• moderlig

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Hoppas få hänga med i denna trpd..? Vi har försökt över 2 år med syskon och nyss fått missfall..tungt! Har varit på utredning men de säger bara att han haft pungbråck och det är därför de går dåligt. Ingen behandling eller ytterligare koll på mig. Tycker de är mysko att man inte får ek hjälp med ivf om man redan har ett barn.Ska försöka läsa denna tråd ikväll. Ville bara "bli hörd/få ur mig" nu. Ha d!

• moderlig

Tack! Och tack så mycket för svar!! Jo de har kolat den och konstaterat få och att det väldigt svårt för oss typ:/ Intressant det du skrev om bråck!!! Hängde inte riktigt med i slutsatsen dock "På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet". de kan väl haft dålig kvalla innan op pga pungbråcket? Eller hade de inte det? Vet du var jsg kan få tag i studien? Mycket intressant!!

• moderlig

okej tar med mig att de flesta med pungbr inte har nedsatt spermkvalite när vi ska på gyn idag! Ska fråga om hormonprov för honom! Till saken hör att han hade bråcket när han va tolv,vilket åtgärdades då. Tack så mycket för hjälp!

• moderlig

Jaså precis där? Ja man ha ju hört de kan jazza omkring bara! Nä hon tyckte inte de va nån ide och de går inte vidare med honom till androlog tex då vi har 1 barn redan.. och hon sa att det inte finns ngn behandling att få i hans fall..! Tydligen har han 18 % sperms som är rörliga. Resten ä väl lat som karlsloken själv skojar! Men tycker det är konstigt..man läser ju om folk som får massa medicin/behandling. Men de hå visst inte o påverka rörlighet då. Vad ska dålig rörlighet kunnabero på då tro?!? Vi anv bisolvon båda två nu då det blev + efter 2 1/2 år.men de blev ju mf så va väl inget o rekommendera.. Väntar på ickemens o hoppas i vanlig ordning som en dåre även denna månad efter mf. tror iaf att äl kommit igång.

• moderlig

har inte läst hela tråden men har ni fått utredning? Vad sa de isf?

Minimalou skrev 2013-05-18 20:40:39 följande:
    Moderlig - vad sa gyn? Gjorde de hormonprov? Jag tror att min mans spermier är förvirrade å inte hittar rätt, utan lokalsinne typ... har läst det om ett par som gjorde IVF, det var då det upptäcktes, i skålen!

• moderlig

okej! Hoppas för dig med;) vad innehåller pergotime egentligen? Ja man måsteverkligen tjata. Tjata till mig sköldkörtel o progesterontest igår. .

Minimalou skrev 2013-05-18 22:36:08 följande:
    Nä ingen utredning, men jag har ändå fått min gyn att göra en massa test å så har jag fått Pergotime utskrivet oxå, å innan mitt missfall (åttonde försöket) så fick jag remiss till spolning så nu har jag gjort den denna cykel på dag 10 och ÄL kom dag 16, så nu väntar jag med på BIM :) Så jag har kollat ÄL med blodprover, tagit hormonprover, vart på spolning av äggledarna å min man har gjort spermatest... Så jag vet inte vad man mer gör under en utredning?! Men hittills inga "fel" hittade.. Åt Pergotime i 3mån innan jag fick dottern så därför tjatade jag till mig det nu för ÄL har jag, fast jag gillar Pergo då det gör cykeln mer jämn å jag tror/hoppas att det förbättrar ÄL :) Håller tummarna hårt nu!

• moderlig

Håller med att det inte håller! Var så nervös o laddad på besöket( av tidigare dåliga erfarenheter ) så jag låg på henne rätt ihärdigt men det verkade lönlöst..Vi började utredning EFTER 1a(om än hon tog tid o dyka upp med). Så har ju som inget att jämföra med men det känns mycket tyngre denna gång :-/ har själv känt mig konstig ända sen fl men inget de bry sig om då ögonen ligger på honom iom dålig rörlighet..

Ampin skrev 2013-05-18 22:39:23 följande:
    Min man fick tid till andrologisk utredning trots att vi har ett gemensamt barn sen innan. Det kan ju ha tillstött något sen senaste barnet, så din gynekologs resonemang håller väl inte helt. Men självklart beror det på hur spermieproven såg ut, i vårt fall var det kraftigt sänkt både i antal och i morfologi. Så pass så det känns rätt otroligt att det var så dåligt när vi blev gravida förra gången. Men man ska ha i bakhuvudet att spermieantal kan variera oerhört mycket från månad till månad, även där har jag sett en studie där de lät en student lämna spermieprov var 14:e dag under ett år eller nåt i den stilen, hans prover var allt från 200 milj/ml till en bra bit under 20 milj/ml (som ju är under gränsen vad som klassas som normalt). Om inte får man ha det som förtröstan ibland när man bara tänker på den där "dåliga" siffran man har fått, det kanske inte är helt representativt och några månader efter kanske provet hade sett mycket bättre ut Försöker jag tänka ibland i alla fall...!

• moderlig

Bra att ni fick gå vidare förresten !! Klok läkare. Gav det något då? Vi har (läs han;) lämnat prov 2 ggr utan större skillnad.

• moderlig

Tänker också att det KOMMER att gå till slut..kommer få va med om det mest magiska igen och få ett syskon till min tjej. Fattar inte hur man kan tro så starkt efter idel motgång i snart 2 1/2 års tid...fascinerande (eller bara dåraktigt?) ! Kom på en tokig sak till som vår läkare sa att "det är heelt normalt att det tar såhär lång tid"..! Nästan lite skrattretande...

• moderlig

Ja det är ju inte bara så att man går och hoppas och tror hela tiden direkt men hoppet finns ju där i bakgrunden hela tiden..kanske kanske,testa, kolla,känna efter...annars skulle man väl inte forsätta försöka antar jag.. Men ungefär hälften av tiden är man ju lika uppgiven,förtvivlad leds förbannad och avundsjuk! Jobbiga känslor. Stressande. Önskar det fanns mer förståelse och acceptans för det. Skönt att veta att det finns flera här som känner lika. KOM NU ALLA BEBISAR!!!!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?