• Uma

Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare

Vänder mig till er som har erfarenhet av äggdonation och kanske kan ge mig lite input ang val av klinik. Jag gjort IVF i Finland både med donator och partner, så jag har ganska bra koll på de olika klinikerna i Europa men inte när det gäller äggdonation. Jag skulle vilja välja en klinik som bemödar sig lite mer än att bara gå efter mina färger och längd när de väljer äggdonator, som att verkligen jämföra foton och ev personlighet/intressen. En del kliniker använder det kanske oxå som ett marknadsaföringsknep... Men när man läser AVA St Petersburg och Reprogenesis hemsida känns det som de har en seriös approach ang matchning. Det är inte säkert att man vill tala om för alla innan ev barnet vet om processen och även om ett biologiskt barn kan bli olik en så borde chansen dock vara större med en donator med liknande egenskaper. Är det någon som gör äggdonation eller t o m fått barn via äggdonation som har erfarenheter ang detta att delge vore jag evigt tacksam. Det är en djungel att välja klinik ur alla andra aspekter, men detta är nog det svåraste... Kram och tack på förhand!

• Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare
  • HRE

Hej, Hoppas det fortfarande är lite liv i den här tråden.

Verkar som att ÄD är vägen för mig också, har gjort 5 misslyckade IVF senaste året, 1 dubbelgraviditet som slutade i tidiga missfall. Jag är 44 år.

Jag och min sambo har även separerat så tyvärr måste jag göra det själv och utomlands. Det som ändå är bra är att jag får ägg från min syster - hon är bara 25 och vi är väldigt lika varandra även om vi bara är halvsystrar.

Uma, jag blir så glad när jag hör att du träffat någon ny och blivit gravid. Fastän det nu blir ÄD. Det ger mig lite hopp! Jag har nätdejtat mycket tidigare men lagt ut mig på en dejtingsida nu igen. Men drar lite på det. På grund av alla turer och separation är jag helt nedbruten och sjukskriven. Så känner mig kanske inte till min fördel....

Jag har kollat Elite i Tartu i Estland och EGV i Riga. Mailade även AVA i Riga men de sa att det var inte tillåtet med dubbel donation. Var det dock på EGV så lite konstigt.
    Tycker att både Elite och EGV ger ett mycket seriöst intryck. EGV är billigare.

Fördelen är ju att jag har egen äggdonator så behöver inte fundera på någon matchning. Jag ska ju då välja spermadonator och det känns ju förstås helt märkligt det med.

• Snövit81

Har ni adresser till de kliniker som ni ska/har vänt er till?? Uppskattar allt jag kan få!!:)

• Snövit81

Fast den som var i Riga, AVA kliniken hade fått dåliga resultat av de kvinnor som hade testat äggdon..
    De var inte alls nöjda med deras teknik.. Jag har träffat en privat läkare nu i Turkiet och han sa till mig att det bästa man egentligen kan göra är att hitta sin egen donator.. Detta var mycket för om det nu kan finnas ärftliga besvär, typ alkohol, kriminalitet osv hos äggdon. Och detta påverkar tydligen äggets uppväxt..

• HRE

Fast det är ju tyvärr inte helt enkelt att hitta en egen donator. Jag har tur och får ägg från min syster men det är ganska få som har den möjligheten.

• annaba
    Snövit81 skrev 2013-01-25 01:50:14 följande:
    Fast den som var i Riga, AVA kliniken hade fått dåliga resultat av de kvinnor som hade testat äggdon..
    De var inte alls nöjda med deras teknik.. Jag har träffat en privat läkare nu i Turkiet och han sa till mig att det bästa man egentligen kan göra är att hitta sin egen donator.. Detta var mycket för om det nu kan finnas ärftliga besvär, typ alkohol, kriminalitet osv hos äggdon. Och detta påverkar tydligen äggets uppväxt..
    Varifrån hämtar du de uppgifterna? Den uppfattning jag fått från AVA både via diskussioner här på FL samt via den fertilitetsläkare som utrett oss är att de tillhör de mer seriösa i branschen och har god kunskap/teknik.

AVA säger själv både på sin hemsida och vid direkt kontakt med dem att ca 65-70% av äggdonationerna resulterar i graviditet (räknat på försök med färska ägg, något lägre success rate då frysta embryos sätts in). Utöver detta så görs även hälso- och vissa genetiska kontroller på de kvinnor som donerar äggen, just för att utesluta ärftliga sjukdomar.

Vet även att AVA rekommenderas av läkare på några av de största fertiitetsklinikerna i Sverige för par som antingen ligger ovanför den åldersgräns som gäller inom svensk sjukvård, eller är beredda att nyttja ett privat alternativ för att undvika den långa kötiden som är i Sverige. Tror knappast att den rekommendationen skulle finnas där om man hade tveksamheter kring deras hantering och/eller etik.
  • Bellini2

Jag har en son efter ÄD hos AVA i Riga och har svårt att förstå kritiken ovan.

