• Maybe

Vi gravida från RMC Malmö

Måndagen den 3e juni på kvällen? Vilken tid på kvällen?

• Maybe
    Tant Groda skrev 2013-06-14 15:24:54 följande:
    Vagnen hämtad idag känns toppen!!

Bild?  Glad
  • Maybe

Jag är såååå besviken och uppgiven för att jag inte får gå nån föräldrakurs via mvc Gråter
    Jag har bf 22 augusti och de har inga tillfällen för föräldrakurs förrän efter mitt bf. T.o.m min sambo säger att han hade velat gå och det hade varit ett bra sätt att få han lite mer med på noterna.
    Som det är nu så förstår han inte riktigt men båda två hade ändå sett fram emot föräldrautbildningen på mvc.
    Och så får jag inte gå.... Sjukt dålig stil!
    Det är första barnet och jag är jätterädd!!! Gråter    

• Maybe
    Karin13 skrev 2013-06-14 16:48:42 följande:
    Maybe: Vad tråkigt att ni inte hinner gå någon föräldrakurs. Tror att det är likadant på det MVC där vi går. Vi gick den sista kursen innan sommaren och den var slut för två veckor sedan. Sen finns det nog ingen förrän hösten. Är du rädd tycker jag du ska ta upp det med din barnmorska, så kan hon förhoppningsvis hjälpa dig och svara på frågor du har. Här där vi bor har de både manmagrupper och pappagrupper efter att barnet är fött. Kolla om det finns där du bor. Kanske inte ersätter föräldrakursen men är säkert väldigt bra att gå, speciellt med första barnet.
    Jag tog upp det med barnmorskan idag och hon sa bara att jag skulle gå föräldrakursen och läsa den boken jag fått av henne och sen ta det med henne nästa gång om det känns lika jobbigt då.
    Jag har inte direkt några frågor, jag vet ju ingenting.... Har ingen aning om vad som förväntas hända på en förlossning. Varken före, under eller efter.
    Jag känner att jag behöver allmän förberedelse och det behöver min sambo med. Detta va verkligen viktigt...
    Visst kan jag fortfarande läsa böcker, men det är ju inte alls samma sak. Jag lär mig inget genom att läsa och det är lättare att lära en gris att flyga än att få min sambo att läsa en bok.
    Jag har hittat en profylaxkurs man kan gå som par här i malmö på mamma mia men den kostar runt 2000 kr Obestämd
    Det krävs myyyyyyyyyycket övertalning för att min sambo ska gå med på det.
    Det är ju ingen föräldrakurs men kanske bättre än inget...

Suck... Att jag alltid är så naiv och litar på att personalen har koll på allt. De är ju också människor och kan missa saker.

Jag vill absolut gå mammagrupp efter att bebisen är född, men det är något jag tar tag i längre fram...           
  • Maybe
    Malphie skrev 2013-06-14 18:09:15 följande:
    Maybe:
    Vi har precis gått en helt fantastisk profylaxkurs på Rund och Sund i Malmö. Det var två kvällar a' tre timmar. Den kostade 1875:- för oss båda, men för mig var det väl värda pengar.

Kollade på deras hemsida och såg att det verkade fullt, men mitt tips är att kontakta Kerstin Faxe (som var vår kursledare) och förklara för henne vad du känner.

Lycka till!

Rund o Sund ligger visserligen nära oss, brukar gå förbi där när jag går ut med hunden på morgonen...
    Orkar du beskriva lite lätt hur det gick till på profylaxkursen?  
  • Maybe

Malphie: Vilken vecka är du i? Håller alla tummar att allt går bra och sänder en tanke till er

• Maybe

Någon av er som gått på den här föreläsningen de har på kk i malmö? Vad tyckte ni om den?

• Maybe
    pussel skrev 2013-06-16 20:14:05 följande:
    Maybe - vi var på den föreläsningen på KK i veckan. Det var så klart mest prat om KK eftersom föreläsningen är där men jag tyckte inte att det gjorde så mycket, det var ändå bra info om själva förlossningen. Mycket kunniga barnmorskor som berättade (och hade rollspel om förlossningens olika skeden). Jag tycker inte att jag fick veta så himla mycket mer på den föräldrautbildningen vi var på hos vår BM. Den enda skillnaden var nog att vi var en mindre grupp och att det blev lite mer prat blivande föräldrar emellan, det blev det ju inte på KK iom att vi var så många. Jag kan rekommendera er att gå på den om ni har möjlighet.

Jag ville jättegärna gå på den, i synnerhet eftersom jag inte får gå nån föräldrautbildning...
    Tyvärr va sista datumet 11 juni verkar det som så det är sommaruppehåll nu Rynkar på näsan
    Så det har råkat bli så att jag inte får gå på någonting öht som förbereder mig för förlossning eller att bli mamma.
    Dessutom är det första barnet och jag är jätterädd Rynkar på näsan   
  • Maybe
    Annanax skrev 2013-06-16 21:39:59 följande:

Maybe, stå på dig. skriv till chefen, klaga hos din barnmorska, ring tidningen. Gör allt för att de ska försöka hitta en lösning för dig och alla andra mammor som hamnar i kläm!

Jag ska ringa runt idag och kolla om jag kan få gå någon annanstans. Finns det verkligen ingen lösning ska jag ta upp allt nästa gång jag är hos barnmorskan och förklara att detta är deras fel!
    Alltså min vanliga bm är på semester då så jag ska träffa en annan, och då ska jag ta allting med henne och förklara att de måste ju fan ha koll så patienterna inte missar föräldrakursen när det är så viktigt för en del blivande föräldrar! Jag kommer antagligen bryta ihop men min sambo kommer va med mig.
    Jag orkar tyvärr inte ta tag i att ringa till tidningen och ha mig...

Jag hittade en föräldrakurs på nätet, som dessutom va gratis. Visst det är såklart inte samma sak men "man tager vad man haver" eller hur ska man säga.
    Finns på babygruppens hemsida. Så vi ska kolla på den videon och ska läsa så gott vi kan i böcker och skriva upp om det dyker upp frågor osv.       
  • Maybe

Förresten, blir det gravidfika någon mer gång i sommar eller har allas bebisar ploppat ut redan? Glad
    Jag har ju två månader kvar att fylla med fikor Solig 

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö