• turdor

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

har träffat en tjej i några månader sen vart hon gravid och fick ett barn med mej. jag frågade henne vart vi skulle döpa barnet och när vi skulle göra det.
    Hon sa bara, Vi ska inte döpa barnet.
    jag frågade varför då ?
    Hon svarade, nej jag är muslim och vi döper inte barnet.
    jag sa då. jag är kristen och vi döper barnen här....
    vem ska få välja här ????  ge mej några råd tack

• Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn
  • turdor

nu är det väl så att jag som svensk får följa vad muslimer gör i sina relioner och det är det som gör mej lite fundersam och det är då jag blir lite svenskt kristen.  Om hon ska ta in religon då tar jag också in religon. inte för jag är kristen utan för att jag följer tradetioner som man har i detta land.

• Amatullah

Har hon sagt att ni ska omskära barnet eller nåt liknande? Om inte så tar hon inte in religionen, utan hon tar UT den. Det är du som blandar in religionen.

• Amatullah

Den traditionen är baserad på kristendomen, det är därför man döper. Det har inget med svenskhet att göra.

• castillo

Strunta i dopet ha en namngivar frst och när barnet böir fammal nog kan han hon bestäma själv om honhan vill bli döpt. Jesus döpte dig som vuxen.

• Morningglory
    Amatullah skrev 2012-12-09 02:34:55 följande:
    Jag snackar inte om svensk lag. Jag menar vad som är tillåtet för en muslimsk kvinna, inom Islam.
    Men om det är tillåtet enligt lag är det tillåtet för muslimska kvinnor i Sverige. Försök förstå även om det är svårt.
  • Morningglory
    ummabdilleh skrev 2012-12-09 17:56:22 följande:
    enligt islam ar det inte tillatet!
    Jo det är tillåtet i Sverige att muslimska kvinnor tar sig kristna män.
  • Amatullah

Men du fattar ju inte! Om hon anser sig var muslim då ska hon väl även följa vad Islam säger! Guds lag går före människors påhittade lagar. Det är tillåtet att dricka alkohol i Sverige, men för mig som muslim är det inte tillåtet eftersom Islam förbjuder det. Människor gör som de vill, men anser man sig vara muslim ska man följa vad islam säger.

• Flickan och kråkan
    turdor skrev 2012-12-09 19:48:56 följande:
    nu är det väl så att jag som svensk får följa vad muslimer gör i sina relioner och det är det som gör mej lite fundersam och det är då jag blir lite svenskt kristen.  Om hon ska ta in religon då tar jag också in religon. inte för jag är kristen utan för att jag följer tradetioner som man har i detta land.
    Vad pratar du om nu?

På vilket sätt får du som svensk följa vad muslimer gör? Du får ursäkta men du låter som en trotsig 3-åring i ditt resonemang. Jag är helsvensk och ateist. Religionsfrihet är något positivt med Sverige.
  • Krompirusa

Asså du får ju bara skylla dig själv, för att du inte tog reda på lite mer om din tjej innan de blev en bulle i ungnen... Men nu har de blivit så o låt de vara för hon kommer ändå inte låta dig döpa barnet de kan jag va nästan 100% säker på... De e ju egentligen inte hela världen barnet kan ju välja när de blir större.. Måste bara fråga hur gjorde ni med namn?? blev det ett kristet namn?? Pratade ni aldrig om det??

• turdor

namnet fick man inte vara med o bestämma utan hon tog fram två namn som jag fick välja på.  själv tog jag fram säkert 50 namn men dom sa hon bara nej till.   vi hade ju inte pratat o religon över huvudtaget så det kom som en lite chock att hon sa att hon var muslim men chocken var inta att hon var muslim för det är okej att hon är men att ta fram det som ett skäl att inte döpa barnet kom som en stor överraskning.

• Vinterankan
    turdor skrev 2012-12-11 08:32:59 följande:

namnet fick man inte vara med o bestämma utan hon tog fram två namn som jag fick välja på.  själv tog jag fram säkert 50 namn men dom sa hon bara nej till.   vi hade ju inte pratat o religon över huvudtaget så det kom som en lite chock att hon sa att hon var muslim men chocken var inta att hon var muslim för det är okej att hon är men att ta fram det som ett skäl att inte döpa barnet kom som en stor överraskning.

Enda skälet till att döpa barnet är att man är troende, så egentligen är alla invändningar mot dop så länge man inte är troende kristen fullständigt logiska. 

Jag är döpt, jag är medlem i svenska kyrkan då jag tycker de gör mycket bra i civilsamhället men har kommit fram till att jag kan göra mer gott för de tusenlappar jag betalar dit varje år så jag ska gå ur nu. Men jag är faktiskt ateist. Av någon dum anledning så döpte vi vårt första barn på grund av tradition. Och hjälp vad obekvämt det var och vad jag ångrade mig när vi var där i kyrkan. Och då är jag ändå själv döpt. Hur obekvämt skulle det då inte vara för en muslim även om denna inte är troende. 

Det konstiga är inte att mamman vägrar, det konstiga är att du framhärdar trots att du inte är troende. 
  • Putt B

Sorry, men blandar man ihop olika kulturer så hamnar man i dessa spörsmål...

• nevermind

Men varför går du med på att hon kör över dig???
  • Flickan och kråkan

Ja, men det beror ju inte på henne utan dig. Om du inte står på dig om namn - om det var viktigt för dig - är det ju ditt kast så att säga. Om hon inte är kristen så är det väl rätt självklart att hon inte tycker att barnet ska döpas. Om hon vet att du inte är troende kristen så blir det ju inte mindre märkligt att hon intar+ den ståndpunkten. Om du inte är troende kristen så förstår jag inte varför du vill döpa ditt barn heller. 
Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn