• Amatullah

min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn

Frågan är varför en muslimsk tjej är ihop med en kristen. Inget illa mot dig alltså, men det är inte tillåtet för en muslimsk kvinna att vara ihop/gift med en icke-muslim. Undrar varför man håller på vissa regler men struntar i andra.

• Amatullah

Jag snackar inte om svensk lag. Jag menar vad som är tillåtet för en muslimsk kvinna, inom Islam.

• Amatullah

Jag menar om hon anser sig själv vara muslim och inte vill döpa barnet så tyder ju det ändå på att hon i alla fall är lite religiös (jag vet inte om hon är "lite" eller "mycket" religiös), då borde man ju se allvarligt på de regler och förbud som finns. Inte bara vissa och sen strunta i det som inte passar en.

• Amatullah

I så fall, om ingen av er är troende, varför ska ni döpa barnet? Då håller jag med de andra som skrivit att låt barnet själv välja när det är äldre. Om du inte är troende kristen så är det ingen mening att döpa, dop är någonting religiöst, inte (i alla fall, ska inte vara) bara något traditionellt.

• Amatullah

Tycker det är lika "fel" att bara för att du är "kristen" ska du bestämma ATT barnet ska bli döpt. När barnet är gammalt nog kan sen själv välja, och det är väl det allra bästa.

• Amatullah

Har hon sagt att ni ska omskära barnet eller nåt liknande? Om inte så tar hon inte in religionen, utan hon tar UT den. Det är du som blandar in religionen.

• Amatullah

Den traditionen är baserad på kristendomen, det är därför man döper. Det har inget med svenskhet att göra.

• Amatullah

Men du fattar ju inte! Om hon anser sig var muslim då ska hon väl även följa vad Islam säger! Guds lag går före människors påhittade lagar. Det är tillåtet att dricka alkohol i Sverige, men för mig som muslim är det inte tillåtet eftersom Islam förbjuder det. Människor gör som de vill, men anser man sig vara muslim ska man följa vad islam säger.

Svar på tråden min muslimska tjej sej nej till dop. jag vil döpa mitt barn