• Uma

Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare

Vänder mig till er som har erfarenhet av äggdonation och kanske kan ge mig lite input ang val av klinik. Jag gjort IVF i Finland både med donator och partner, så jag har ganska bra koll på de olika klinikerna i Europa men inte när det gäller äggdonation. Jag skulle vilja välja en klinik som bemödar sig lite mer än att bara gå efter mina färger och längd när de väljer äggdonator, som att verkligen jämföra foton och ev personlighet/intressen. En del kliniker använder det kanske oxå som ett marknadsaföringsknep... Men när man läser AVA St Petersburg och Reprogenesis hemsida känns det som de har en seriös approach ang matchning. Det är inte säkert att man vill tala om för alla innan ev barnet vet om processen och även om ett biologiskt barn kan bli olik en så borde chansen dock vara större med en donator med liknande egenskaper. Är det någon som gör äggdonation eller t o m fått barn via äggdonation som har erfarenheter ang detta att delge vore jag evigt tacksam. Det är en djungel att välja klinik ur alla andra aspekter, men detta är nog det svåraste... Kram och tack på förhand!

• Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare
  • Uma

Hej Myran och Marge,

Glad för era svar. Jag håller tummarna för er bägge, vad spännande! IVI har jag förstått har hög success rate och rekommenderas av svenska läkare så de borde vara seriösa vad gäller matchning. AVA har jag själv varit på i Finland, men ryska filialen verkar ha fler donatorer att välja på. Roligt att höra att det är så noggranna! Det är ju helt naturligt att tycka det är lite olustigt att inte ha kontroll över val av donatorn. Alla har preferenser när man väljer partner vare sig det handlar om utseende, kemi eller personlighet. Man vill helt enkelt ha en donator som man skulle känna sig hemma med.

Kram och än en gång lycka till!

• Uma

Myran, jag förstår att det känns svårt att "ge upp" IVF. Själv har jag kommit över det ganska bra och det beror bara på tidsaspekten (förutom oron f val av donator..) Jag började försöka m partner på naturlig väg vid 34 år, när inget hände gick vi över t IVF och gjorde två försök. Efter separation och misslyckad jakt på partner gjorde jag två IVF m öppen spermadonator utomlands som singel, andra gg gravid vid 43,5 år för första gg i livet men tyvärr sent missfall. Därefter var det ganska deppigt kan jag intyga! Men skam den som ger sig... Ett år senare träffar jag nygammal partner och blir gravid på naturlig väg m honom en vecka före jag fyller 45 men tidigt missfall.

Kanske har du inte haft så lång tid på dig att smälta det här med äggdonation? Det är klart att jag ibland önskat att jag haft råd med att göra fler IVF än vad jag gjorde. Jag tror det kommer kännas bra för dig om/när du är gravid! Ibland får jag för mig att det kanske är enklare att bli gravid "naturligt" efter en lyckad äggdonation eftersom alla spänningar skulle släppa. Kram

• Uma

Myran, känner igen mig ang att inte veta att fertiliteten avtar ganska tidigt. Det var mest fokus på att inte bli gravid för tidigt eller med fel person. Du är kanske på väg till Spanien nu, pirrigt värre. Återigen lycka till! PS Är nyfiken på varför du/ni valde IVI? Marge, hoppas hoppas allt går bra nu. Själv kan jag knappt bärga mig att få åka snart. Ska ta itu med det 2013! Min sambo hppas ännu på mirakel men accepterar äggdonation. Fin möjlighet tycker jag, men undrar om du eller Myran vet hur mottagarens ålder påverkar chanserna? Har hört både att det är oväsentligt t att det har viss påverkan Lycka till nu!

• Uma

Nu är jag åter i tråden - kul att den hålls vid liv Glad.

Myran och Marge, om ni fortfarande är kvar är jag väldigt nyfiken på hur det har gått för er (om ni känner för att berätta).
    HRE upp med hakan Solig, jag vet precis hur tungt det känns efter en separation och speciellt när man är på g att skaffa barn. På tal om kliniker har jag för mig att man kunde importera dansk donator från European Sperm Bank till Elite klinik. De anonyma donatoreran tror jag du kan se foto på och få reda på ganska mycket om deras intressen och familj.

Bellini, grattis till sonen!

Om det finns nån som har gjort äggdonation i Tjeckien och har tankar om kliniker och matchning med donator skulle jag bli glad.    

• Uma

Hej HRE,

Lycka till med dejtingen! Det är nog lika bra att vara rak med vad du vill (barn alltså), är min egen erfarenhet som smög på tå först...  
    Själv hade jag inget val pga åldern och att jag gärna ville försöka få ett biologiskt barn först. Därför åkte jag iväg själv trots att det kändes hemskt och sorgligt. Men jag kan intyga att när jag väl blev gravid släppte alla farhågor och jag kände mig lugn.

Med äggdonation är det som turligt inte riktigt lika bråttom Glad

Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare