• moderlig

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Hej Alvia! Har också försökt i 2 1/2 år med 2 an(som kom spontant). Dock utan behandlingar. De har BARA pratat om IVF(på egen bekostnad då)  tills idag då vi fick besked på spermaprov nr 3, då börjar han skriva om insemination -vilket det inte varit prat om tidigare...Får för mig att det är tusan så mycket billigare och mindre ingripande på kvinnan än IVF?? Är det någon som kan va snäll och utveckla??

(Vi KAN alltså bli gravida som det verkar men det kan ta en sjuhelsickes tid vad jag förstår...) 

• moderlig
    Ampin skrev 2013-05-27 21:23:00 följande:
    Men det var ju glädjande nyheter att spermieprovet då antagligen såg så pass okej ut att det verkar vara lönt att prova insemination istället! Får man fråga varför han lämnade ett tredje prov? Och hur stora skillnader var det mellan proverna? Är det antalet som är lågt?

Ja, det är billigare och inte lika lång och "jobbig" procedur som IVF. Tror make-insemination kostar runt 10.000 eller något åt de hållet (mot typ 32.000 för IVF), men kolla själv på prislistor på IVF kliniker som ligger nära er, kan nog skilja en del. Insemination som görs på klinik är alltså inte samma som diskuteras ovan (heminsemiantion) utan på sjukhuset/kliniken så prepareras spermieprovet och så för man upp spermierna ända upp vid äggledarna med en liten tunn kateter.

Ja, om det är så ja...men man begriper ju ingenting av vad dessa läkare sysslar med.. Fick inga siffror utan allt var som tidigare men då har de sagt/skrivit att det typ är mycket dåliga prover..(när vi var där sist fick vi ju veta att 18 % är rörliga resten döa eller simodugliga typ, normal mängd spermier tro jag) Misstänker att de försöker få det att låta bättre än det är nu så att de ska slippa gå vidare med oss då jag varit väldigt påstridig. Och OM det nu är så att vi har en chans med insemination så blir jag så förbannad för att de inte kunnat kläckt ur sig det redan för ett år sedan då jag frågade specifikt om det verkligen bara var IVF som är aktuellet iom att inte jag påvisats haft några problem. Hade liksom varit en annan femma att fundera på att punga ut med 10 motför 30 tusen...inte för att de ökar chanserna till en lyckad grav men ååååååååh äsch jag är bara så ledsss nu
  • moderlig

Tack för svar flörresten ampin!! Förlåt om jag verkar snäsig, har SÅ dåligt humör nu..Hur går det för dig??

• moderlig
    mammamia78 skrev 2013-05-27 08:50:23 följande:

Har en dotter född 2004 och är omgift nu med en annan man och vi har försökt sedan förra sommaren att få ett barn men inget har hänt fortfarande och jag börjar lessna blir så avundsjuk på alla som är gravida eller som fått barn nyss. Hör om andra både privat och i media som väntar barn och blir avundsjuk rent ut sagt och tänker varför kan inte jag/vi få till det? Sen tänker jag att ok jag har iaf ETT barn och är otroligt glad för det, för det kunde vara värre att jag inte hade något barn alls ju men sen känns det inte som det räcker ändå, jag vill ha fler barn.

Det är jobbigt när alla frågar: ska inte ni ha fler barn? vill inte din man ha barn (han har inga sedan tidigare)? ska ni inte skaffa ett syskon m.m.... samtidigt som vi försöker som bara den och inget händer och jag blir verkligen sååååååå ledsen och deppig och varje gång mensen kommer så kommer sorgen att det inte tog sig denna gången heller.

Har beställt både ägglossningsstickor och ägglossningsstickor och graviditetstest samt det där glidmedlet som skulle vara så bra "preseed" så man jäklar i mig kan köra som tusan nu och förhoppningsvis få till det.

Har försökt ringa och få tid för utredning (då vi är över 35 år båda två och har försökt så pass länge nu) men ingen har tider nu och inte heller vet de hur tiderna inför hösten är.

Har ni några andra tips på hur man lättare ska bli "på smällen"?? Jag känner mig desperat nog att prova allt jag kan tänkas nu för att få till det. Har aldrig haft svårt att bli gravid förut, verkar inte direkt ligga infertilitet i släkten på makens sida heller då nästan alla syskon fått barn och de är totalt 11 syskon i familjen.

Det påverkar en så mycket denna längtan efter ett syskon till det barn man har att man nästan inte kan glädja sig åt att ha henne man känner sig deprimerad och nedstämd och sur och vresig för det mesta.

Det gör ju tyvär det..känner igen mig i det mesta du skriver..men om det gått så långt att du nästan inte kan glädja dig åt dottern så kanske du behöver få prata med någon proffesionellt.. Detta kan ju även hjälpa/göra att det " släpper" som man fått till sig..om inte så kanske man stärker sig själv och sitt barn. Vad gör "preeseed?

Är verkligen tacksam att jag kan glädjas åt min solstråle, tror att jag njuter mer av henne just därför vi inte kunnat få fler! Men visst finns det stunder då man "försvinner" i egna tankar och måste gå iväg för att släppa några tårar...fick oxå lov att försöka förklara för henne när vi fick missfallet vilket inte var det lättaste..första hon gjorde när hon kom på dagis va att deklarera att mamma är ledsen för hon vill ha en bebis

Tack Ampin:)  Nä nu tar jag nya krafttag inför 30:e(?!?) försöksomgången...gonggong 
  • moderlig
    Ampin skrev 2013-05-29 11:51:10 följande:
    Var på kontrastultraljud av äggledarna igår, gick fint som snus. Kände ingenting, men det brukar väl vara så när man har varit gravid tidigare. Höll på att smälla av när läkaren efter undersökningen gav mig tipset att "slappna av, åk på en semester eller nåt, så kommer det säkert lösa sig"...haha! Den gamla skrönan. Men jag vet att han är mycket duktig (och trevlig) annars, så jag förlåter honom! Men det var rätt kul att höra någon säga så, har bara hört om andra som fått detta skrattretande tips av välmenande vänner och bekanta!

Förlåt, vad är kontrastultraljud för något och varför görs det? Jamen...att man inte tänkt på semester förut...! Går genast in på apollo o bokar Man undrar ju om de får lära sig o komma med såna där grodor under utbildningen eller?!? Gött att ni har stött på en bra läkare dock! 
    Pratat med en klinik om inseminering idag, enligt henne så har de inte sett några vidare resultat på det...Lät inte som om hon rekommenderade det direkt..! Ska ringa vidare imorgon till en klinik som ligger närmare.  ska in o testa progresteron igen snart.

• moderlig
    Ampin skrev 2013-05-29 21:25:54 följande:
    Det är en undersökning som görs för att kolla så att det är passage i äggledarna, gynekologen sprutar in kontrastvätska i livmodern och ser under tiden med ultraljud så att kontrastvätskan kommer ut i fri bukhåla, vilket då är bevis på att det finns äggledarpassage. Känns som om rätt många får göra det som en del av utredningen, även om man egentligen inte har någon speciell riskfaktor för att ha stopp i äggledarna (ex haft infektion som chlamydia, eller efter spiralinsättning etc). I mitt fall hade jag inga särskilda misstankar om att något skulle vara fel men tänkte att jag lika gärna kunde göra det när jag nu fick erbjudandet...

Det där med inseminering eller ej... Svår fråga! Tror olika kliniker och läkare rekommenderar rätt så olika. För de som är oförklarligt barnlösa så försöker man ofta med insemination först, innan man går på IVF. Men ju sämre spermieprovet är ju mer dras det nog mot IVF-behandling. Svårt val! Beror ju så klart helt på hur era prover ser ut och vad utredningen visat men inseminering har ju många fördelar också, priset är en, och att slippa IVF-behandlingen med sprutor, biverkningar och risk till överstimulering, är en annan rätt betydande vinst...

Intressant att du ska testa med progesteron? Har du haft låga nivåer?

Va bra att du fick kolla det, Du verkar vara i goda händer :) !! Är det dags med IVF snart? Jaa fy verkar inte va en dans på rosor direkt...:/ Ja verkligen billigare!! Det är värt många försök känns de som innan IVF. En läkare sa att de tagit det testet för ett år sen. Men jag är osäker, det kan ju ha hänt nåt(iom mf) så jag ville kolla igen. Har struma i släkten och haft problem med illamående ett år. Inte för jag tro det är det som är problemet men är väl bra att utesluta.. Som sagt han har gott om spermier men andelen som är vid liv och som ser normala ut är låg.. .men det finns väl fler variabler vad jag förstår?! ska fråga om journalutskrift när jag ska testa prog!
  • moderlig

ÅH så spännande..! Kommer du gå full hormonbehandling eller vad man nu säger? Haha kände själv att jag blev babblig där. Menar progtest. Har för mig att det värdet kan tyda på över(lr under)stimulerad sköldkörtel eller struma vilket i sin tur påverkar infertilitet.. men detta har du säkert bättre koll på:) (Alltså har ngt konstigt illamående som kommer på tidiga timmar när jag ligger ned. )

Ampin skrev 2013-05-29 23:11:40 följande:
    Vi planerar att påbörja IVF efter semestern. Så inte så långt kvar nu... lite skräckblandad glädje Vilket test är det du menar som de tagit för ett år sedan? Progesteron? Hänger inte riktigt med men hur skulle det i så fall vara kopplat till illamående och sköldkörtelproblem? Sorry min hjärna är lite seg denna sena timme!

• moderlig

(Pratade nyss med ännu en klinik som inte trodde på insemination m tanke på dålig sperma:( de utförde inte det heller. Hon tyckte ivf och hänvisa till annan ort..!)

• moderlig

Ja det var väl tsh jag menade då..va nu det är...har väl blandat ihop det! Jaha..då måste jag väl ringa nötterna igen då.... Fick hem mina journaler idag. Nästan skrattretande. Kass svenska och ena läkaren säger att det finns behandling för honom att få medan den andra skriver tvärtom. Fick inte heller hans jornal trots att vi bett om båda. Det hela är så absurt, fattar inte vad de sysslar med och blir bara så leds på det hela. Ringt 3e ivf som säger att de inte är lönt med insem om det är nedsatt rörlighet bättre köra på ivf. gonatt

• moderlig

Ja...man blir galen när man hör eller ser den ena efter den andra som får sin lycka...! Mycket orättvist:/ Tror jag börjar tappa hoppet faktiskt mina symtom är att jag är så jvla leds på detta...!

mammamia78 skrev 2013-05-31 14:07:37 följande:
    Har alla möjliga symptom såhär nu 6 dagar innan BIM.

Halsbränna

EXTREM trötthet

Molvärk

Superömma bröst

Smått illamående (känns som man ätit för mycket precis hela tiden fast man inte har ätit nåt,fick enbart i mig en glass nu nåt annat klarar jag inte att äta).

Gråtmild

Humörsvängingar.

Så hör man person efter person är gravida och jag kan inte hjälpa det men jag blir avundsjuk för jag vill också bli det nu!!!! Är så sjukt otålig så denna väntan att bara vänta o vänta innan man kan få utslag på ett test är olidlig, jag vill veta NU och helst vill jag veta att jag ÄR gravid inte att det inte är nåt, vill INTE att mensen ska komma på minst 9 månader nu.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?