• turdor

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

har träffat en tjej i några månader sen vart hon gravid och fick ett barn med mej. jag frågade henne vart vi skulle döpa barnet och när vi skulle göra det.
    Hon sa bara, Vi ska inte döpa barnet.
    jag frågade varför då ?
    Hon svarade, nej jag är muslim och vi döper inte barnet.
    jag sa då. jag är kristen och vi döper barnen här....
    vem ska få välja här ????  ge mej några råd tack

• Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn
  • Amatullah

Frågan är varför en muslimsk tjej är ihop med en kristen. Inget illa mot dig alltså, men det är inte tillåtet för en muslimsk kvinna att vara ihop/gift med en icke-muslim. Undrar varför man håller på vissa regler men struntar i andra.

• Morningglory
    Amatullah skrev 2012-12-09 02:27:34 följande:
    Frågan är varför en muslimsk tjej är ihop med en kristen. Inget illa mot dig alltså, men det är inte tillåtet för en muslimsk kvinna att vara ihop/gift med en icke-muslim. Undrar varför man håller på vissa regler men struntar i andra.
    Såklart det är tillåtet, vilka dumheter att det inte är tillåtet. Haha visa mig det i Svensk lagstiftning.
    Jag känner två par som också är i samma sits (Svenska män som träffat muslimska kvinnor).
  • wannaseeyoudisco

Varför pratade ni inte om sånt här tidigare?
    Ni får nog ha ett seriöst samtal om detta och försöka kompromissa, svårt för en utomstående och svara på vems åsikt som borde väga tyngst.

• Amatullah

Jag snackar inte om svensk lag. Jag menar vad som är tillåtet för en muslimsk kvinna, inom Islam.

• Amatullah

Jag menar om hon anser sig själv vara muslim och inte vill döpa barnet så tyder ju det ändå på att hon i alla fall är lite religiös (jag vet inte om hon är "lite" eller "mycket" religiös), då borde man ju se allvarligt på de regler och förbud som finns. Inte bara vissa och sen strunta i det som inte passar en.

• bakawas

Åh, varför ska du döpa ditt barn? Vill ditt barn vara kristet i framtiden kan hen konformera sig. Att döpa ett barn bestämmer ju du dennes religion, låt barnet bestämma själv i framtiden om hen vill vara kristen, muslim eller inget alls :) barnet kanske vill vara jude..

• La Lola
    bakawas skrev 2012-12-09 02:45:11 följande:
    Åh, varför ska du döpa ditt barn? Vill ditt barn vara kristet i framtiden kan hen konformera sig. Att döpa ett barn bestämmer ju du dennes religion, låt barnet bestämma själv i framtiden om hen vill vara kristen, muslim eller inget alls :) barnet kanske vill vara jude..
    Innan man får konfirmera sig måste man ju ändå döpa sig. Var det så du menade kanske?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vinterankan

Är du troende eller kallar du dog kristen för att du själv är döpt? Om du inte är troende så finns det väl ingen större anledning att döpa barnet.

• Flickan och kråkan

Jag tycker att det låter som om både du och barnets mamma behöver sätta sig ner och fundera över vad trosfrågor innebär för er. Säger hon nej och du ja enbart pga tradition eller för att ni gör det av djup religiös övertygelse?

• Hoppfull84

barnet kan ju alltid döpa sig som tonåring/vuxen när det ä stort nog att välja religionstillhörighet själv, inför en eventuell konfirmation till exempel. vem vet barnet kanske inte vill tillhöra någon religion alls.

Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn