredning var det inte självklart att vi skulle gå vidare, snarare tvärtom. Men vi ville ha svar. Och svar fick vi. Och för vår del ledde det som sagt var till att vi beslutade oss för att gå vidare med IVF.

Hoppas att det reder ut sig för er! Att ni lyckas på egen hand eller att han tar och tänker lite längre än bara på sig själv!
  • Maramina

Nähe. Det blir inget av spraystarten på torsdag (precis som jag hade misstänkt). Läkaren tyckte att vi måste få ner mitt TSH innan vi kör på med IVF:en för att få så optimala förutsättningar som möjligt och det är ju bra med tanke på vad en IVF innebär både psykiskt, fysiskt och ekonomiskt, men så är jag lite besviken, jag vill ju komma igång NU!

Hoppas, hoppas att värdena nu blir bra så att jag kan sätta igång och spraya i mars! Eller ännu hellre, att vi lyckas själva trots taskiga spermier, taskig AMH och taskig TSH. Visst dessa saker minskar ju chanserna och nu är det tre olika saker som påverkar, men det finns ju fortfarande en liten, liten chans... Och precis som den dom köper en lott och hoppas på storvinsten, trots små chanser så hoppas jag ändå. Dessutom tror jag att våra chanser att lyckas själva är större än vad chansen att pricks in 7 rätt på lotto, och istället för att spela bort våra pengar och hoppas på det bästa så satsar vi lite sex och mys och ägg och spermier och hoppa på högvinsten på egen hand, antingen den här månaden eller nästa

• Maramina

Sorkfeber: Mitt minne är bra men kort, hur var det, har det utretts tidigare varför du aldrig har haft mens? Eller är det något som görs först nu när du vill ha barn? Om det inte har utretts, hur kommer det sig? Har de inte velat höra det tidigare eller är det du som inte velat?

• Maramina

Men har de inte kollat hormonellt innan om det verkligen var för tidigt klimakterium? Om jag inte minns fel så har kvinnor ökad risk för urkalkning av skelettet när de passerat klimakteriet och ju tidigare man gör det desto större risk är det för just urkalkning med allt vad det innebär med benskörhet och dylikt.

Det är inte så att jag ifrågasätter dig utan det är snarare så att jag vill lör mig, och har jag lärt mig något som är fel så vill jag lära mig det rätta så snart som möjligt. Hoppas att du ursäktar min frågvishet!

• Maramina

Ok! Tack för att du svarade på alla mina frågor! Jag antar att det måste kännas tufft?

• Maramina
    johjen skrev 2013-02-26 13:50:48 följande:
    Hej får jag hoppa in här?

Har läst tråden och är själv på gång med utredning, första mötet bokat 27 mars.

Är nyss fyllda 37 år, sambon är 38 och vi har försökt bli gravida i 6 månader. Vet att vi har åldern emot oss men tog ett tag innan jag hittade mannen i mitt liv och har nu redo att försöka bli fler i familjen.

Självklart får du hoppa in här! Välkommen! Hoppas att ni lyckas snabbt och att du får ett plus redan innan utredningen har börjat! 37 år, då är vi ungefär lika gamla, jag fyllde 36 i november
  • Maramina
    johjen skrev 2013-02-26 16:23:56 följande:
    Tack! Läste att du bor inom Stor Gbg, jag bor några mil utanför på landet men jobbar i Gbg och utredningen kommer ske där, Vi har valt Calanderska då vi haft bekanta som gått där och har fått bra hjälp. Valde att gå helt privat då vi är äldre och inte har så mycket tid att spela med.. Vad det Kvinnokliniken ni gick på? Vad tycker du om dem?

Åt vilket håll? Vi bor söderut, egentligen närmare Kungsbacka än Göteborg...

Vi gjorde utredningen på Göteborgs kvinnoklinik men IVF:en kommer att bli på deras systerklinik Nordic IVF. Utredningen tog vi via landstinget, tyckte att tre månader till eller från inte var så mycket att snacka om men behandlingen får vi betala för själva.
  • Maramina
    johjen skrev 2013-02-26 20:15:14 följande:
    [quote=68960561][quote-nick]Maramina skrev 2013-02-26 19:51:57 följande:[/quote-nick]

Åt vilket håll? Vi bor söderut, egentligen närmare Kungsbacka än Göteborg...

Vi gjorde utredningen på Göteborgs kvinnoklinik men IVF:en kommer att bli på deras systerklinik Nordic IVF. Utredningen tog vi via landstinget, tyckte att tre månader till eller från inte var så mycket att snacka om men behandlingen får vi betala för själva.[/quote

Vi bor åt andra hållet, på Orust.

Ok, verkade som ni fick tid för utredning snabbt?

Det är tre månader som var kön då i höstas. Vet inte hur den är idag.
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013