Inlägg från: Chasingdreams |Visa alla inlägg
  • Chasingdreams

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Fru Karlsson: Nej vad tråkigt. Åh jag hade också hoppats på att vara gravid i jul. Hoppades ju redan förra året på att vara gravid den julen, men misstänker att det inte kommer bli så i år heller.

M och m: Jag tycker att du ska göra det som känns mest rätt. Ibland brukar jag skriva ner jobbiga saker eftersom det är lättare att ta dem så t.ex. när jag informerade jobbet om vår barnlöshet mailade jag ut det. Kunde inte förmå mig att ta upp det officiellt i fikarummet.

I helgen drog jag ned på progesterontabletterna och nu har jag en riklig mens. Hade världens menskramp imorse och övervägde ganska länge att vara hemma. Tillsist kickade som tur var värktabletten in så jag kunde ta mig iväg till jobbet. Ringde vår lokala barnmorska och bad henne diskutera mitt myom med läkaren. Får vänta att ringa fertilitetskliniken till på onsdag som är testdag. Men sen ska jag fråga ut dem också. Känner att jag börjar få krafter nu.

• Chasingdreams
    Så ledsen Gweny och alla andra.

Tänkte förmedla denna dikt som jag fick av en kompis igår. Den ger i alla fall mig lite styrka igen:

Att vara stark

Att vara stark är inte att aldrig falla,
    att alltid veta eller att alltid kunna
    Att vara stark är inte att alltid orka skratta,
    att hoppa högst eller att lyfta tyngst,
    att komma längst eller att alltid lyckas

Att vara stark Är att falla till botten,
    slå sig hårt men att alltid komma igen
    Att vara stark Är att våga hoppas
    när ens tro är som svagast
    Att vara stark Är att se ljus i mörkret
    och att alltid kämpa för att nå dit!
  • Chasingdreams

M och m: Förstår fullt ut att det är jobbigt att vara i en förskola när man själv är barnlös. Just nu är jag inne i en period där jag försöker fly undan så fort jag ser någon som är gravid eller har en bebis. Just bebisar har varit mer okej innan. Men sen vi började med ivf och dessutom misslyckades med ivf känns det bara för mycket.
    Har inte ivf-kliniken någon som du kan prata med?

Själv har jag nu bestämt mig för att gå ner till 80%. Har tidigare jobbat 90%, men känner att om det nu är så att vi inte kan få fler barn och jag inte får vara föräldraledig igen, vill jag passa på att vara hemma med honom så mycket jag bara kan.

• Chasingdreams

M och m: Jag tar inte ut föräldrapenning. Sänker därmed FP, men det får vara som det känns nu. Det är bara nu min son är liten och jag vill inte ångra mig den dagen han börjar skolan. Om vi inte får syskon är ju detta min enda chans att vara småbarnsförälder. Jag känner att jag sumpade min graviditet p.g.a. illamående, foglossning och högt blodtryck. Bebistiden försvann i kollik och förlossningsdepression. Nu vill jag inte förlora mer tid! Har i grunden heltid så jag kan gå upp i tid igen när jag vill, vilket känns skönt.

Gweny: Välkommen till mensklubben. Efter ivf är blödningarna enorma. Har typ behövt byta mensskydd varje till varannan timma. Inga tecken på att den håller på att mattas av finns det heller. Suck!

• Chasingdreams
    M och M skrev 2014-10-14 17:28:44 följande:

Hur nära inpå varandra kan man göra ivf-behandlingar? Gör man alltid FET efter ET, eller hur brukar dom göra...?

Efter vad jag sett ska det gå en mens innan man gör FET. ET måste nog minst va samma tid, ibland längre.
  • Chasingdreams

Fru Karlsson: Jag tror inte att det var missfall. Har ju rikliga blödningar i vanliga fall, men att de är så omfattande nu tror jag beror på progesteronet. Smärtan tror jag också kom från progesterontabletterna. Men helt kan jag ju inte veta såklart...

M och m: Kram till dig. Här är en till som gjort det där obligatoriska negativa graviditetstestet. För mig kändes det lite som en befrielse. Att jag nu verkligen FÅR gå vidare. Pratade med kliniken idag. De tycker att vi ska prova FET efter nästa mens. Jag väljer nu att tro att de två blastocyterna i frysen är de perfekta. Att vi helt enkelt fick fel embryo dag tre då de hade fyra fina embryon att välja på. Annars kommer jag inte ta mig vidare.

• Chasingdreams
    Liten till skrev 2014-10-15 10:16:48 följande:
    Vad är FET och vad är ET?

Jag tror också att blastocysterna i frysen är toppen, hoppas för dig!

FET innebär helt enkelt att man återför ett embryo som varit fryst. ET är återföring med ett färskt embryo. Generellt är väl statistiken lite högre för ET, men när man tittar på jämförelser på t.ex. http://www.ucr.uu.se/qivf/ är inte skillnaden enorm. Fördelarna med FET är att man inte behöver ta några hormoner före själva återföringen. Cykeln blir därmed mer naturlig.
  • Chasingdreams

Kingston: Hoppas att ni ska lyckas. Men förstår om du känner dig uppgiven.

M och m: Enligt vad jag läst kan cykeln efter ivf-behandlingen bli lite annorlunda än i vanliga fall, men med ägglossning, även om tidpunkten för den kan vara annorlunda. Jag vet ju inte heller vilken dag som man ska räkna som den första mensdagen. Jag tror jag tar cykeln som den kommer helt enkelt.

• Chasingdreams
    M och M skrev 2014-10-16 16:53:27 följande:

Jag fick ju min mens klart och tydligt på den dag jag brukar få så det ju inget att ta miste på.

Pratade med IVF-kliniken idag. Blir nog FET efter nästa mens i min egna cykel...

Hoppas akupunkturen som jag tänkte gå på första gången imorgon hjälper också.

Då fortsätter vi följas åt. Misstänker att FET borde bli i slutet av november. FET skulle tydligen göras ca åtta dagar efter omslag på stickan. Ska bli skönt att iaf slippa hormoner.
  • Chasingdreams
    M och M skrev 2014-10-16 21:05:27 följande:
    Precis! Hoppas vi följs åt med plusset också!!!

Visst känns det smidigare såhär, men jag tyckte faktiskt inte det andra var så "besvärligt" heller. Bara eftermiddagen efter äggplock jag kan tycka var lite fysisk jobbig

Det hoppas jag också! :) Dels tyckte jag att det var jobbigt psykiskt eftersom jag flera gånger fick höra att försöket skulle avbrytas och fysiskt var det ju inte helt skönt sista dagarna före plocket och inte heller dagarna efter. Och så slipper man ju pappa en massa tider för sprayer och sprutor, vilket också känns skönt. Leva mer som vanlgit.

Hoppas akupunkturen var bra.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?