Åter till TS huvudfråga:
    EGV i Riga uppgav för några år sen då vi var där att de bara har  donatorer som är volontärer, som gör det utan ersättning. Möjligen gör det att deras utbud är mindre för jag tror att ersättningen som t ex AVA lämnar är rätt stor med deras mått mätt.
    Hos AVA Riga frågade de oss utöver de vanliga uppgifterna om längd, hårfärg etc (och foto förståss!) om det var någon speciell egenskap som var viktig för oss och vi uppgav ett  par sådana. Jag antar att de tog hänsyn till dem när de sökte donator.

Vi är oändligt nöjda och tacksamma för att vi kunde göra ÄD!  

Lycka till! 

• kaffetunnan
    HRE skrev 2013-01-22 07:22:00 följande:
    Hej,

EGV har www.egv.lv/en. Dit ska jag när det är dags.

AVA har www.infertility-treatment-clinic.com/.

En tjej på ett annat forum skrev att hon varit hos båda och kollat och valt EGV.
    Jag har precis kommit från EGV och jag har bara bra saker att säga om dem. De har på min begäran frågat donatorn om hennes intressen, jag fick svar.
    Supertrevlig personal.

Kan rekommendera att bo på Tallink Hotel Riga (Elizabetes 24) vi bodde i ett delux rum...rekommenderas...
    Hotellet ligger ca 20-30 min gångväg ifrån kliniken (gertrudes iela 3)

Framför allt Red Cab är det taxibolag som ska användas. Vi blev totalt lurade och betalade 15 lats från båt-hotell egentligt pris ca 3-5 lats.

Bellini2
    Donatorerna i Riga (EGV) får pengar idag. De flesta som gör detta gör det för pengarna.
  • Bellini2

Jag vill minnas att det kostade 70 000 i runda slängar. Beror ju på eurokursen men priset till  kliniken är ju största delen och sen lite resor, undesökningar och medicin här hemma. Väl värt det!

• Uma

Nu är jag åter i tråden - kul att den hålls vid liv Glad.

Myran och Marge, om ni fortfarande är kvar är jag väldigt nyfiken på hur det har gått för er (om ni känner för att berätta).
    HRE upp med hakan Solig, jag vet precis hur tungt det känns efter en separation och speciellt när man är på g att skaffa barn. På tal om kliniker har jag för mig att man kunde importera dansk donator från European Sperm Bank till Elite klinik. De anonyma donatoreran tror jag du kan se foto på och få reda på ganska mycket om deras intressen och familj.

Bellini, grattis till sonen!

Om det finns nån som har gjort äggdonation i Tjeckien och har tankar om kliniker och matchning med donator skulle jag bli glad.    

• HRE
    Uma skrev 2013-02-17 12:16:17 följande:
    Nu är jag åter i tråden - kul att den hålls vid liv Glad.

Myran och Marge, om ni fortfarande är kvar är jag väldigt nyfiken på hur det har gått för er (om ni känner för att berätta).
    HRE upp med hakan Solig, jag vet precis hur tungt det känns efter en separation och speciellt när man är på g att skaffa barn. På tal om kliniker har jag för mig att man kunde importera dansk donator från European Sperm Bank till Elite klinik. De anonyma donatoreran tror jag du kan se foto på och få reda på ganska mycket om deras intressen och familj.

Bellini, grattis till sonen!

Om det finns nån som har gjort äggdonation i Tjeckien och har tankar om kliniker och matchning med donator skulle jag bli glad.    
    Tack Uma!
    Jag mår väl lite bättre nu! Nätdejtar för fullt,.) Men är ju ganska svårt att hitta någon sådär bara. Är ju ganska stressad över tiden, så får ju vara någon som vill sätta igång direkt..! Jag önskar så att jag kände att det var ok att skaffa barn själv, många är så säkra på sin sak och bara gör det. Och ångrar givetvis inte det en sekund;.) Klart man inte gör när man får barn!
  • Uma

Hej HRE,

Lycka till med dejtingen! Det är nog lika bra att vara rak med vad du vill (barn alltså), är min egen erfarenhet som smög på tå först...  
    Själv hade jag inget val pga åldern och att jag gärna ville försöka få ett biologiskt barn först. Därför åkte jag iväg själv trots att det kändes hemskt och sorgligt. Men jag kan intyga att när jag väl blev gravid släppte alla farhågor och jag kände mig lugn.

Med äggdonation är det som turligt inte riktigt lika bråttom Glad

Svar på tråden Klinik duktig på att matcha äggdonator med mottagare