• Uma

Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare

Vänder mig till er som har erfarenhet av äggdonation och kanske kan ge mig lite input ang val av klinik. Jag gjort IVF i Finland både med donator och partner, så jag har ganska bra koll på de olika klinikerna i Europa men inte när det gäller äggdonation. Jag skulle vilja välja en klinik som bemödar sig lite mer än att bara gå efter mina färger och längd när de väljer äggdonator, som att verkligen jämföra foton och ev personlighet/intressen. En del kliniker använder det kanske oxå som ett marknadsaföringsknep... Men när man läser AVA St Petersburg och Reprogenesis hemsida känns det som de har en seriös approach ang matchning. Det är inte säkert att man vill tala om för alla innan ev barnet vet om processen och även om ett biologiskt barn kan bli olik en så borde chansen dock vara större med en donator med liknande egenskaper. Är det någon som gör äggdonation eller t o m fått barn via äggdonation som har erfarenheter ang detta att delge vore jag evigt tacksam. Det är en djungel att välja klinik ur alla andra aspekter, men detta är nog det svåraste... Kram och tack på förhand!

• Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare
  • myran6801

Mycket intressant fråga! Jag har nojat enormt inför detta. Vi ska göra ÄD på IVI Alicante nästa vecka med dold donator. Vi vet i princip inget om donatorn men kliniken bedyrar de matchar efter våra foton och fysiska kriterier som vi angett. Hoppas det blir bra!

• Marge Simpson

Hej Uma!

Vi har varit till Ava Peter i St Petersburg och gjort en äggdonation nyligen. Har ännu inte fått svar om den tagit sig eller inte.
    De verkade i vart fall väldigt seriösa vad gäller donatorn. Det första vi fick göra var att skicka foton, både från nu och från när jag var i 20-års åldern. Sedan var vi lite intresserade av att donatorns personlighet överensstämde, och det hjälpte de oss också med.
    I övrigt var de trevliga och tillmötesgående på kliniken. Men St Petersburg var dyrare än vi räknat med, och förmodligen en trevligare stad på sommaren än på vintern.
    Kram

• Uma

Hej Myran och Marge,

Glad för era svar. Jag håller tummarna för er bägge, vad spännande! IVI har jag förstått har hög success rate och rekommenderas av svenska läkare så de borde vara seriösa vad gäller matchning. AVA har jag själv varit på i Finland, men ryska filialen verkar ha fler donatorer att välja på. Roligt att höra att det är så noggranna! Det är ju helt naturligt att tycka det är lite olustigt att inte ha kontroll över val av donatorn. Alla har preferenser när man väljer partner vare sig det handlar om utseende, kemi eller personlighet. Man vill helt enkelt ha en donator som man skulle känna sig hemma med.

Kram och än en gång lycka till!

• myran6801

Tack Uma för tumhållningen! Det behövs! Denna resa känns både spännande och skrämmande måste jag säga. För mig har steget från ivf till ÄD inte varit lätt. Jag har in i det längsta hoppats på ett mirakel. Tyvärr är ju ÄD inte någon garanti men man hoppas ju det ska gå vägen. Hur går tankarna för dig ang ÄD?

• Uma

Myran, jag förstår att det känns svårt att "ge upp" IVF. Själv har jag kommit över det ganska bra och det beror bara på tidsaspekten (förutom oron f val av donator..) Jag började försöka m partner på naturlig väg vid 34 år, när inget hände gick vi över t IVF och gjorde två försök. Efter separation och misslyckad jakt på partner gjorde jag två IVF m öppen spermadonator utomlands som singel, andra gg gravid vid 43,5 år för första gg i livet men tyvärr sent missfall. Därefter var det ganska deppigt kan jag intyga! Men skam den som ger sig... Ett år senare träffar jag nygammal partner och blir gravid på naturlig väg m honom en vecka före jag fyller 45 men tidigt missfall.

Kanske har du inte haft så lång tid på dig att smälta det här med äggdonation? Det är klart att jag ibland önskat att jag haft råd med att göra fler IVF än vad jag gjorde. Jag tror det kommer kännas bra för dig om/när du är gravid! Ibland får jag för mig att det kanske är enklare att bli gravid "naturligt" efter en lyckad äggdonation eftersom alla spänningar skulle släppa. Kram

• myran6801

Uma, vi började försöka få barn sent, jag var 38 och sökte inte hjälp förrän vid 40. Har alltid trott att det skulle vara lätt att bli gravid och så länge man har mens så är det väl inga problem. Trodde jag..... När vi sedan skulle göra ivf trodde jag att det var lika med barn garanterat. Så blåögd var jag! Efter 4 ivf och två avbrutna ivf och jag som hunnit fylla 44 så gör vi nu ÄD.

• Marge Simpson

Hej Uma och Myran!

Tummhållningen behövs verkligen. Har gjort mitt första blodprov nu för att se om det tagit sig. Lång väntan på svar fast det bara tar några dagar

Min äggreserv var inte mer än 0,2 varför det inte fanns något annat alternativ än ÄD för oss. Min man var först lite osäker, blir det verkligen vårt barn osv, men eftersom hans simmare är ok, så bestämde vi oss för att göra ett försök med ÄD.
    Det blir ju lite det alternativet vi har, som är lite äldre men som ändå vill starta familj, så för mig fanns det aldrig några tvivel. Förutom att ägget kommer från en donator, så kommer jag att bära barnet under mitt hjärta, och jag är övertygad om att det räcker

Jag håller tummarna för er att allt ska gå bra!

• Uma

Myran, känner igen mig ang att inte veta att fertiliteten avtar ganska tidigt. Det var mest fokus på att inte bli gravid för tidigt eller med fel person. Du är kanske på väg till Spanien nu, pirrigt värre. Återigen lycka till! PS Är nyfiken på varför du/ni valde IVI? Marge, hoppas hoppas allt går bra nu. Själv kan jag knappt bärga mig att få åka snart. Ska ta itu med det 2013! Min sambo hppas ännu på mirakel men accepterar äggdonation. Fin möjlighet tycker jag, men undrar om du eller Myran vet hur mottagarens ålder påverkar chanserna? Har hört både att det är oväsentligt t att det har viss påverkan Lycka till nu!

• Cecini

Hej! Håller med Myran! Efter 8 misslyckade IVF försök så la jag ner väldigt mycket tid på att hitta den klinik jag tyckte verkade bäst för oss. Efter kontakt med fertilitetsexperter både här i Sverige och Storbrittanien så var valet av IVI Spanien lätt. De har den bästa statistiken och när det gäller matchning av donator så fick vi fylla i en detaljerad blankett med olika önskemål och naturligtvis lämna bilder av mig och min man. Otroligt proffsigt bemötande från första kontakten. För oss fungerade det på första försöket och vår son kommer om ca 4 veckor. Lycka till!!

• myran6801

Uma, vi åker till Spanien imorgon. Vi info fr kliniken idag att av 14 ägg var 13 befruktade. Siffror man inte är van med! Vi valde IVI för vi hört mkt bra om dem och att de har hög success rate. Detta beror nog på unga donatorer.

Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare