• EMAS

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

Hej alla som kämpar!

Jag har hängt med lite på olika trådar om missfall och upprepade missfall. Själv har jag inget biologiskt barn och försöker få det nu. Snart ett år har gått sedan jag fick mitt första missfall och sedan dess har jag haft tre till, alltså fyra totalt.

Jag skulle vilja att vi här samlade alla idéer och förslag som vi kan komma på samt, om vi själva har testat dem, även skriver om hur det gått. Än så länge har jag provat följande:

Levaxin (jag hade lite förhöjt värde på sköldskörteln när jag gjorde en missfallsutredning)
    Trombyl (ska hindra tex små blodproppar)
    Progestoron (dessa ska jag "föra upp" två gånger om dagen när jag väl är gravid)
    Akupunktur (har precis börjat och vitsen är att förkorta min menscykel, men just nu verkar det bara ha förlängt den)
    Örter (något kinesiskt örtextrakt som jag ska ta varje dag under de första månaderna av akupunktur)

Detta är var jag provat, vad har ni provat? Jag skulle vilja prova Prednisolon men har inte hittat någon läkare som vill ge mig det. Ännu . Efter fyra missfall är jag beredd att prova lite vad som helst, känns det som...!

Sedan vore det ju förstås bra med ett forum där vi kan peppa varandra så mycket som möjligt!!!

• Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall
  • che71

missfall nr 5
    var på VUL i fm
    Gråter
    var i vecka 8 o hann ta Fragmin i 3 veckor helt i onödan
    Alla Hjärtans Dag o allt...

• idape
    che71 skrev 2013-02-14 12:14:43 följande:
    missfall nr 5
    var på VUL i fm
    Gråter
    var i vecka 8 o hann ta Fragmin i 3 veckor helt i onödan
    Alla Hjärtans Dag o allt...
    Det är hemskt så orättvist det är. Vissa av oss ska få genomlida hur mycket som helst. Vet hur det känns, så jag lider med dig. Jag beklagar verkligen. Vet inte vad man kan göra eller säga. Känns helt hopplöst, jag vet. Kram
  • annaa83

inte tittat in här på ett tag, 
    beklagar che71, fy fan va tråkigt!!! =(  ska de utreda ngt mer nu eller??

Emas. Grattis till dig!  

• EMAS

Jag har inte heller varit här på ett tag, har börjat gå i terapi för att lära mig lite bättre att förhålla mig till allt jobbiga jag varit med om sista året, fyra missfall och min kille som fått cancer (dock en väldigt lindrig sort, tack och lov). Hur som helst, min terapeuts tips var att inte vara inne här och läsa, skriva och hela tiden vara aktiv i det som ändå är jobbigt. För mig har det varit skönt så nu är det sista gången jag är här på väldigt länge igen, tror jag. Men jag vill i alla fall säga, fy fa, vad ledsen jag blir för din skull, che71, så jäklar jobbigt!!! Styrkekram till dig.

Lycka till allihopa! 

• idape
    EMAS skrev 2013-02-19 11:19:54 följande:
    Jag har inte heller varit här på ett tag, har börjat gå i terapi för att lära mig lite bättre att förhålla mig till allt jobbiga jag varit med om sista året, fyra missfall och min kille som fått cancer (dock en väldigt lindrig sort, tack och lov). Hur som helst, min terapeuts tips var att inte vara inne här och läsa, skriva och hela tiden vara aktiv i det som ändå är jobbigt. För mig har det varit skönt så nu är det sista gången jag är här på väldigt länge igen, tror jag. Men jag vill i alla fall säga, fy fa, vad ledsen jag blir för din skull, che71, så jäklar jobbigt!!! Styrkekram till dig.

Lycka till allihopa! 
    Ja, det är hemskt att vissa av oss ska ha sån sjuk otur.
    Lycka till du oxå! 
  • che71

Hej!
    Vi ska till Aten o göra en immunutredning hos Dr D på Life Clinic.
    Det hela bestämdes hastigt efter det 5:e missfallet, efter tips här på FL.
    Det kostar 20-25000 kr men nu satsar vi allt o hoppas att detta kan hjälpa oss.
    Tack vare detta med Aten fick jag hopp igen.Glad

Detta missfallet blödde ut mycket snabbare än de andra o ändå var jag i vecka 8.
    Kanske Fragminet, men jag blödde i stort sett bara 3-4 dagar o sen knappt någonting.
    Imorgon ska jag lämna nytt hcg blodprov för att kolla så det gått ner till 0.
    Förra måndagen var det på 200, fast på torsdagen, alltså dagen efter missfallet var det 2000.

• che71

Vet ni om de testar för B12vitaminbrist på missfallsutredningar förresten?

Jag tar ju multivitaminer sen snart 3 år tillbaka o äter allsidigt, men kan man ha B12 brist ändå?
    För det kan ge upprepade missfall, trötthet,magproblem o en massa andra symptom som jag har ibland.

• babylängtan20

hej tjejer hur går det för er? går gärna med här, fick vårt 3e mf iv12 i juni och har nu i agusti försökt bli med barn i 1 år... börjar bli skeptisk över att framtida graviditet går bra jag är ju bara 20 och sambon 23 men ändå blir det så här..

mf har varit i v4, MA 9+4(5+5), v 12  4 dagar ifrån kub :'( vi fick nu under sommaren så vi valde då att försöka under sommaren och blir de inget pls nu vid bim 3-5 augusti ska vi kontakta läkaren .. vad gör man under utredningen+' vilka prover tar man, hur lång tid tar de för svar, undersöks man?

skulle vi nu plssa igen har vi mer rättigheter än andra gravida kvinnor som kontrollera hcg , tätare kontroller , sjukskrivning pga tungt arbete då jag började blöda så fort jag ställde mig på industrin igen 1v åkte de ut i toan .. och de sjuka var att jag inte hade blött något innan förutom i v 7 pga bakteriell vaginos + lättblödande tapp..

• che71
    babylängtan20 skrev 2013-07-22 02:54:26 följande:
    hej tjejer hur går det för er? går gärna med här, fick vårt 3e mf iv12 i juni och har nu i agusti försökt bli med barn i 1 år... börjar bli skeptisk över att framtida graviditet går bra jag är ju bara 20 och sambon 23 men ändå blir det så här..

mf har varit i v4, MA 9+4(5+5), v 12  4 dagar ifrån kub :'( vi fick nu under sommaren så vi valde då att försöka under sommaren och blir de inget pls nu vid bim 3-5 augusti ska vi kontakta läkaren .. vad gör man under utredningen+' vilka prover tar man, hur lång tid tar de för svar, undersöks man?

skulle vi nu plssa igen har vi mer rättigheter än andra gravida kvinnor som kontrollera hcg , tätare kontroller , sjukskrivning pga tungt arbete då jag började blöda så fort jag ställde mig på industrin igen 1v åkte de ut i toan .. och de sjuka var att jag inte hade blött något innan förutom i v 7 pga bakteriell vaginos + lättblödande tapp..
    Hej!
    6 missfall här. Sist var det ofostrig graviditet, upptäcktes på VUL i v 9 i April o blödde ut en vecka senare.
    (hcg steg så fint..samma dag som VUL var det 25000)
    Vi fortsätter med immunobehandling mot mitt aggressiva immunförsvar,
    blodprover o  intralipid dropp varje månad vid ÄL o cortisontabletter,
    Fragminsprutor börjar jag med 1 vecka innan BIM samt babyaspirin, sen börjar det om vid mens o vid graviditet är det extra blodprover o intralipid dropp.
    Hoppas det ska gå bra o att det finns något bra ägg kvar också.
    Just nu väntar jag på mens, den har "försvunnit", skulle kommit för 2½ vecka sen (o inget plus!), förmodligen har det bildats någon cysta av Pergotime som "stör"...skit också..när varje dag, varje vecka, varje månad är så värdefull, tid som går till spillo.

Vid missfallsutredning tar de blodprover på dig (de tog 9 rör på mig o ett på sambon/kromosomprov)
    samt gör VUL. Oftast hittar de ingenting.
    De hittade APC resistens på mig, en lite ökad benägenhet att bilda proppar så jag har fått Fragmin de 3 senaste graviditeterna...men det räckte inte...eller så är det sämre ägg pga min ålder.
    Så vi gjorde en utredning i Aten o kollade mitt immunförsvar.
    Ingen läkare har föreslagit sjukskrivning, fast jag har ett jobb inom vården med tunga förflyttningar o stress.
    Jag fick tjata för att få hcg prover nu sist.
    Det enda vi "får" är ett VUL i ca v 8, sen vet  jag inte eftersom mina missfall alla varit innan v 11.

Jag undrar också hur det går för er andra i tråden?
  • idape

Jag är gravid i v 25 och allt ser perfekt ut med min lilla bebis. Har fått bebismage och känner sparkar varje dag.
    Vill att ni ska veta att det finns hopp. Jag sa till min kille - Jag kommer aldrig få en bebismage. Men nu sitter jag här med en. Det hittades inga fel på mig i utredningen, men jag fick ändå trombyl och progesteron.
    Ni ska se att ni snart sitter där med er bebis! Helt plötsligt så bara går det bra!! Man tror inte det, för varför ska det liksom gå bra nu när det inte gjort det innan?????? Men det gör faktist det!!
    Hur går det för dig che? Och er alla andra? 

