• idape

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

Hej tjejer!

Hur går det för er?!
    jag har nu haft tre tidiga missfall på ett halvår!! 
    2 i v 4-5 och ett i v 8. Ska nu kolla upp mig.
    Förstår inte vad detta kan bero på. Det är så himla tråkigt och jobbigt när alla andra runt omkring en ska ha barn.
    Känns som värdefull tid bara går till spillo. Fyller 32 i år.
    Hoppas det går bra för er!! 

• idape

Tack för ditt svar!!
    Skönt att ha fler som känner likadant att prata med.
    Jag ska gå privat och kolla upp mig på torsdag. Känns då skönt att veta om det är nåt fel el inte.
    Tror man kan slappna av mer sen. Nu är man ju helt säker på att det kommer gå illa nästa gång igen.
    Hur långt tid tog det att få svar på blodprov och sånt? Behöver pojkvännen följa med då första gången eller kan han lämna blodprov sen? Jag tänkte nämnligen bara kolla upp mig själv först.
    Men tar det lång tid få reda på om nåt är fel med kromosomerna oss emellan? 

• idape

Får man fråga hur gammal du är?
    Min släktings tjej är 37 och blev med barn med en gång!! Dock äter hon trombyl eller något sådant sedan innan då hon har två barn med en annan man sen många år tillbaks.
    Men jag menar kan hon på första försöket så ska det väl gå även om man får försöka länge!!
    Sjukvården är så himla kall när det gäller detta tycker jag så jag väljer att gå privat. Fick tid en vecka efter.
    9 blodprovsrör??!!?!? Jag kommer att dö!!!! Svimmar på ett för tusan!!
    Så himla tråkigt när man inte får hjälp. Dom måste väl göra allt tycker man för att hjälpa på alla sätt och vis. I af försöka eller bara visa att dom försöker tror jag ger hopp.
    Kräv att dom ska göra mer!! Eller gå privat och välj själv som jag.

• idape

Ok, men då spelar nog åldern en roll iaf. Äggen försämras ju och det är mer fel på kromosomerna vad jag läst.
    Då förstår jag verkligen att du känner att tiden inte är på din sida. Men du blev ju gravid så jag hade ju försökt och försökt och försökt i det oändliga tills chansen är noll!!
    Hoppas verkligen du får en bebisen nu då efter att ha levt med en man som inte ville innan. Du förtjänar ju verkligen en nu då!!
    Kan säga att min mammas kusin känner många i 40 årsåldern som fått barn!! Så det ska definitivt gå!! 

• idape

Ja, det håller jag verkligen med om!! Så himla orättvist det ska vara!! Hemskt.
    Vet du om sköldkörtelprovet tar lång tid och hur det går till? Är det bara vul och blodprov man tar när man kollar upp sig? Inget som gör ont mer än blodprovet då!!!!!! 

• idape

EMAS - Tack! Vad kul att du är gravid igen!! Hittade dom nåt fel hos er då så du tar något hjälpmedel nu?

che71 - Tack för din hjälp!! Hoppas du får plus nu då om några dagar!! 

• idape
    che71 skrev 2013-01-19 07:49:22 följande:
    Plus idag men väldigt svagt streck på gravstickan ÄL+12 eller 13
    Glad Hoppas detta är den som vill stanna kvar!!
    Grattis!!!!!! Åh, vad kul!!!!!!!!! Lycka till nu!!!!!!!!!!
  • idape
    che71 skrev 2013-01-19 17:55:00 följande:
    Tack!!!Glad
    Jag väntar några dagar med Fragmin, vill se ett ordentligt streck först.
    Sist tyckte ju läkaren att jag först skulle konstatera graviditeten i v 6-7 på VUL o sedan få Fragmin men sen mjuknade hon efter att jag förklarat att jag testat flera dagar med en massa tester, så jag fick börja nästan direkt.

Inget annat har jag fått efter mina 4 missfall.
    Fast jag tar på eget bevåg 1/4 tabl barnalbyl sen ÄL.
    Pergo körde jag med redan för över 1 år sen så 3 av de andra graviditeterna var också med Pergo.
    Jaså du kör på barnalbyl. Jag tänkte oxå göra det. Men visste inte om jag vågade.....
  • idape
    EMAS skrev 2013-01-24 19:40:53 följande:
    Var på tidigt ultraljud idag, v. 8, och allt ser bra ut och ett litet hjärta slår. Lättnad men mycket oro nu, plötsligt känns det tydligare att jag har något viktigt att förlora. Snacka om att inte vara helt hel i skallen !
    Åh, grattis!!!!
  • idape
    EMAS skrev 2013-01-24 19:40:53 följande:
    Var på tidigt ultraljud idag, v. 8, och allt ser bra ut och ett litet hjärta slår. Lättnad men mycket oro nu, plötsligt känns det tydligare att jag har något viktigt att förlora. Snacka om att inte vara helt hel i skallen !
    Åh, grattis!!!!
  • idape
    TWH skrev 2013-01-24 19:59:20 följande:
    Grattis tjejer till era graviditeter!! Jag hoppar in här då jag kanske kan bidra med lite kunskap🌺 jag har haft nio missfall, varav jag har sett hjärtat slå i fyra av graviditeterna. Vi genomgick två utredningar, inga fel hittades. Jag har nu sökt mig utomlands och fått konstaterat att jag har förhöjda nivåer av nk celler (aggressivt immunförsvar vilket ju normalt sätt är bra men inte när det gäller fertilitet😘) och genomgår nu min första immunbehandling med support från läkare utomlands. Jag är nu i v 11, går snart in i v 12, allt ser bra ut, både hcg värden och ultraljud. Jag vill tipsa om att fragmin ska sättas in omedelbart om man har problem m uppeepade missfall. För oss var det noggrannt att sätta in fragmin asap när vi anade graviditet. Fragminet förhindrar att immunförsvaret bildar blodproppar och hindrar embryot från att fästa ordentligt, dvs det hjälper redan ca en v efter äl.
    Oj, hittade dom inte det här!
    Gud vilken tur du fick hjälp tillslut.
    Jag har haft tre jättetidiga missfall men inga fel har hittats hittills.
    Så hoppas jag bara haft otur så att det blir bra nästa gång!! 
  • idape
    TWH skrev 2013-01-24 20:14:21 följande:
    Emas, om jag kan fylla på din "att göra" lista så rekommenderar jag att kräva hcg prover m jämna mellanrum de första två veckorna, det brukar då visa sig om de inte utvecklas normalt, dvs kromosomfel misstänkt, om det utvecklas normalt och ändå blir missfall kan ju immunproblem misstänkas. Detta i förebyggande syfte, om man skulle behöva uppleva ett missfall igen. Det är ju så hemskt att inte förstå. Blir man lätt gravid men drabbas av missfall kan man misstänka att kromosomfel inte föreligger utan att något annat felar (kvinnor med många missfall har färre kromosomavvikelser per missfall än de med enstaka missfall). Se till att läkarna alltid mäter hinnsäcken, det görs ofta inte i Sverige, men kan förutspå missfall.
    Jag har blivit gravid 3 ggr på 6 månader och kom då en gång till v 8, så har i princip blivit gravid vid varje ägglossning. Kan inte förstå vad som kan vara fel........
    pojkvännen ska oxå ta kromosomprov om det händer en gång till nu.
    Annars vad kan jag ta för prov som visar om jag har blodpropp i livmodern eller om det har med immunförsvaret att göra? Har tagit sköldkörtelprov. Vart normalt. Men skulle egentligen tas 22 dagar efter mens och det var taget 10 dagar efter. Så kanske ska tas om? Vad mer kan man kolla?
  • idape
    TWH skrev 2013-01-24 20:41:04 följande:

Du har ju rätt till en missfallsutredning efter tre stycken.de svenska utredningarna tittar på viss immunproblematik, men den skrapar bara på ytan. Du kan tyvärr inte ta prover mot blodpropp, om de inte kan göra en analys av missfallet, vid en skrapning. Om jag var som du skulle jag göra en utredning hos den läkare jag var hos i Aten, det finns också bra alternativ i London, eller för den saken skull i Usa men det är ju lite långt. De kan snabbt konstatera immunproblem, om du inte har det så kan du åtminstone släppa den frågan. Men börja med den svenska utredningen, eller hade du redan gjort den? Jag kan också tipsa om fertilitetsguiden.com som är skriven av en fl-vän i en annan immuntråd där jag brukar hänga. Mkt bra info👍
    Jag håller på med den svenska utredningen. 
  • idape
    che71 skrev 2013-02-14 12:14:43 följande:
    missfall nr 5
    var på VUL i fm
    Gråter
    var i vecka 8 o hann ta Fragmin i 3 veckor helt i onödan
    Alla Hjärtans Dag o allt...
    Det är hemskt så orättvist det är. Vissa av oss ska få genomlida hur mycket som helst. Vet hur det känns, så jag lider med dig. Jag beklagar verkligen. Vet inte vad man kan göra eller säga. Känns helt hopplöst, jag vet. Kram
  • idape
    EMAS skrev 2013-02-19 11:19:54 följande:
    Jag har inte heller varit här på ett tag, har börjat gå i terapi för att lära mig lite bättre att förhålla mig till allt jobbiga jag varit med om sista året, fyra missfall och min kille som fått cancer (dock en väldigt lindrig sort, tack och lov). Hur som helst, min terapeuts tips var att inte vara inne här och läsa, skriva och hela tiden vara aktiv i det som ändå är jobbigt. För mig har det varit skönt så nu är det sista gången jag är här på väldigt länge igen, tror jag. Men jag vill i alla fall säga, fy fa, vad ledsen jag blir för din skull, che71, så jäklar jobbigt!!! Styrkekram till dig.

Lycka till allihopa! 
    Ja, det är hemskt att vissa av oss ska ha sån sjuk otur.
    Lycka till du oxå! 
  • idape

Jag är gravid i v 25 och allt ser perfekt ut med min lilla bebis. Har fått bebismage och känner sparkar varje dag.
    Vill att ni ska veta att det finns hopp. Jag sa till min kille - Jag kommer aldrig få en bebismage. Men nu sitter jag här med en. Det hittades inga fel på mig i utredningen, men jag fick ändå trombyl och progesteron.
    Ni ska se att ni snart sitter där med er bebis! Helt plötsligt så bara går det bra!! Man tror inte det, för varför ska det liksom gå bra nu när det inte gjort det innan?????? Men det gör faktist det!!
    Hur går det för dig che? Och er alla andra? 

• idape
    che71 skrev 2013-07-22 18:18:23 följande:

Härligt att det går så bra!
    Med mig är det bra men som jag skrev ovan så väntar jag på mens fortfarande. ..sist var 4 juni o borde fått mens för över 2,5 veckor sen så det är en trög väntan...inget plus tyvärr..men jag njuter av sommaren o solen o hoppas att kroppen kommer igång snart. .
    kram
    Hoppas på plus för dig. Kram
Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall