Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

Jag tycker att det låter som om både du och barnets mamma behöver sätta sig ner och fundera över vad trosfrågor innebär för er. Säger hon nej och du ja enbart pga tradition eller för att ni gör det av djup religiös övertygelse?

• Flickan och kråkan
    turdor skrev 2012-12-09 14:15:12 följande:
    nej jag är inte troende kristen och hon är inte troende muslim.
    jag hade ingen nning om att hon var muslim förren hon sa det efter att barnet hade kommit.
    blir bara så trött när någon säger att hon är muslim och blandar in något religon och när hon säger att man döper inte barn om man är muslim men jag är inte någon muslim och i detta landet så döper dom flesta sina barn och mina andra två barn är döpta.
    det betyder att för att hon är muslim så ska hon bestäma om barnet blir döpt eller inte ????
    tycker det är så fel
    Men vad är det du blir trött över? Du gör ju precis samma sak. Om du inte är troende kristen varför döpa ditt barn? Med tanke på att vare sig du eller barnets mamma är kristet troende så är väl det rimliga att inte döpa ert barn. Ingen av er tror ju på det dopet faktiskt innebär. Då finns det ju ingen anledning att göra det till en konfliktfråga. Anordna en fin namngivningsfest som redan tipsats om.
  • Flickan och kråkan
    turdor skrev 2012-12-09 19:48:56 följande:
    nu är det väl så att jag som svensk får följa vad muslimer gör i sina relioner och det är det som gör mej lite fundersam och det är då jag blir lite svenskt kristen.  Om hon ska ta in religon då tar jag också in religon. inte för jag är kristen utan för att jag följer tradetioner som man har i detta land.
    Vad pratar du om nu?

På vilket sätt får du som svensk följa vad muslimer gör? Du får ursäkta men du låter som en trotsig 3-åring i ditt resonemang. Jag är helsvensk och ateist. Religionsfrihet är något positivt med Sverige.
  • Flickan och kråkan
    turdor skrev 2012-12-11 08:32:59 följande:

namnet fick man inte vara med o bestämma utan hon tog fram två namn som jag fick välja på.  själv tog jag fram säkert 50 namn men dom sa hon bara nej till.   vi hade ju inte pratat o religon över huvudtaget så det kom som en lite chock att hon sa att hon var muslim men chocken var inta att hon var muslim för det är okej att hon är men att ta fram det som ett skäl att inte döpa barnet kom som en stor överraskning.

Ja, men det beror ju inte på henne utan dig. Om du inte står på dig om namn - om det var viktigt för dig - är det ju ditt kast så att säga. Om hon inte är kristen så är det väl rätt självklart att hon inte tycker att barnet ska döpas. Om hon vet att du inte är troende kristen så blir det ju inte mindre märkligt att hon intar+ den ståndpunkten. Om du inte är troende kristen så förstår jag inte varför du vill döpa ditt barn heller. 
Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn