Inlägg från: lotta78 |Visa alla inlägg
  • lotta78

10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?

Min 10- månader kille går inte upp i vikt, han väger 7,5 kg och är 72 cm lång. Han har gått upp 450g på 2 månader. Nu äter han mjölkfri kost sedan 2 månader. Vi träffar barnläkare och dietist. Har fått duocal utskrivet, men det går så långsamt. Det känns så hopplöst. Det känns som att jag lagar mat hela dagarna och kämpar och kämpar. Hela tiden kommenterar folk att han är liten, jo tack jag vet! Är det någon mer som varit med om liknande och hur har det gått.

• Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?
  • lotta78

Jo det är sant att lite viktuppgång är bättre än ingen. Han är relativt intresserad om han får sitta och pilla i sig själv, har aldrig kunnat mata honom mer än 5 skedar innan han knipit igen munnen eller tagit skeden och kastat iväg. Men de mängderna han får i sig på egen hand blir så små. Jag blir bara så frustrerad efter att ha träffat dietisten idag. Hon anser att de gjort att från deras sida, vilket innefattar kaloripulver och mjölkfri modersmjölkersättning på recept samt lite basic tips på kaloririk mat. Finns det någon mer hjälp att få?

• lotta78

Tyvärr finns inga mjölkfria näringsdrycker för barn under 1 år. Olja ger vi så klart i mat eller dryck. Vi gav för mycket olja förut, man får ge max 2 tsk/ måltid. Olja är laxerande och väldigt mättande så barnet blir mätt för lång tid. Avocado äter han så det får han dagligen. Vi får väl köra på och hoppas att han kommer ikapp så småningom.

• lotta78

Jo visst är han det! Tror inte det går att förstå frustrationen och ångesten över problemet om man inte upplevt det själv. Han har en stroebror som också var en matvägrare, men han följde åtminstone sina små kurvor. En ond cirkel är d redan men inte runt sonens måltider, snarare allt annat.

• lotta78

Jag försöker och kämpa på, vi har haft en bra period när jag försöker att inte tänka på det och bara köra på. Men igår efter dietist besöket blev det bara för mycket när jag kände mig mer eller mindre utkastad med orden "vi har gjort vad vi kan tack och hej". Men min stora kille blev det till en ond cirkel och när jag nu är medveten om det vill jag verkligen inte att det ska bli så igen. Jag är glad att han ändå är måttligt intresserad av att sitta och pilla i sig lite mat själv. Vi har en fantastiskt bra bvc-sköterska som är mån om både mig och sonen, inget tjat som man kan höra av andra att bli uppstressade av sköterskan. Bano; följer han sin kurva? Sköter magen sig? Min stora kille hade kronisk förstoppning som vi fick hjälp med när han var 3 år, samtidigt som vi flyttade och bytte bvc. Vet inte om jag har några bra tips egentligen. Min lille gillar att plocka i sig bitar. Juice att dricka, russin är energirikt, olja i gröten, men det har ni säkert testat. Ett bra nätverk med folk som förstår är väl det bästa och avlastning vid matsituationer.

• lotta78

Vår lille har inte några magproblem sedan vi började med mjölkfritt. Knepigt det där med alleri mot komjölksprotein. Pricktest visade ingen, men man ska tydligen gå på symptom, vilka ofta är diffusa..

• lotta78

Hej
    har inte varit inne här på evigheter. 
    Vi var på 1-års koll nu i veckan. Vågen visar 8,3 och längd 75 cm så han har faktiskt ökat i vikten 500g på en månad!!!! tack vare ett kaloripulver han har misstänker jag. Men det känns ju jättebra att han börjar komma upp till nedersta kurvan igen!
    Just nu sedan en vecka är han inne i en "äter inte mat period" igen. Han får i sig typ 2 skedar gröt på morgonen och 2 skedar till lunch och ett par till middag. Som tur är har han börjat äta välling på kvällen ca 200 ml och ca 100 ml på natten! så han åtminstone håller sin vikt. 

Men vi har världens bästa BVC, jag ska få prata med någon i resursteam, dietisten ska skicka en kostdagbok och räkna ut hur mycket kalorier han får i sig och uppföljningssamtal hos läkaren är nu om ett par veckor. Så vi har bra hjälp runt ikring. Men det tär så på psyket och tålamoden. All energi man har går åt för matsituationerna. Förhoppningsvis kommer en bra period igen snart. 

Lycka till med vägningen imorgon! Skriv gärna och berätta hur det går! 

Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?