• lotta78

10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?

Min 10- månader kille går inte upp i vikt, han väger 7,5 kg och är 72 cm lång. Han har gått upp 450g på 2 månader. Nu äter han mjölkfri kost sedan 2 månader. Vi träffar barnläkare och dietist. Har fått duocal utskrivet, men det går så långsamt. Det känns så hopplöst. Det känns som att jag lagar mat hela dagarna och kämpar och kämpar. Hela tiden kommenterar folk att han är liten, jo tack jag vet! Är det någon mer som varit med om liknande och hur har det gått.

• Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?
  • Dr to be
    lotta78 skrev 2012-11-27 21:21:40 följande:
    Jo visst är han det! Tror inte det går att förstå frustrationen och ångesten över problemet om man inte upplevt det själv. Han har en stroebror som också var en matvägrare, men han följde åtminstone sina små kurvor. En ond cirkel är d redan men inte runt sonens måltider, snarare allt annat.

Vi upplever inte samma omfattning av problem med mat men vi kämpar oxå stundvis med dålig viktuppgång och dålig aptit. Sakta men säkert har jag slutat vara frustrerad och istället vara nöjd över att dottern är nöjd och glad. Men vissa dagar kan man inte låta bli att känna sig uppgiven.
  • pågmamman

Tro mig - jag har upplevt det i kubik - & med barn som mått dåligt av strejkande magar och matvägrat av hälsoskäl...

Vår & läkarnas måttstock har alltid varit att då de går upp, om än lite, och e pigga och mestadels nöjda, så e allt frid och fröjd även om de e picky..... Men om de dessutom visar andra tecken på dåligt mående - då e det en annan 5.a!

Därför försöker jag bara peppa och uppmana till att så länge barnen inte visar fysiska eller psykiska tecken av att må dåligt av att vara små i maten - ligg lågt - annars kan man göra mer skada än nytta och komma in i en ond cirkel....

Men där av inte sagt att det inte e ångestladdat med "picky" barn - men försök för barnet skull se det som ditt problem och bearbeta det bortan för barnet.....

Styrke kramar

• cosinus

Jag har en liten kille som föddes liten men sen tog igen på kurvorna så han vid 3-5 månader låg ovanför -2 sträcket på BVC. Vägde t ex 5920 g vid 5 månader. Sen gick det utför och vid 10 månader låg han under det nedersta sträcket (alltså typ -3.5 kurvor) och vägde då 7160 (och vid året sen 7150 och hade då varit under -4 om det funnits en sådan kurva)

Hans problem var att han kunde hålla en kurva när han var frisk men så fort han blev sjuk ramlade han ner ett hack och sen tog han inte igen det utan fortsatte ligga där nere till han blev sjuk nästa gång och ramlade ner ytterligare.

Som minst (kurvmässigt) var han mellan 1 och 1.5 år. När alla andra barn fortfarande växer i turbofart och han knappt växte alls. Sen, när han blev större så blev han inte alls sjuk lika ofta och sen var den förväntade tillväxten inte alls lika stor så nu har han tagit ikapp en hel del. Han blir 5 år i mars och nu närmar han sig 14 kg vilket innebär att han faktiskt är över -3 kurvan. Inte så högt som -2.5 men iaf över -3 så det känns toppen. Längden har i princip alltid legat på -2 så den har han iaf alltid hållit stadigt och eftersom han är kort ska han ju inte väga jättemycket men visst hade det väl varit trevligt med lite mer vikt.

De kollade honom för gluten och tillväxthormon när han var kring 18 månader men det visade inget avvikande.

• Bano

min son matvägrar , all mat spottas ut eller så vrider han bort huvvet, de enda han accepterar att äta är gröt, han är 8 månader och väger 7700 g och e 72,5  lång vid 6 månader vägde han 7390 g o va 71 cm lång, vår bvc tant tycker han e lite liten , jag har provat ge plockmat men de vills inte,  inget ont menat men va skönt att veta att man inte är ensam med att kämpa med ett barn som inte går upp så mycket i vikt, har känts så hopplöst men man kanske kan få lite tips här då.

Älskar Min Familj
  • lotta78

Jag försöker och kämpa på, vi har haft en bra period när jag försöker att inte tänka på det och bara köra på. Men igår efter dietist besöket blev det bara för mycket när jag kände mig mer eller mindre utkastad med orden "vi har gjort vad vi kan tack och hej". Men min stora kille blev det till en ond cirkel och när jag nu är medveten om det vill jag verkligen inte att det ska bli så igen. Jag är glad att han ändå är måttligt intresserad av att sitta och pilla i sig lite mat själv. Vi har en fantastiskt bra bvc-sköterska som är mån om både mig och sonen, inget tjat som man kan höra av andra att bli uppstressade av sköterskan. Bano; följer han sin kurva? Sköter magen sig? Min stora kille hade kronisk förstoppning som vi fick hjälp med när han var 3 år, samtidigt som vi flyttade och bytte bvc. Vet inte om jag har några bra tips egentligen. Min lille gillar att plocka i sig bitar. Juice att dricka, russin är energirikt, olja i gröten, men det har ni säkert testat. Ett bra nätverk med folk som förstår är väl det bästa och avlastning vid matsituationer.

• pågmamman

Men e den lille oxå förstoppad? Förstoppning e lurig - inte alls alltid så lätt att fatta att det är så... Så har våra killar varit & matproblemen har helt klart hört ihop med magens mående......

• lotta78

Vår lille har inte några magproblem sedan vi började med mjölkfritt. Knepigt det där med alleri mot komjölksprotein. Pricktest visade ingen, men man ska tydligen gå på symptom, vilka ofta är diffusa..

• Bano
    lotta78 skrev 2012-11-28 16:30:23 följande:
    Jag försöker och kämpa på, vi har haft en bra period när jag försöker att inte tänka på det och bara köra på. Men igår efter dietist besöket blev det bara för mycket när jag kände mig mer eller mindre utkastad med orden "vi har gjort vad vi kan tack och hej". Men min stora kille blev det till en ond cirkel och när jag nu är medveten om det vill jag verkligen inte att det ska bli så igen. Jag är glad att han ändå är måttligt intresserad av att sitta och pilla i sig lite mat själv. Vi har en fantastiskt bra bvc-sköterska som är mån om både mig och sonen, inget tjat som man kan höra av andra att bli uppstressade av sköterskan. Bano; följer han sin kurva? Sköter magen sig? Min stora kille hade kronisk förstoppning som vi fick hjälp med när han var 3 år, samtidigt som vi flyttade och bytte bvc. Vet inte om jag har några bra tips egentligen. Min lille gillar att plocka i sig bitar. Juice att dricka, russin är energirikt, olja i gröten, men det har ni säkert testat. Ett bra nätverk med folk som förstår är väl det bästa och avlastning vid matsituationer.

ursäkta de dröjda svaret, han hade avikigt lite från sin kurva tyvärr, jo de har vi provat.. De har gått lite batteriet maten nu, men han ska ha de nästan rinnande. Hoppas detta blir rätt nu, skriver från mobilen.
    Älskar Min Familj
  • Maca

Har själv en son som är 76cm o väger 8,6kg han är 15,5mån. Han har gått upp 500g sen han var 10mån. Normal viktig vid födelsen. Han äter bra dock men är världens livligaste o busigaste. Vi kör mjölkfritt o nu även spannmålsfritt men de har inte gett mycket i effekt. Alla prover visar att han mår bra, vi har även gjort gastroskopi mot gluten men det hade han inte heller. Frustrerande när det inte händer något på vågen

• Dr to be

Lotta78- hur går det? Visar vågen plus för grabben? Själv ska vår 10-månaders vägas på fredag. Den 1/11 vägde hon 8160g och 1.5månader senare, 19/12, vägde hon 8345 så bara 185g i viktuppgång. Jag hoppas att hon ökat till 8500 minst.....

• lotta78

Hej
    har inte varit inne här på evigheter. 
    Vi var på 1-års koll nu i veckan. Vågen visar 8,3 och längd 75 cm så han har faktiskt ökat i vikten 500g på en månad!!!! tack vare ett kaloripulver han har misstänker jag. Men det känns ju jättebra att han börjar komma upp till nedersta kurvan igen!
    Just nu sedan en vecka är han inne i en "äter inte mat period" igen. Han får i sig typ 2 skedar gröt på morgonen och 2 skedar till lunch och ett par till middag. Som tur är har han börjat äta välling på kvällen ca 200 ml och ca 100 ml på natten! så han åtminstone håller sin vikt. 

Men vi har världens bästa BVC, jag ska få prata med någon i resursteam, dietisten ska skicka en kostdagbok och räkna ut hur mycket kalorier han får i sig och uppföljningssamtal hos läkaren är nu om ett par veckor. Så vi har bra hjälp runt ikring. Men det tär så på psyket och tålamoden. All energi man har går åt för matsituationerna. Förhoppningsvis kommer en bra period igen snart. 

Lycka till med vägningen imorgon! Skriv gärna och berätta hur det går! 

• Dr to be
    lotta78 skrev 2013-01-24 14:18:58 följande:
    Hej
    har inte varit inne här på evigheter. 
    Vi var på 1-års koll nu i veckan. Vågen visar 8,3 och längd 75 cm så han har faktiskt ökat i vikten 500g på en månad!!!! tack vare ett kaloripulver han har misstänker jag. Men det känns ju jättebra att han börjar komma upp till nedersta kurvan igen!
    Just nu sedan en vecka är han inne i en "äter inte mat period" igen. Han får i sig typ 2 skedar gröt på morgonen och 2 skedar till lunch och ett par till middag. Som tur är har han börjat äta välling på kvällen ca 200 ml och ca 100 ml på natten! så han åtminstone håller sin vikt. 

Men vi har världens bästa BVC, jag ska få prata med någon i resursteam, dietisten ska skicka en kostdagbok och räkna ut hur mycket kalorier han får i sig och uppföljningssamtal hos läkaren är nu om ett par veckor. Så vi har bra hjälp runt ikring. Men det tär så på psyket och tålamoden. All energi man har går åt för matsituationerna. Förhoppningsvis kommer en bra period igen snart. 

Lycka till med vägningen imorgon! Skriv gärna och berätta hur det går! 

Skönt att kaloripulvret verkar göra nytta och att ni får mer hjälp.

Vågen på bvc för en vecka sedan visade 8500g (155g på en månad och 340g på över 2.5månader). Ingen höjdarökning men då hon växer som hon ska längdmässigt och i huvudomfång är bvc inte oroliga. Vi e egentligen inte oroliga vi heller men det vore ju skönt om hon hade nått att ta av.... dessutom så började hon knalla runt lite igår så det skulle inte förvåna mig om viktuppgången stannar av ännu mer till ettårskollen i slutet på mars får nog acceptera att hon är liten helt enkelt.
  • Dr to be

Hej Lotta 78! Hur går det med sonens viktuppgång nu? Vår dotter sniglar sig fram på vågen. Hon fyllde ett år för två veckor sedan och har på 5 månader gått upp 820g. Hon har nu hamnat på -1på viktkurvan. Bvc är inte oroliga då jag och hennes far är små. De tror att hon håller på att inte sitt genetiska vikt och längdmönster. Själv känns 820g ganska lite men vi kan inte tvinga i henne mat.....

• Redmilk

Hej! Min dotter, snart 11 mån väger iofs 9,9 kg men.. Hon har typ stått still sedan november 2012! Hon har bara gått upp 400 gram på de senaste 4 månaderna. Jättelite! Och på längden står hon också lite still. Växt 3 cm på 4 månader.
    Hon väger alltså 9,9 kg och är 71 cm.
    Börjar bli orolig.

• Dr to be
    Redmilk skrev 2013-04-08 21:48:22 följande:
    Hej! Min dotter, snart 11 mån väger iofs 9,9 kg men.. Hon har typ stått still sedan november 2012! Hon har bara gått upp 400 gram på de senaste 4 månaderna. Jättelite! Och på längden står hon också lite still. Växt 3 cm på 4 månader.
    Börjar bli orolig.
    Redmilk skrev 2013-04-08 21:48:22 följande:
    Börjar bli orolig.
    Hej! Har din dotter börjat röra på sig mer? Äter hon lika mkt som hon brukar? För övrigt är hon ju en normal tjej viktmässigt- över medelkurvan eller hur? 
    Min dotter på 12 månader väger 8,9kg och är 71cm. 
    Säger bvc något om hennes längd- och viktutveckling? 
  • Redmilk

Jag vet, min dotter är inte alls tunn! Men hon har ätit mindre, jättesvår att få i mat, rör på sig mer osv. Det är säkert normalt... Men är ändå förvånad över hur lite hon gått upp/vuxit.
    På bvc säger de att hon har dalat två kurvor på både längd och vikt men att det kan bero på just att hon trugar med mat och rör sig mer. Däremot tyckte hon att med en så lång far (190) och lång mor(168) så borde hon vuxit lite mer på längden i alla fall.
    I maj blir det 1 års kontroll.
    Får se hur det ser ut då!

Din dotter är lika lång som min men väger kilot mindre! Är hon på minus 1 kurvan?

• Dr to be
    Redmilk skrev 2013-04-09 21:31:02 följande:
    Jag vet, min dotter är inte alls tunn! Men hon har ätit mindre, jättesvår att få i mat, rör på sig mer osv. Det är säkert normalt... Men är ändå förvånad över hur lite hon gått upp/vuxit.
    På bvc säger de att hon har dalat två kurvor på både längd och vikt men att det kan bero på just att hon trugar med mat och rör sig mer. Däremot tyckte hon att med en så lång far (190) och lång mor(168) så borde hon vuxit lite mer på längden i alla fall.

Din dotter är lika lång som min men väger kilot mindre! Är hon på minus 1 kurvan?
    Hon är -1 på vikt och -1.5 på längd. Hon har dock två korta föräldrar så hon bör inte bli så lång. 
    Du kanske kan tillsätta mer fett i maten (smör, olja) så får hon i sig mer kalorier utan ökad portionsstorlek. Så gör vi med vår tös. Alla barn (nästan iaf) stannar upp i viktuppgång när de börjar ta sig fram. Hoppas hon vuxit lite på längd och ökat i vikt vid ettårskollen
    Redmilk skrev 2013-04-09 21:31:02 följande:

• lina822

Jag var matvägrar själv när jag var liten! Jag åt i princip ingenting. Min mamma kunde inte stoppa i mig mer än två skedar. Jag var spinkig som en tandpetare.  Men jag var frisk i övrigt. Inga avvikelser alls. Nu är jag 30 år gammal och kämpar för att gå ner i vikt efter graviditeten:) Jag gick upp och blev "normal" efter jag fyllt 18 år. 
    Mitt råd är att försöka ta det lugnt! Det finns helt enkel barn som gillar inte maten. 

Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?