• TWH

Jag är i v37 nu så snart får vi träffa vår efterlängtade lille. Efter nio missfall så gickdet första gången med immunmedicinering, lik den Che beskriver. Jag håller tummarna för att det löser sig för er alla, ge inte upp så kommer det att gå🌸

• che71
    idape skrev 2013-07-22 09:15:25 följande:
    Jag är gravid i v 25 och allt ser perfekt ut med min lilla bebis. Har fått bebismage och känner sparkar varje dag.

Vill att ni ska veta att det finns hopp. Jag sa till min kille - Jag kommer aldrig få en bebismage. Men nu sitter jag här med en. Det hittades inga fel på mig i utredningen, men jag fick ändå trombyl och progesteron.

Ni ska se att ni snart sitter där med er bebis! Helt plötsligt så bara går det bra!! Man tror inte det, för varför ska det liksom gå bra nu när det inte gjort det innan?????? Men det gör faktist det!!

Hur går det för dig che? Och er alla andra? 

Härligt att det går så bra!

Med mig är det bra men som jag skrev ovan så väntar jag på mens fortfarande. ..sist var 4 juni o borde fått mens för över 2,5 veckor sen så det är en trög väntan...inget plus tyvärr..men jag njuter av sommaren o solen o hoppas att kroppen kommer igång snart. .

kram
  • idape
    che71 skrev 2013-07-22 18:18:23 följande:

Härligt att det går så bra!
    Med mig är det bra men som jag skrev ovan så väntar jag på mens fortfarande. ..sist var 4 juni o borde fått mens för över 2,5 veckor sen så det är en trög väntan...inget plus tyvärr..men jag njuter av sommaren o solen o hoppas att kroppen kommer igång snart. .
    kram
    Hoppas på plus för dig. Kram
  • babylängtan20
    che71 skrev 2013-07-22 08:30:27 följande:
    Hej!

6 missfall här. Sist var det ofostrig graviditet, upptäcktes på VUL i v 9 i April o blödde ut en vecka senare.

(hcg steg så fint..samma dag som VUL var det 25000)

Vi fortsätter med immunobehandling mot mitt aggressiva immunförsvar,

blodprover o  intralipid dropp varje månad vid ÄL o cortisontabletter,

Fragminsprutor börjar jag med 1 vecka innan BIM samt babyaspirin, sen börjar det om vid mens o vid graviditet är det extra blodprover o intralipid dropp.

Hoppas det ska gå bra o att det finns något bra ägg kvar också.

Just nu väntar jag på mens, den har "försvunnit", skulle kommit för 2½ vecka sen (o inget plus!), förmodligen har det bildats någon cysta av Pergotime som "stör"...skit också..när varje dag, varje vecka, varje månad är så värdefull, tid som går till spillo.

Vid missfallsutredning tar de blodprover på dig (de tog 9 rör på mig o ett på sambon/kromosomprov)

samt gör VUL. Oftast hittar de ingenting.

De hittade APC resistens på mig, en lite ökad benägenhet att bilda proppar så jag har fått Fragmin de 3 senaste graviditeterna...men det räckte inte...eller så är det sämre ägg pga min ålder.

Så vi gjorde en utredning i Aten o kollade mitt immunförsvar.

Ingen läkare har föreslagit sjukskrivning, fast jag har ett jobb inom vården med tunga förflyttningar o stress.

Jag fick tjata för att få hcg prover nu sist.

Det enda vi "får" är ett VUL i ca v 8, sen vet  jag inte eftersom mina missfall alla varit innan v 11.

Jag undrar också hur det går för er andra i tråden?

Okej tack för svar :) hur lpng tid tar utredningen ca?

Har köpt d3 vitamin då ja läst lite om detp å nätet :) hoppas vi plussar denna månad har ju lycksts på 2a försöket ala gånger innan så hoppas vi gör det nu med :)
  • Thyran38

Hej vänner,

Jag är nu gravid i 7 veckan och gjorde ultraljud i fredags där allt såg bra ut.
    Men jag har varit gravid tidigare (2ggr) och fått missfall runt vecka 7-10.
    Jag har psoriasis som kommer ungefär vart 7e år.
    Jag är sällan sjuk och lite laktosintolerant.

Kan man göra något själv om det skulle vara så att man har "bra immunförsvar" och är gravid men inte tar någon medicin mot det?

Orolig....

Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall