Inlägg från: Stargazers |Visa alla inlägg
  • Stargazers

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Idag är ingen bra dag. Mensen kom två dagar för sent, så såklart hann jag ju börja hoppas. Just nu känns bara allt förjävligt. Vi har ju velat detta så länge nu, långt innan vi ens började försöka, men jag ville ha en fast inkomst osv innan vi började med bebisverkstaden, men om jag hade vetat då vad jag vet nu så hade vi börjat för länge sedan. Vi som trodde vi skulle bli gravida inom 6 månader då alla kompisar blivit det, men ha! Så fel vi hade...

Nu vill jag bara att det ska bli onsdag så att vi får träffa gynekologen och sen hoppas jag att hon sätter oss i kö för IVF och att vi inte måste invänta ett nytt spermaprov innan vi får klartecken. Tror ju knappast att spermieantalet kommer att ha ökat från 6 miljoner till tex 40 miljoner bara sådär. Känns som att de kommer vara lika få som förut - för annars brde vi ha blivit gravida vid det här laget.

Känns grymt jobbigt just nu att även om vi skulle få ställa oss i kö för IVF så lär det ju ändå inte bli av förrän till hösten - vilket känns som en evighet bort. Fattar inte hur vi ska palla det. Livet känns inte så kul just nu. Vardag flyter ihop med helg, det spelar ingen roll någonting längre.

• Stargazers

Ja herregud vad man kommer upsskatta graviditeten bara man kommer dit en vacker dag! Tack för att ni är så fina och peppar en när man har en dålig dag Hjärta Jag är så tacksam att FL finns så att man kan skriva av sig till andra som befinner sig i samma situation. För ibland så känns ju hela den här proceduren väldigt ensam.

Ylle: Ja man måste försöka planera in andra saker att se fram emot. Vi ska också och resa, närmare bestämt i slutet av maj, men hur lockande en vecka i solen än känns så finns det ju inget som kommer i närheten av längtan efter ett barn. Mm, får väl försöka tänka att syftet med detta är att få andra att uppskatta sina barn mer för jag har verkligen svår att hitta en mening med att måsta gå igenom detta. 

jagsaknardig: Ja alltid skönt att få komma igång med nästa steg, så att man känner att det händer något och att man inte bara står och stampar på samma ställe hela tiden. Jag hoppas också att bollen sätts i rullning efter vårt besök hos gynekologen på onsdag. 

Tack än en gång för ert stöd!  

• Stargazers
    Thotis90 skrev 2013-03-17 21:12:45 följande:
    Imorgon skall vi till kvinnokliniken och få svar på våra prover. Jag är så fruktansvärt nervös! 
    Lycka till! Förstår att du är nervös. Kika gärna in här efter besöket och berätta hur det gick!
    Sorkfeber skrev 2013-03-17 21:33:14 följande:
    Idag är jag på kur 2, dag 8 av Provera. Jag ska äta 14 dagar och har idag fått blod på papperet !? Var*n?! Mellanblödning? Spotting? Vad gör jag? Vad är fel? Alltså, som sagt...jag har ju bara haft mens 1gång i livet , och det var Proverakur 1 för 2 veckor sen!
    Är säkert ingen fara men jag har dock inga erfarenheter av Provera. Du kan ju alltid ringa din gynekolog och fråga så slipper du oroa dig :)

• Stargazers
    Sorkfeber skrev 2013-03-18 14:55:53 följande:
    Hade smått panik igårkväll och trodde allt "skitit sig".

Fick tag på fertilitetskliniken och Läkaren idag och hon lugnanade mig och sa att det var bara bra att jag svarar tidigare (typ).
    Allt ifrån att börjar blöda från dag 8, till upp emot 2 veckor efter avslutad Proverakur var "normalt".

*aaaapuh!* Glad
    Bra med sånnahär sidor och er tjejjer så man kan skriva av sig det mest när det behövs! Skäms
    Kram !  
    Aha, så skönt att allt var som det skulle! Japp det är verkligen jätteskönt att kunna skriva av sig här :)
  • Stargazers
    Thotis90 skrev 2013-03-18 13:58:15 följande:
     Det gick bra hos läkaren Hon började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!
    Vad skönt att allt gick bra!
  • Stargazers
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Såhär har det sett ut för oss:

Dec: Kontaktar gyn för att få starta en utredning. Nervöst men samtidigt skönt att ta tag i det. 

23 jan: Utredningen startar, jag får göra VUL + ta några blodprover. Vi båda lämnar klamydiatest. 

Jan-feb: Jag fortsätter lämna blodprover som ska tas olika tider i menscykeln. Får hemskickade alla provsvar allteftersom och allt ser bra ut.

6 mars: Får provsvaret på mannens spermaprov som tyvärr kunde varit bättre. Han har endast 6 milj spermier men då få han har är iaf i bra skick. Jobbigt besked att få, men samtidigt skönt att få en förklaring till varför det aldrig tagit sig. Gynekologen anser att vi borde ha goda chanser att lyckas med provrörsbefruktning. 

20 mars (igår): Återbesök på kliniken där gynekologen gick igenom ICSI som hon rekommenderar + att vi fick ställa de frågor vi hade. Vi var redan innan besöket igår inställda på att vi kommer vilja göra provrörsbefruktning då vi längtat så länge efter ett barn och eftersom vi hittills inte lyckats bli gravida på naturlig väg så känns det som att det är dags att ta nästa steg. Det jobbiga med detta är dock att ingenting kommer hända förrän till hösten då gyn inte skickar någon remiss förrän mannen tagit ett till spermaprov vilket han inte får göra förrän i maj. All denna vääääntan är så jäkla påfrestande. Har verkligen ingen lust att vänta i 6 månader till. Men tyvärr kan man ju inte påverka detta själva. 
  • Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 09:50:49 följande:

Välkommen hit! Vi tog kontakt med en fertilitesklinik vid årsskiftet, fick tid i början av februari och IDAG ska vi på"slutsamtal" (nervöst men skönt) Då får vi svar på de blodprov jag lämnade vid första besöket, sambons spermaprov och vad hon tror om min ägglossning, har pco men ägglossar spontant ca 8 ggr per år ( baserat på min känsla, äl-test och längden på menscykeln). Vi är 36 bägge två så gissar att vi kommer köpa oss lite behandlingar i väntan på en ev landstingsbetald ivf.
    Vi fick veta att om vi väljer att ställa oss i privat kö, dvs betala för allt själva, då tappar vi chansen att få en landstingsfinansierad behandling. Men det kanske är olika regler i olika delar av landet? Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, om vi ska chansa och hoppas på att det går fortare om vi betalar själva eller om vi ska invänta den landstingsfinansierade. 
  • Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 11:14:22 följande:

Va?! Hoppas det inte är så är. Vilket landsting hör ni till? Kötiden är ca 1,5 år så känns grymt om man inte "får" göra nåt under tiden. Lyckas vi med betalda försök så släpper vi ju vår plats till nån annan. Sen vet mn inte heller hur många försök man orkar om man misslyckas men just nu är jag beredd att ta ungefär 124 ivf om det krävs ;)
    Vi hör till Norrbottens, samma gäller i Västerbotten  och med det är där som IVF:en genomförs. Här är väntetiden ca 3-4 månader efter att remissen skickats (den skickas dock inte förrän om 2 månader då spermaprov nr 2 har tagits). Antar att den kortare väntetiden här beror på att man bara får ett gratisförsök. Via landstinget betyder det ca 6 mån väntetid i praktiken då vi måste invänta spermaprov nr 2+ att det är sommarstängt. Därför funderar vi ändå på att betala själva. 
  • Stargazers

Tycker också det lät himla knasigt att man tappar gratisförsöken om man ställer sig i den privata kön...

• Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 15:43:13 följande:

Tillbaka från vårt slutsamtal och Kötiden var inte 1,5 år som det står på vårdguiden utan ca 6 månader men eftersom vårdgarantin säger Max 3 månader har man rätt att få det finansierat av landstinget inom den tiden men att det utförs på privatklinik. Remissen tar väl x-antal veckor att få men man borde kunna vara igång inom 2-3 månader lät det som.
    Bra det! Oavsett om vi går privat eller via landstinget så är det samma klinik (privat) som utför behandlingarna. Enligt vårdgarantin ska det ju ske inom 3 månader men vi får nog räkna med lite längre tack vare sommaren + att det beror på vart man är i cykeln när man väl ska kicka igång allt med vad hormoner heter. Sen måste ju som sagt var utredningen vara helt klar också innan man får en remiss via landstinget.
    Tror nog att vi ändå kommer att gå via landstinget eftersom vi i slutändan bara tjänar 1-2 månader på att betala själva. 

Hur länge har ni försökt bli gravida? Vi fick veta att om nästa spermaprov är normalt då får vi inte en remiss till IVF förräns efter vi försökt i 3 år...
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013