• turdor

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

har träffat en tjej i några månader sen vart hon gravid och fick ett barn med mej. jag frågade henne vart vi skulle döpa barnet och när vi skulle göra det.
    Hon sa bara, Vi ska inte döpa barnet.
    jag frågade varför då ?
    Hon svarade, nej jag är muslim och vi döper inte barnet.
    jag sa då. jag är kristen och vi döper barnen här....
    vem ska få välja här ????  ge mej några råd tack

• Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn
  • turdor

nej jag är inte troende kristen och hon är inte troende muslim.
    jag hade ingen nning om att hon var muslim förren hon sa det efter att barnet hade kommit.
    blir bara så trött när någon säger att hon är muslim och blandar in något religon och när hon säger att man döper inte barn om man är muslim men jag är inte någon muslim och i detta landet så döper dom flesta sina barn och mina andra två barn är döpta.
    det betyder att för att hon är muslim så ska hon bestäma om barnet blir döpt eller inte ????
    tycker det är så fel

• Amatullah

I så fall, om ingen av er är troende, varför ska ni döpa barnet? Då håller jag med de andra som skrivit att låt barnet själv välja när det är äldre. Om du inte är troende kristen så är det ingen mening att döpa, dop är någonting religiöst, inte (i alla fall, ska inte vara) bara något traditionellt.

• Amatullah

Tycker det är lika "fel" att bara för att du är "kristen" ska du bestämma ATT barnet ska bli döpt. När barnet är gammalt nog kan sen själv välja, och det är väl det allra bästa.

• Carutt

Inga problem. Låt barnet bestämma pm hon/han vill bli döpt. Borde väll inte vara några problem om man inte är troende. Om det är familjefest/högtid/grej ni är ute efter så är det bara att slänga ihop en fin namngivningsfest. Så ska vi göra för jag är ateist!. Vill mitt barn konformera sig så kan man döpa sig senare.

• Flickan och kråkan
    turdor skrev 2012-12-09 14:15:12 följande:
    nej jag är inte troende kristen och hon är inte troende muslim.
    jag hade ingen nning om att hon var muslim förren hon sa det efter att barnet hade kommit.
    blir bara så trött när någon säger att hon är muslim och blandar in något religon och när hon säger att man döper inte barn om man är muslim men jag är inte någon muslim och i detta landet så döper dom flesta sina barn och mina andra två barn är döpta.
    det betyder att för att hon är muslim så ska hon bestäma om barnet blir döpt eller inte ????
    tycker det är så fel
    Men vad är det du blir trött över? Du gör ju precis samma sak. Om du inte är troende kristen varför döpa ditt barn? Med tanke på att vare sig du eller barnets mamma är kristet troende så är väl det rimliga att inte döpa ert barn. Ingen av er tror ju på det dopet faktiskt innebär. Då finns det ju ingen anledning att göra det till en konfliktfråga. Anordna en fin namngivningsfest som redan tipsats om.
  • ummabdilleh
    Amatullah skrev 2012-12-09 02:27:34 följande:
    Frågan är varför en muslimsk tjej är ihop med en kristen. Inget illa mot dig alltså, men det är inte tillåtet för en muslimsk kvinna att vara ihop/gift med en icke-muslim. Undrar varför man håller på vissa regler men struntar i andra.

exakt undrar jag med
  • ummabdilleh
    Morningglory skrev 2012-12-09 02:30:42 följande:
    Såklart det är tillåtet, vilka dumheter att det inte är tillåtet. Haha visa mig det i Svensk lagstiftning.
    Jag känner två par som också är i samma sits (Svenska män som träffat muslimska kvinnor).
    enligt islam ar det inte tillatet!
  • Vinterankan

Om du inte är troende och hon är emot det så borde det väl ändå vara en ickefråga. Löjligt av dog att bråka om det. Skulle du tycka det har ok om hon skulle vilja döpa barnet in i den muslimska tron (väldigt hypotetiskt eftersom att de inte har dop).

• Hoppfull84

men om du inte är troende varfrör vill du stå och lova att föra barnet in i den kristna tron? varför symboliskt tvätta bort arvssynd som man inte tror på?

finns väl ingen som helst anledning att döpa sina barn om man inte är aktivt kristen? låter ju helknasigt.

är själv helsvensk och har gått på kyrkans barntimmar, är själv döpt(man gjorde så när jag var liten) men har aldrig känt mig kristen. när min egen dotter föddes var det självklart att INTE döpa. varför utföra religiösa ritualer om man inte själv är troende? det är ju lika logiskt som att du skulle propsa på att barnet ska ha en bar mitzvah fast ni inte är judar.

Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn