Försöka igen efter MA :/
10.34 i torsdags kom "lilla" (3990 gr, 52 cm) Amanda till världen. Snittet gick bra och jag var uppe på benen mkt snabbare den här gången. Hade dock glömt hur ont man har.
Igår fick vi komma hem, skönt.
Kram på er!
Hej tjejer! Lite uppdatering hur ni har det tack :)
Tiden går så fruktansvärt fort!
Lillfisen vägrar fortfarande magläge, det går bättre vissa dagar men sen totalvägrar hon igen. Sitter gärna och böjer sig fram och har lyckats hålla krypställningen i några sekunder innan hon ramlar ner på magen haha, inte tillräckligt stark men så blir det när man vägrar ligga på magen och träna. Hade jag stått ut med hennes skrik och gnäll hade det säkert gått bättre men nej, jag tar upp henne direkt...
Hon går bra med stöd och går raksträckor med gåvagnen (med 8kgs extravikt i). Ännu ett misstag, vi skulle aldrig lärt henne hålla oss i händerna så tidigt. Vill hon någon stans skriker hon tills vi tar henne i händerna (då blir hon överlycklig direkt) och går dit hon vill, så sätter hon sig och leker och när hon tröttnat på det skriker hon tills vi tar hennes händer igen. Väldigt tröttsamt för ryggen. Då önskar man att hon hade kunnat krypa, samtidigt som det är väldigt skönt att hon sitter där man sätter henne :)
Hon har börjat bli blyg för främlingar vilket känns ovant (men idag pratade och log hon mot en vilt främmande man på bilprovningen) och det är bara vi som duger när det väl sker. I samband med att detta började har hon börjat sova mer oroligt om nätterna. Vaknar 1-2ggr och ska vara nära.
I veckan lärde hon sig att klappa händerna! Vi har försökt med att vinka nu någon vecka men ingen respons alls.
Vi har haft första febern (som inte berott på sprutor) och jag blev nerkräkt mitt i natten. Känns ovant att torka spyor.
Jag har haft min första ägglossning sen jag blev gravid och har just nu riktigt hemsk pms. Kan inte sluta gråta! Bim på onsdag och det känns verkligen inte som det tog sig, men det gör inte så mycket :) Roligt att vara igång bara! (Säger jag inte om ett halvår haha)
Hur har det gått med lillens mage Bubbas?
Vad duktig han verkar vara Diche :) Inga tänder än? Här kom första när hon var ungefär 6 månader har jag för mig - Och med det mycket gnäll. Det var jätteskillnad på hennes humör när de två väl kommit upp. Det är väl snart dags för två till...
Skönt att han vill ligga på mage! Musklerna behöver det verkligen.
Det känns jättespännande att vara igång igen! Dessvärre fick jag mens på tok för tidigt efter äl denna gången, hoppas det blir normalt nästa gång. Dessvärre känns det nästan som vi räknar med ett mf innan det går vägen. Nåja, vi håller tummarna att det tar sig innan året är slut.
Vad härligt det låter att ni kan vara hemma så länge. Vi började dela för ett par månader sen, jag jobbar tre dagar och sambon två. Vi kanske gör tvärtom i höst (beror på om jag blir gravid innan dess, isåfall jobbet vi som nu) och dagis blir det i januari, vi var hemma fre-sön ihop fram till nyår och ska vara lediga minst sex veckor ihop i sommar. Ska bli skönt! Jag hade tänkt jobba 60% i ett par år nu om ekonomin tillåter.
Jag har tappat massor av hår, tappade knappt ett stå under hela graviditeten så nu börjar det kännas normalt igen. Det har lugnat ner sig jättemycket senaste två månaderna och jag tror det är som vanligt nu - Har håret uppsatt 95% av all vaken tid (ibland även nätter) så det känns som jag tappar mer än vanligt.
Härligt med oregelbundna cyklar... Jag har bara haft mens tre gånger än. 28 dagar mellan de två första - Hade nog ingen äl då och nu 31 dagar med äl bara en vecka tidigare (fy så ont jag hade vid äl) mensvärken är bortblåst, alltid något :)
Då är lugnet över Diche ;) Tycker det går snabbt när de väl börjar få till det. Här börjades det för någon vecka sedan - Fast, hon kryper väl inte riktigt, ett knä i och en fot i - Men fort går det! Hundens mat går inte säker.
Hon lärde sig i helgen att sätta sig upp själv - Äntligen. Nu är hon mycket nöjdare och slipper vara frustrerad över det längre :)
Jobbigt bara att hon försöker resa sig mot allt och faller så hårt när det inte går hela vägen. Hon fick gåvagnen över sig innan. Håller man i den kommer hon upp och kan gå själv med den - Tills hon kommer till en vägg, svänga har hon inte lärt sig än :)
Det känns som första ordet kommer snart. Visst, hon säger både ma-ma och pa-pa men oftast vid fel tidpunkt :P Däremot börjar hon peka och säga ti eller ta så titta kommer nog bli första ordet. Förra veckan frågade jag vart lampan var och hon tittade upp i taket. De förstår nog mer än man tror...
Våra rutiner ser mest likadana ut tycker jag. Vaknar kl 6 (kvart i idag) , somnar under morgonpromenaden och sover mellan 15-60 minuter, sover lunch 30-180 min (haha ja, det varierar) och hon sover eftermiddag nästan varje dag i upp till en timme, även det oftast i samband med eftermiddagspromenaden med hunden. Somnar gör hon varje kväll runt sju. Hon har många kvällar vaknat efter en timme och ska ligga på mig, men nu har hon inte gjort det på ett par dar så förhoppningsvis är den perioden över.
Vill man inte bli gravid kan cyklarna gärna få vara långa :) Jag funderar lite på vilket preventivmedel man ska ha sen, kroppen är helt klart annorlunda nu mot förr. Nu kanske jag klarar piller.
Är på dag 16 idag och hoppas på äl snarast. Förra cykeln kom det först på dag 20. Även om vi hoppas så känns det inte så stressat denna gången, sambon tycker det är kul att "öva" ;)
Skönt att håret lugnat ner sig! Jag kunde inte göra något med mitt i somras, det var fruktansvärt tjockt och det är skönt att det är normalt igen :)
Vad härligt det låter Bubbas :) Jag tappade lusten för amning när hon var fyra månader, det kändes inte som jag räckte till längre. Nästa gång ska jag kämpa mer med det, det är ju så mysigt =) (mindre mysigt med enorma spända bröst på morgonen och mjölk över hela sängen, men det har jag förträngt)
Han väger som vår gjorde när hon var sex månader =P Nu ligger hon på 9kgs gränsen. Vi vill byta till ny bilstol och den är från 9kg men vi får nog vänta någon vecka till för säkerhetsskull.
Vad tyckte han om gröten? Här gick det inte alls med vanlig mat tills hon en dag plötsligt åt allt när hon var sju månader. Nu tycker hon det är roligare att slå till skeden så maten flyger över hela köket.
Sexet ja... Det började kännas bra när jag trappade ner på amningen. Men vilken skillnad det är mot förr! Både på gott och ont. Jag behöver i princip inget förspel (speciellt inte nu i ältider) , jag är fruktansvärt känslig och han känns enorm (favoritställningarna går inte alls) och jag kommer snabbare och fler gånger än förr, men tyvärr inte lika starkt vilket gör att jag aldrig känner mig nöjd haha. Jag måste träna upp musklerna mer, inser att jag slarvat,
Igår visade ältestet en liten stegring och det började mola i magen men inte mer... Får se vad det visar när jag kommer hem idag. Ni får hålla tummarna runt den 6e!
Hej!
Det gick inte alls, fick mens bara 8 dar efter ägglossningen, känns sådär. Trodde inte att kroppen skulle ta såhär lång tid på sig att komma igång igen.
Även om det är tråkigt att kroppen är som den är ser jag ändå fram emot en sommar utan att vara gravid.
Hur har ni andra det? Här är hela familjen förkylda efter en helg med festival, dottern har sovit nästan hela dagen Varje helg hela sommaren är inbokad med festligheter. Tre jobbveckor kvar sen har jag långledigt fram till augusti. Kommer bli härligt!
Hej tjejer! Hur har ni det?
Vilken sommar det är! Lite regn hade inte skadat - En anledning att få vara inne en dag.
Här är det fullt ös, dottern har börjat gå, eller... Ta ett par steg då och då. Några meter blir det ibland men hon är lite rädd haha. Det ser så roligt ut när hon gärna vill någonstans och går dit - Efter någon meter inser hon att hon går och sätter sig.
Hon tycker det är kul att bli jagad och låtsas att hon inte förstår "Nej" (speciellt när det gäller hundens vatten) , hon säger "Titta" 100 gånger i minuten (känns det som) och pekar på allt, speciellt andra barn.
Hon har haft en längre period nu med riktigt urusel sömn som äntligen har vänt. Jag har hållit på att bli galen! Värmen är riktigt jobbig för henne, hon har det varmaste rummet och vi får sova i källaren ibland men jag sover uruselt när hon ligger jämte.
Förra månaden var min första normala cykel *Tjoho* hade några smådroppar ett par dar förtidigt bara. Känns jätteskönt! Bim på måndag och vi håller tummarna! Annars gör det inte så mycket, har både möhippa och bröllop på schemat i augusti så hade varit kul att kunna dricka med bruden :)
Ni får ha en fortsatt trevlig sommar!
Nu har jag varit borta ett tag.
Men herregud Bubbas! Jättegrattis! Guud vad avis jag blir haha, vad roligt! Om man blöder säger de väl ändå inte nej om man vill kolla?
Vilka framsteg för era små =) Jag tyckte det var sååå skönt när hon kunna sätta sig upp själv (vilket hon lärde sig först när hon lärde sig krypa vid nio månader) - Mycket nöjdare!
Dottern lärde sig ställa sig upp från golvet på sin ettårsdag och har gått på heltid sen dess (två veckor) innan ställde hon sig vid något, gick ett par meter tills hon ramlade och fick krypa till något hon kunde resa sig mot.
Här har vi haft tandproblem, kli, dålig mage och allmänt ledsen. Det kom fem tänder på drygt två veckor :S nu har hon fyra uppe och tre nere, känns väldigt ovant att se fyra små risgryn uppe haha, två nere fick hon när hon var sex månader.
Säger era något? Här är det fortfarande bara "titta" som gäller, hon härmar vissa ljud som mu, mjau och voff. Hon säger även "Tyst" när hunden skäller, känns sådär att det kom före mamma (som hon bara säger när hon är riktigt ledsen).
Här händer det inget på bebisfronten, min mens krånglar fortfarande, hade en normal cykel sen har det blivit sämre igen. Tror inte att jag hade någon äl denna månaden heller så väntar mens vilken dag som så kan vi försöka igen =) Jag har tid på gyn först i november.
Hur gick det Bubbas? Hoppas allt såg bra ut!