• killerqueen

Försöka igen efter MA :/

Hej! 
    Fick konstaterat MA i september, då jag trodde jag befann mig i vecka 13. Fostret hade då varit dött i fyra veckor redan. Bokade ultraljud, då jag fick för mig att någonting var fel - och fick veta. Det absolut värsta jag nånsin varit med om, då jag trodde att det var omöjligt för mig att bli gravid pga svår endometrios - så vi var ju extra glada!

Läkare har nu sagt att jag inte ska oroa mig, att min kropp bevisade sig vara hur bra som helst när den valde att behålla fostret såpass länge innan utstötning (som fick framkallas), och att det ju faktiskt funkade på första försöket (med befruktning) och att nästa graviditet ska gå bra. 

Har ÄL nu här i dagarna, (1-5e dec ca) och vi försöker nu igen. Går det så går det.
    Någon som varit med om samma? Jag vill inget hellre än att det ska funka, att min kropp ska klara detta nu. 
    Jag längtar efter ett barn. Mer än något annat. Det är så jävla svårt att se våra vänner med sina bäbisar. Det gör bara ont i en...

Så, någon som varit med om samma eller som är med om det nu? Ska vi följas åt?

Fingers crossed för ett plus om nåra veckor.

Kram<3

• Svar på tråden Försöka igen efter MA :/
  • Bubbas

Åh förskola ja, jag gruvar mig redan! Bara tanken av att andra människor ska ta hand om mitt barn hela dagarna, nä fy vad jobbigt! Tanken är att han antingen ska börja dagis i april då han är 1 år och 3 månader, eller så pusslar vi med mor- och farföräldrar över sommaren och låter han börja efter sommaren istället. Det skulle kännas mycket bättre! Det som är bra med mitt jobb är att jag kan välja att jobba dygn och då räcker det med 2 dygn i veckan så då behöver han inte vara på dagis så mycket heller. Ja du Jennie, jag mår okej iaf. Tänker rätt mycket på det. Blir mest arg! Varför vill inte kroppen funka som den ska?! Blir ju jättelätt gravid men sen vill det inte stanna kvar. Nu är vi uppe i 4 mf. Tror det känns så hemskt nu också när man fick ut allt i bindan och såg allt som var på väg att bli en bebis :'( Nä fy! Men jag ger charlie all min uppmärksamhet nu och nu när han varit förkyld har vi bara varit hemma och myst i några dagar och han har fått sovit hos mig. Tänk ändå vilka efterlängtade barn vi har! <3

• Diche79

God morgon,
    nu har vi en plan framåt :)

Jag går hem 100% igen från oktober -december.
    Sen har vi sökt dagit till mitten på januari, och då kommer jag börja jobba 50%.
    Vi hoppas på att sambon får nattskiftet.
    Isf så får han lämna mini på dagis vid 7-8 på morgonen och sen åka hem och sova.
    Jag kan då åka till jobbet och göra 4h och sen åka och hämta på dagis.
    Om jag är på jobbet vid 7 så får jag sluta vid 11, så blir inte så långa dagar för honom då.

Känns konstigt att nån annan ska ta honom, men som du skriver Jennie, de behöver leka med
    andra barn.
    Även om Max bara blir 11mån nästa vecka så ser man att han tycker det är kul  när
    vi är på öppna förskolan ihop :)
    Och i januari är han 1år och 3mån.

Sen kör jag på med 50% ett tag, tror jag går upp till 75% under våren - men det kommer nog dröja
    väldigt länge innan det blir 100% :)

Usch Bubbas! Du gör helt rätt som myser extra mkt med Charlie <3
    Känns så konstigt att man kanske ska in i allt det där igen, ägglossning, BIM osv...!

• Jennie89

Det låter ju bra Diche :) Jag vill dra ut på heltidsjobb så länge som möjligt. Vi bor väldigt billigt och kan andra plugga i tio år (okej, överdrivet) och ha en massa lån kan jag jobba deltid ett par år. Jag anser att familjelivet är viktigare än pengarna. Det är väl det de flesta ångar på dödsbädden : Att man inte tillbringat tillräckligt mycket tid med familjen. De är bara små en kort tid...

Du blir verkligen lätt gravid Bubbas, kanske överfertil? Det känns ändå lättare denna gången - Man har ju redan en liten. Alltid en liten tröst när kroppen krånglar =)

Jag är lite irriterad på min lokala gyn, de ville inte hjälpa mig pga att jag är ung och redan har barn. "Det finns så många andra"... Någonting är fel på mina hormoner, så är det bara, man ska inte få mens en vecka efter äl och att ha äl 2- ggr på ett halvår är nog inte heller helt normalt.
    Ahh! Tur att det inte är så många dagar i månaden man behöver tänka på det.

Våra små har verkligen varit efterlängtade. Jag ältar fortfarande mitt MA får jag erkänna - Det finns många som tror att sånt inte kan hända!

Aug-13 - T
  • Bubbas

Våra grannar plussade nu typ en vecka innan vi plussade nu sist och deras dotter var bara 4 månader då.. Igår berättade hon att hon börjat blöda efter sex i förrgår och fick göra vul idag som visade att det stannat av för flera veckor sedan. Dom vet inte om någon av våra alla turer. Såklart är det jättetråkigt för dom, men jag kan inte hjälpa att känna "okej då är det inte bara jag", som det känns ibland även fast det är långt ifrån så. Åsså tänker jag "du skulle bara veta.." när jag försöker trösta henne och jag själv brottas med mina känslor som fortfarande är så nära. Känner mig så hårdhudad på nått vis nu för tiden. Kanske för att man själv gått igenom det där 4 gånger nu. Gör det mig till en hemsk människa?? Det här blev ju bara dravel men behövde väl få ur mig det..

• Jennie89

Klart det inte gör dig till en hemsk människa, jag är likadan och säkert många med oss. Man känner sig mindre ensam när det känns som "alla andra" blir gravida på första försöket (eller utan att ens ha försökt) och aldrig får några missfall.
    När jag var på jobbet dagen efter skrapningen (jag kunde inte sluta gråta och alla trodde något allvarligt hänt) berättade en om missfall i v 12, en om att de fick försöka i över ett år och chefen sa att de har tre barn och tre missfall. Det hjälper inte ens egen sorg men man känner sig mindre ensam och aningen mindre misslyckad.

Idag är jag på dag 17 och borde ha äl till helgen, dessvärre säger känslan att jag inte får någon äl denna månaden heller...

Aug-13 - T
  • Diche79

Hej tjejer,
    förstår er båda. Jag kan oxå tänka ibland hur det hade varit om vi
    inte fått MA i början. Men sen tänker jag direkt att då hade vi inte haft
    Max istället..

Har pratat med våran kommun nu på fm om dagis.
    Vi valde våran ort som enda alternativ, men vi får inte plats där med
    Max. Utan istället ska vi åka 6-7km till nästa ort, där finns det plats.
    OCh det pga att man från en tredje ort har tagit våra dagisplatser...
    Så nu vet jag inte alls hur det blir! Känns jätterörigt alltihop...
    Hade aldrig trott att man skulle behöva stå i kö i 1,5år för att få
    dagisplats....  :(
    Tycker Max är för liten för dagis så nånstans känns det bra att han får vara hemma med oss.

Hur går det för er annars?  ÄL än Jennie?
    JAg trodde min cykel hade ordnat till sig, låg på 26-28dgr två månader i följd.
    Men nu hamnade jag på typ 35 den här tror jag!
    Jaja, bara den ordnar till sig när det är dags för nästa, om det blir några fler..!

• Jennie89

Vad jobbig Diche, man vill ha dagis så nära som möjligt. Det finns inget nära där ni jobbar? Så man kan lämna/hämta på vägen.

Vi har ungefär åtta km till närmsta dagis (vi bor på "landet" med två mil till närmsta affär) , det finns inte mycket barn här utan det är ungefär 15 barn på dagiset i åldern 1-5 år. Vi kör förbi när vi kör till våra jobb vilket känns smidigt, värre blir det när det är dags för skola - Den ligger helt åt andra hållet, blir mycket körande varje dag. Tre mil till jobbet, fyra mil till skolan och två mil hem. Nåja, blir bara ett par år tills hon kan åka hem själv.
    Aah.... Livet på landet.

Jag tror att jag hade äl i tisdags, men jag har fortfarande lite ont och känner mig öm och svullen så ja, jag vet inte... Om inte annat märks det när mensen kommer då jag inte har någon värk när jag inte haft någon ägglossning och blöder i färre dagar. 

Hur är det med era små? 
    Tove har precis kommit på hur man dansar ordentligt, favoritlåten för tillfället är Albatros haha, hon flyger upp och snurrar runt,runt, runt och klappar händerna. Man blir helt varm i hela kroppen. Vi går på knatterytmik på tisdagar, men hon är så blyg! Hon slappnar av lagom tills det är slut, hon träffar nog barn för sällan =/ 

Aug-13 - T
  • Diche79

Hej,
    nja, min sambo och jag jobbar på olika orter, och bor i en tredje ort.
    Bor oxå på landet, men i en liten ort på ca 1000 invåndare.
    Vi vill ha honom i dagis där han kommer gå i skolan sen, så han får kompisar som han sen känner igen när det är dags för skolan.
    Vi har valt att ha honom hemma till augusti 2015, så får vi hoppas att han
    får dagis där vi vill då istället :)

Max mår bra, han har nyss börjat klappa händer och oxå börjat förstå hur saker hänger ihop. Till exempel när jag bygger klossar på varandra så hjälper
    han till!
    Vi har öppna förskolan på tisdagar, det går jättebra. Max är inte direkt blyg, men
    han är yngre än de andra barnen så han leker inte ritkigt på samma sätt än.
    Men kul att se att han kryper runt och pillar på allt :)
    Inga steg utan stöd än, trots att han går jättebra med stöd!
    Och han vägrar gå och hålla nån i handen, han vill bara gå med läragåvagn osv.
    Så han kommer nog inte vara ett av de barn som går samma vecka de blir 1 :)

Hur mår du Bubbas?
    Hur går ÄL Jennie?

• Jennie89

Vad skönt för honom att få vara hemma i nästan ett år till, då hinner det säkert lösa sig med dagisplats.

Jag tror att jag hade äl förra måndagen/tisdagen (hade ont på natten och vet inte om äl sker före, under eller efter smärtan). Räknar med bim på tisdag men är det som de andra månaderna kommer mensen redan fre-lör. Vi får se! Jag har redan pms så känns som det kan komma när som.

Ja Bubbas, hur har du det?

Aug-13 - T
  • Bubbas

Hej tjejer! Jag mår bra! Är en månad sedan missfallet nu och tror jag hade äl förra veckan. Hade iaf sån flytning då. Är lite kluven igen över hur vi ska göra med barnplanerna framöver. Hade ju först tänkt vänta några månader men nu vet jag inte. Vi båda vill och tänker att den bakas ju i 9 månader också. Har iaf kört med kondom nu men igår i stundens hetta blev det inte så, det är ju trots allt en stämningsdödare! Väntar iaf in mensen och fortsätter fundera :) Jag börjar jobba 1 jan har vi bestämt nu åsså är sambon hemma några månader och siktar också in oss på dagis i aug -15!

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/