• che71

LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall

Hej!
    Får jag också vara med här?Drömmer

41 år, har försökt få barn i snart 2½ år (med ÄL tester varje månad)
    inga barn sen tidigare
    Jag har fått 4 missfall.

Det längsta jag kommit är v 11 o då hade vi sett hjärtat slå några veckor tidigare.

Missfallsutredningen i somras visade APC resistens så jag fick Fragminsprutor att ta varje kväll nu sist men hann bara ta de 1 vecka innan det blev missfall igen.

Bara i år har vi fått 3 missfall. De gångerna blev jag gravid med hjälp av Pergotime.
    Den första graviditeten var "naturlig" o jag blev gravid på dagen för 2 år sen men fick missfall på Nyårsafton.
    Sen försökte vi hela 2011 utan resultat.

Läkaren vill inte skriva ut progesteron eller prednisolon som jag frågade om, hon tror bara att det är åldern.
    Men vi ger inte upp än!

• che71

" che71, Ge inte upp! Förutom fragmin när du väl är gravid, tar du något mer? Har du provat akupunktur? Jag gör det nu, vet ej om jag tror på det, men man kan ju försöka! Jag har sett någonstans att de i Falun gör provrörsbefruktningar med ägg som de låter vara utanför kroppen liiiite längre än på andra ställen för att bättre kunna se om det är livsdugligt, men jag vet inte om det stämmer. Kanske värt att kolla upp?  "

EMAS :
    Angående mina 4 missfall.
    Jag har provat att ta 1/4 tablett Albyl Minor (på eget bevåg efter tips här) i somras men det blev missfall
    o så nu sist Fragminsprutor som inte heller hjälpte.

Annars tar jag ju förstås vanliga vitamintillskott med folsyra o tänker på vad jag äter o dricker efter ÄL varje månad.

Jag har faktiskt precis börjat få akupunktur för mina ryggbesvär (har ont efter några timmar i sängen, bara då o på morgonen o sen går det över när jag varit uppe en stund, varken vanlig sjukgymnastik, långpromenader eller kiropraktor har lyckats hjälpa mig o jag har haft det såhär i över 1½ år!)
    så kanske det kan hjälpa på annat sätt också?!Drömmer

IVF har jag frågat om men läkarna säger bara att det inte är ett skydd mot missfall.Obestämd

Jag har haft ett skov o blev opererad för Crohns för många år sen o har ett diskbråck o en tendens till eksem så jag har frågat om immunförsvaret men läkaren bara skakar på huvudet o säger att tyvärr är det min ålder bara det.

Annars tror jag att det första missfallet för 2 år sen var pga influensa o hög feber.(i v 6)

Men det andra i vintras/våras är svårare att förstå, då vi sett hjärtat slå innan o jag kom till v 11.

I somras var förutsättningarna som allra bäst, semester, sol, vila, fisk o jordgubbar o annat nyttigt..o så barnalbyl ...o ändå gick det inte vägen...ingen hjärtaktivitet på VUL i v 7/8 o så en spänd väntan 1 vecka för att se om det bara var för tidigt, men det hade avstannat  sen kanske 2 veckor - MA som sen blödde ut naturligt dagen efter sista VUL i v 9. (men sen tog det tid o jag fick ta tabletter för att få ut rester o springa på flera VUL efteråt)

Nu sist kom jag bara till v 6 o det blödde ut rätt snabbt.

Livet har blivit en lååång väntan o besvikelsen är stor, stressen över åldern också...tiden rinner ut....
    Det är så sorgligt o jobbigt o när det händer rasar jag ihop o förtvivlan har ingen gräns.
    Men efter någon vecka vaknar hoppet igen.
    Kanske jag har kvar något "guldägg" så att vi kan få uppleva lyckan att få bli föräldrar!

• che71
    EMAS skrev 2012-12-06 14:11:56 följande:
    annaa, aha, så rosenrot kan hjälpa till i menscykeln, det visste inte jag! Men man kanske borde ta det även när man är gravid, eller finns det några läskiga risker då? Jag har inte provat rosenrot men det kanske kan vara något. Jag har en nära vän som är sjuksyrra som rekommenderade det också. Vad ska bidrottninggele vara bra för? Det låter inte så gott . Men du, gravid-vitamin som du nämner, ska du ta det även innan du är gravid igen?
    Jag har mina fyra missfall i bagaget och inget biologiskt barn sedan tidigare. Däremot är jag mamma till en underbar pöjk (till min sambo) vars biologiska mamma dog när han bara var 6 månader. Och det är underbart, när han säger jag älskar dig mamma så inser jag hur lyckligt lottad jag ändå är.

Che, det är verkligen hemskt med dina missfall, jag tycker verkligen synd om dig och kan bara säga att jag vet hur det känns! Vad gäller akupunkturen så tror jag att det ska vara en viss typ som hjälper mot missfall, men du kan väl höra med akupunktören som du har, hon/han kanske har koll? Försök att inte låta livet bli en lång väntan, livet är faktiskt här och nu också. Jag fick upp ögonen för det för några veckor sedan när min älskade sambo fick en cancerdiagnos, förvisso en "enklare" typ, men det fick mig verkligen att tänka på vad som är viktigast i livet. Jag är säker på att du har flera guldägg kvar !

Låter härligt med din pojke!! Var han liten när du kom in i hans liv?

Jag är rätt bra på att njuta o leva o passar på att äta på restaurang o dricka vin (när jag kan) o äta goda ostar o resa o göra utflykter...men jag längtar efter barn så det gör ont.
    Att leka med andras barn är kul o jag har en systerson som är min ögonsten o nu en till nyfödd liten...men jag vill ju ha min egen också.
    Bara det inte är för sent.
    Fast jag är lyckligt lottad ändå, jag har ju träffat världens underbaraste sambo!Hjärta

Usch va jobbigt att din sambo blev sjuk, hoppas det går att bota.
  • che71
    EMAS skrev 2012-12-11 21:19:43 följande:
    Pimpinellan, tack för infon, jag har ganska dålig koll.

Nu tjejer har vi bestämt oss, vi ska försöka bli gravida igen, femte gången gillt! Jag ska gå på akupunktur, fick napp hos Marietta som jag fick tips om i tråden! Jag ska ta pillret Gravid som jag köpt på apoteket. Jag ska ta trombyl. Jag ska ta progestoronkräm (när jag väl plussar). Jag ska åka till Borås och träffa Dr. Lennart. Såååååå, håll alla tummar, är ni snälla, att denna gång kommer det gå vägen!!! Går det vägen kommer jag att vara jättegravid när jag ska gifta mig nästa sommar, men jag hoppas min blivande tycker att jag är världens hetaste brud ändå
    Glad låter som en superbra plan!!
    Jag hänger gärna på ...nu ska det bli 5:e gången gillt!!!
    Kram
  • che71
    EMAS skrev 2012-12-21 08:42:37 följande:
    Nu har jag börjat på akupunktur hos Marietta och dessutom ska vi ner till Borås och träffa läkaren Lennart som gör en studie på par med upprepade missfall. Nu bara måste det ju gå bra ! Inte för att jag är gravid ännu (vad jag vet) men jag har de bästa förutsättningarna, hoppas jag. Hur går det för er andra?!
    Härligt!!Glad

Var sätter de nålarna vid akupunktur för infertiltet/missfall?

Jag har fått akupunktur 3  ggr nu av sjukgymnast för min natt/morgon ryggvärk.

Min cykel är konstig...dag 33 idag (har ju haft en mens sen missfallet som var för 2 månader sen)
    testade negativt på grav test i måndags o har inte vågat testa mer...
    (I vanliga fall brukar min cykel vara mellan 23-27 dagar.)

ÄL stickorna var ju också konstiga så efter 1 veckas testande gav jag upp.
    Nu hoppas jag att det i alla fall blev en ovanligt sen ÄL.Drömmer
  • che71
    EMAS skrev 2012-12-26 23:16:13 följande:
    Hej allihopa, igår blev det plus för mig igen, ska det nu fungera, femte gången gillt...? Jag hoppas det!

Jag har bara varit på akupunktur en gång där de får ge akupunktur även när man är gravid, jag har ingen riktig koll på var de sätter nålarna eller hur många, jag ska vara lite mer uppmärksam nästa gång .

Hur går det för er andra?! 

Grattis!!SkålGlad
    Då håller vi tummarna hårt nu.

Jag fick mens på dag 35 på Lillejulaftonskväll, så lång cykel har det aldrig varit.
  • che71
    idape skrev 2013-01-12 11:15:47 följande:
    Hej tjejer!

Hur går det för er?!
    jag har nu haft tre tidiga missfall på ett halvår!! 
    2 i v 4-5 och ett i v 8. Ska nu kolla upp mig.
    Förstår inte vad detta kan bero på. Det är så himla tråkigt och jobbigt när alla andra runt omkring en ska ha barn.
    Känns som värdefull tid bara går till spillo. Fyller 32 i år.
    Hoppas det går bra för er!! 
    Hej!
    Beklagar dina missfall.
    Jag har haft 4 missfall på de 2½ år vi försökt.
    i v 5, v 11 (där VUL några veckor innan visat tickande litet hjärta), v 9 o nu sist i v 5
    Inga barn sen innan.

missfallsutredningen visade på APC resistens så jag fick ta blodförtunnande sprutor sist men det blev ändå missfall

Nu har jag tagit Pergotime igen, för att hjälpa ÄL
    (6 kuren sen oktober 2011, 1:a fick vi inte försöka pga 3 äggblåsor,
     2:a trotsade vi läkaren o på o de resterande är på eget bevåg....på 3 av de har jag blivit gravid, så på alla utom 1 där vi inte försökte o 1 som förmodligen var för nära efter ett missfall har jag blivit gravid)
    Är nu på ÄL+6 o hoppas så att det ska bli plus o gå hela vägen denna gång!!
    Är så trött på att leva i väntan o längtan...
  • che71
    idape skrev 2013-01-12 11:45:07 följande:
    Tack för ditt svar!!
    Skönt att ha fler som känner likadant att prata med.
    Jag ska gå privat och kolla upp mig på torsdag. Känns då skönt att veta om det är nåt fel el inte.
    Tror man kan slappna av mer sen. Nu är man ju helt säker på att det kommer gå illa nästa gång igen.
    Hur långt tid tog det att få svar på blodprov och sånt? Behöver pojkvännen följa med då första gången eller kan han lämna blodprov sen? Jag tänkte nämnligen bara kolla upp mig själv först.
    Men tar det lång tid få reda på om nåt är fel med kromosomerna oss emellan? 
    Först skrev läkaren på KK akut vid 3:e missfallet remiss till RMC som har missfallsutredning o jag tror att det bara någon vecka eller 2 senare fanns blodprovsremiss till mig med posten.
    Jag fick lämna 9 rör blod.
    Sen fick vi tid 4 veckor senare hos en läkare där vi var bägge o hon gjorde VUL o berättade om APC resistensen.
    Så skickade hon oss på kromosomblodprov bägge två samma dag som besöket. Det fick vi svar på telefon efter 4-5 veckor.
    Nu efter 4:e missfallet skyller hon allt på min ålder o vill inte utreda mer eller ge tex progesteron eller andra mediciner.Obestämd
    Men innan det sista missfallet lät hon lite hoppfull o sa att jag såg ung ut o att Mamma fick barn vid 42 var positivt i fertilitetssammanhang.
  • che71
    idape skrev 2013-01-12 12:12:33 följande:
    Får man fråga hur gammal du är?
    Min släktings tjej är 37 och blev med barn med en gång!! Dock äter hon trombyl eller något sådant sedan innan då hon har två barn med en annan man sen många år tillbaks.
    Men jag menar kan hon på första försöket så ska det väl gå även om man får försöka länge!!
    Sjukvården är så himla kall när det gäller detta tycker jag så jag väljer att gå privat. Fick tid en vecka efter.
    9 blodprovsrör??!!?!? Jag kommer att dö!!!! Svimmar på ett för tusan!!
    Så himla tråkigt när man inte får hjälp. Dom måste väl göra allt tycker man för att hjälpa på alla sätt och vis. I af försöka eller bara visa att dom försöker tror jag ger hopp.
    Kräv att dom ska göra mer!! Eller gå privat och välj själv som jag.

41 år nu o fyllde 39 precis när vi började försöka med ÄL tester varje månad (vi har varit ihop i 3 år o innan dess levde jag i ett förhållande i 10 år där killen inte ville ha barn)

Första graviditeten blev efter bara 4 månader men efter det missfallet tog det  1 år o det var då jag sökte hjälp privat o fick Pergotime.
    Jag har provat trombyl också, i somras innan missfall nr 3 (på eget bevåg efter tips här på FL)
    o nu tar jag det också efter ÄL.
  • che71
    idape skrev 2013-01-12 12:39:22 följande:
    Ok, men då spelar nog åldern en roll iaf. Äggen försämras ju och det är mer fel på kromosomerna vad jag läst.
    Då förstår jag verkligen att du känner att tiden inte är på din sida. Men du blev ju gravid så jag hade ju försökt och försökt och försökt i det oändliga tills chansen är noll!!
    Hoppas verkligen du får en bebisen nu då efter att ha levt med en man som inte ville innan. Du förtjänar ju verkligen en nu då!!
    Kan säga att min mammas kusin känner många i 40 årsåldern som fått barn!! Så det ska definitivt gå!! 
    Hoppas det!!!
    En väninna fick precis sitt 5:e barn(!!) o vi är lika gamla. Hon har aldrig haft missfall.
    Konstigt bara så orättvist fördelat med missfall...vissa får inga o andra får flera st...
  • che71
    idape skrev 2013-01-12 20:14:26 följande:
    Ja, det håller jag verkligen med om!! Så himla orättvist det ska vara!! Hemskt.
    Vet du om sköldkörtelprovet tar lång tid och hur det går till? Är det bara vul och blodprov man tar när man kollar upp sig? Inget som gör ont mer än blodprovet då!!!!!! 
    Ja på mig var det bara blodprov o VUL.
  • che71
    EMAS skrev 2013-01-12 22:12:37 följande:
    Hallå och välkommen till tråden!
    Jag har fyra missfall i bagaget, alla ganska tidigt. Jag blev utredd på Sophiahemmet och min kille var med första gången och de tog även blodprov på honom. Sedan följde han med varje gång som mitt stöd. Det är viktigt att känna stöd av sina närmsta. Jag går nu i akupnktur och har gjort sedan mitten av november, tror jag det är. Först gick jag till en kvinna som ger akupunktur innan man blir gravid och hon var jättetrevlig. En tanke var att jag har lång menscykel och akupunktur kunde förkorta den. Sedan började jag hos en annan som även kan ge akupunktur när man är gravid. Där började jag strax innan jul och visste inte om jag var gravid eller ej. Men den 26:e december gjorde jag ett positivt gravtest. Alltså är jag i v6 nu. Vi får se hur det går...
    Jag håller verkligen tummarna för oss alla!!   
    EMAS vad tar du för mediciner denna gång?
    Min läkare vill bara Fragmin inget annat. Hon vill inte prova tex progesteron eller prednisolon.
    Men jag tar 1/4 tabl Barnalbyl nu sen ÄL (ÄL+7 idag) o sen har jag sprutor att börja ta direkt efter plus.
    En här på FL har skickat en tub ProgesterAll, en kräm, den kommer förmodligen med posten imorgon.
    Har du eller någon annan här erfarenhet av den o vet hur ofta o var man ska smörja?
    Nu blir det ju inte förrän ÄL+8/9 jag kan börja använda den....hoppas det går bra ändå!

Dessutom undrar jag om det kan vara farligt att gå på akupunktur, om jag nu skulle vara gravid snart?
    Alltså jag går hos en sjukgymnast som ger mig akupunktur mot mina nattliga/morgon ryggbesvär.
    Nålarna sitter längs med bröstryggen i c 15 min 1 gång per vecka.
  • che71
    Plus idag men väldigt svagt streck på gravstickan ÄL+12 eller 13
    Glad Hoppas detta är den som vill stanna kvar!!
  • che71

Tack!!!Glad
    Jag väntar några dagar med Fragmin, vill se ett ordentligt streck först.
    Sist tyckte ju läkaren att jag först skulle konstatera graviditeten i v 6-7 på VUL o sedan få Fragmin men sen mjuknade hon efter att jag förklarat att jag testat flera dagar med en massa tester, så jag fick börja nästan direkt.

Inget annat har jag fått efter mina 4 missfall.
    Fast jag tar på eget bevåg 1/4 tabl barnalbyl sen ÄL.
    Pergo körde jag med redan för över 1 år sen så 3 av de andra graviditeterna var också med Pergo.

• che71
    EMAS skrev 2013-01-22 11:15:19 följande:
    che71, hur går det för dig, har du börjat med fragmin än?

aurora, jag har aldrig tagit ipren vid graviditet och jag visste nog att man ska undvika det, men tack för tipset! Efter fyra missfall och nu tidigt gravid en femte gång är jag väldigt glad för tips och råd!

idape, jag är med i Lennart Blomqvists studie så jag vet inte om jag får sockerpiller eller ej, men hade jag inte varit det så hade jag nog ockå, på eget bevåg, ätit lite barnalbyl.    

Det går bra.
    Mensvärk o lätt illamånde om kvällarna.

Ska börja om några dagar tänkte jag.
    Sist ville egentligen läkaren vänta till v 6 men jag fick börja tidigare, det hjälpte ju ändå inte.
  • che71
    EMAS skrev 2013-01-24 19:40:53 följande:
    Var på tidigt ultraljud idag, v. 8, och allt ser bra ut och ett litet hjärta slår. Lättnad men mycket oro nu, plötsligt känns det tydligare att jag har något viktigt att förlora. Snacka om att inte vara helt hel i skallen !

Härligt grattis!!!!
  • che71

missfall nr 5
    var på VUL i fm
    Gråter
    var i vecka 8 o hann ta Fragmin i 3 veckor helt i onödan
    Alla Hjärtans Dag o allt...

• che71

Hej!
    Vi ska till Aten o göra en immunutredning hos Dr D på Life Clinic.
    Det hela bestämdes hastigt efter det 5:e missfallet, efter tips här på FL.
    Det kostar 20-25000 kr men nu satsar vi allt o hoppas att detta kan hjälpa oss.
    Tack vare detta med Aten fick jag hopp igen.Glad

Detta missfallet blödde ut mycket snabbare än de andra o ändå var jag i vecka 8.
    Kanske Fragminet, men jag blödde i stort sett bara 3-4 dagar o sen knappt någonting.
    Imorgon ska jag lämna nytt hcg blodprov för att kolla så det gått ner till 0.
    Förra måndagen var det på 200, fast på torsdagen, alltså dagen efter missfallet var det 2000.

• che71

Vet ni om de testar för B12vitaminbrist på missfallsutredningar förresten?

Jag tar ju multivitaminer sen snart 3 år tillbaka o äter allsidigt, men kan man ha B12 brist ändå?
    För det kan ge upprepade missfall, trötthet,magproblem o en massa andra symptom som jag har ibland.

• che71
    babylängtan20 skrev 2013-07-22 02:54:26 följande:
    hej tjejer hur går det för er? går gärna med här, fick vårt 3e mf iv12 i juni och har nu i agusti försökt bli med barn i 1 år... börjar bli skeptisk över att framtida graviditet går bra jag är ju bara 20 och sambon 23 men ändå blir det så här..

mf har varit i v4, MA 9+4(5+5), v 12  4 dagar ifrån kub :'( vi fick nu under sommaren så vi valde då att försöka under sommaren och blir de inget pls nu vid bim 3-5 augusti ska vi kontakta läkaren .. vad gör man under utredningen+' vilka prover tar man, hur lång tid tar de för svar, undersöks man?

skulle vi nu plssa igen har vi mer rättigheter än andra gravida kvinnor som kontrollera hcg , tätare kontroller , sjukskrivning pga tungt arbete då jag började blöda så fort jag ställde mig på industrin igen 1v åkte de ut i toan .. och de sjuka var att jag inte hade blött något innan förutom i v 7 pga bakteriell vaginos + lättblödande tapp..
    Hej!
    6 missfall här. Sist var det ofostrig graviditet, upptäcktes på VUL i v 9 i April o blödde ut en vecka senare.
    (hcg steg så fint..samma dag som VUL var det 25000)
    Vi fortsätter med immunobehandling mot mitt aggressiva immunförsvar,
    blodprover o  intralipid dropp varje månad vid ÄL o cortisontabletter,
    Fragminsprutor börjar jag med 1 vecka innan BIM samt babyaspirin, sen börjar det om vid mens o vid graviditet är det extra blodprover o intralipid dropp.
    Hoppas det ska gå bra o att det finns något bra ägg kvar också.
    Just nu väntar jag på mens, den har "försvunnit", skulle kommit för 2½ vecka sen (o inget plus!), förmodligen har det bildats någon cysta av Pergotime som "stör"...skit också..när varje dag, varje vecka, varje månad är så värdefull, tid som går till spillo.

Vid missfallsutredning tar de blodprover på dig (de tog 9 rör på mig o ett på sambon/kromosomprov)
    samt gör VUL. Oftast hittar de ingenting.
    De hittade APC resistens på mig, en lite ökad benägenhet att bilda proppar så jag har fått Fragmin de 3 senaste graviditeterna...men det räckte inte...eller så är det sämre ägg pga min ålder.
    Så vi gjorde en utredning i Aten o kollade mitt immunförsvar.
    Ingen läkare har föreslagit sjukskrivning, fast jag har ett jobb inom vården med tunga förflyttningar o stress.
    Jag fick tjata för att få hcg prover nu sist.
    Det enda vi "får" är ett VUL i ca v 8, sen vet  jag inte eftersom mina missfall alla varit innan v 11.

Jag undrar också hur det går för er andra i tråden?
Svar på tråden LISTA på "vad göra" vid upprepade missfall