Inlägg från: Dr to be |Visa alla inlägg
  • Dr to be

10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?

Det jag tror att pågmamman menar att 450g på två månader är en relativt normal viktuppgång för en bebis i hans ålder. Mellan 8-10mån går bebisar normaln upp 300g i månaden och vid 10-12mån är den siffran 200g per månad. Din son låter däremot liten från början så det skulle ju vara bra om han gick upp mer. Det är ju bra att ni får träffa dietist Se det positivt - han går ju upp iaf. Vår dotter har oxå lite svårt att gå upp hon är strax över 8 mån och har gått upp dryga 170g på en månad. Inte mkt men ett plus iaf. Man får helt enkelt se var det tar vägen... hoppas det löser sig snart. Förresten- är han intresserad av att äta?

• Dr to be
    lotta78 skrev 2012-11-27 15:31:25 följande:
    Jo det är sant att lite viktuppgång är bättre än ingen. Han är relativt intresserad om han får sitta och pilla i sig själv, har aldrig kunnat mata honom mer än 5 skedar innan han knipit igen munnen eller tagit skeden och kastat iväg. Men de mängderna han får i sig på egen hand blir så små. Jag blir bara så frustrerad efter att ha träffat dietisten idag. Hon anser att de gjort att från deras sida, vilket innefattar kaloripulver och mjölkfri modersmjölkersättning på recept samt lite basic tips på kaloririk mat. Finns det någon mer hjälp att få?

Tror inte att det finns mkt mer hjälp att få. Man kan ju inte tvinga i dem mat. Eller jo i ju för sig finns det ju sondmatning och dropp men det är ju sista utvägen...erbjud honom plock så fort det finns tid.
  • Dr to be

Om han är gammal nog för närimgsdrycker kanske ni kan frysa dem så de blir mer som glass. Han kanske tycker den konsistensen är spännande Har du provat avokado?- det är ju enegririkt. Det kan man ju ge som plock. Har ni olja i ersättningen? Det ökar ju kalorimängden.

• Dr to be
    lotta78 skrev 2012-11-27 21:21:40 följande:
    Jo visst är han det! Tror inte det går att förstå frustrationen och ångesten över problemet om man inte upplevt det själv. Han har en stroebror som också var en matvägrare, men han följde åtminstone sina små kurvor. En ond cirkel är d redan men inte runt sonens måltider, snarare allt annat.

Vi upplever inte samma omfattning av problem med mat men vi kämpar oxå stundvis med dålig viktuppgång och dålig aptit. Sakta men säkert har jag slutat vara frustrerad och istället vara nöjd över att dottern är nöjd och glad. Men vissa dagar kan man inte låta bli att känna sig uppgiven.
  • Dr to be

Lotta78- hur går det? Visar vågen plus för grabben? Själv ska vår 10-månaders vägas på fredag. Den 1/11 vägde hon 8160g och 1.5månader senare, 19/12, vägde hon 8345 så bara 185g i viktuppgång. Jag hoppas att hon ökat till 8500 minst.....

• Dr to be
    lotta78 skrev 2013-01-24 14:18:58 följande:
    Hej
    har inte varit inne här på evigheter. 
    Vi var på 1-års koll nu i veckan. Vågen visar 8,3 och längd 75 cm så han har faktiskt ökat i vikten 500g på en månad!!!! tack vare ett kaloripulver han har misstänker jag. Men det känns ju jättebra att han börjar komma upp till nedersta kurvan igen!
    Just nu sedan en vecka är han inne i en "äter inte mat period" igen. Han får i sig typ 2 skedar gröt på morgonen och 2 skedar till lunch och ett par till middag. Som tur är har han börjat äta välling på kvällen ca 200 ml och ca 100 ml på natten! så han åtminstone håller sin vikt. 

Men vi har världens bästa BVC, jag ska få prata med någon i resursteam, dietisten ska skicka en kostdagbok och räkna ut hur mycket kalorier han får i sig och uppföljningssamtal hos läkaren är nu om ett par veckor. Så vi har bra hjälp runt ikring. Men det tär så på psyket och tålamoden. All energi man har går åt för matsituationerna. Förhoppningsvis kommer en bra period igen snart. 

Lycka till med vägningen imorgon! Skriv gärna och berätta hur det går! 

Skönt att kaloripulvret verkar göra nytta och att ni får mer hjälp.

Vågen på bvc för en vecka sedan visade 8500g (155g på en månad och 340g på över 2.5månader). Ingen höjdarökning men då hon växer som hon ska längdmässigt och i huvudomfång är bvc inte oroliga. Vi e egentligen inte oroliga vi heller men det vore ju skönt om hon hade nått att ta av.... dessutom så började hon knalla runt lite igår så det skulle inte förvåna mig om viktuppgången stannar av ännu mer till ettårskollen i slutet på mars får nog acceptera att hon är liten helt enkelt.
  • Dr to be

Hej Lotta 78! Hur går det med sonens viktuppgång nu? Vår dotter sniglar sig fram på vågen. Hon fyllde ett år för två veckor sedan och har på 5 månader gått upp 820g. Hon har nu hamnat på -1på viktkurvan. Bvc är inte oroliga då jag och hennes far är små. De tror att hon håller på att inte sitt genetiska vikt och längdmönster. Själv känns 820g ganska lite men vi kan inte tvinga i henne mat.....

• Dr to be
    Redmilk skrev 2013-04-08 21:48:22 följande:
    Hej! Min dotter, snart 11 mån väger iofs 9,9 kg men.. Hon har typ stått still sedan november 2012! Hon har bara gått upp 400 gram på de senaste 4 månaderna. Jättelite! Och på längden står hon också lite still. Växt 3 cm på 4 månader.
    Hon väger alltså 9,9 kg och är 71 cm.
    Börjar bli orolig.
    Redmilk skrev 2013-04-08 21:48:22 följande:
    Hej! Min dotter, snart 11 mån väger iofs 9,9 kg men.. Hon har typ stått still sedan november 2012! Hon har bara gått upp 400 gram på de senaste 4 månaderna. Jättelite! Och på längden står hon också lite still. Växt 3 cm på 4 månader.
    Hon väger alltså 9,9 kg och är 71 cm.
    Börjar bli orolig.
    Hej! Har din dotter börjat röra på sig mer? Äter hon lika mkt som hon brukar? För övrigt är hon ju en normal tjej viktmässigt- över medelkurvan eller hur? 
    Min dotter på 12 månader väger 8,9kg och är 71cm. 
    Säger bvc något om hennes längd- och viktutveckling? 
  • Dr to be
    Redmilk skrev 2013-04-09 21:31:02 följande:
    Jag vet, min dotter är inte alls tunn! Men hon har ätit mindre, jättesvår att få i mat, rör på sig mer osv. Det är säkert normalt... Men är ändå förvånad över hur lite hon gått upp/vuxit.
    På bvc säger de att hon har dalat två kurvor på både längd och vikt men att det kan bero på just att hon trugar med mat och rör sig mer. Däremot tyckte hon att med en så lång far (190) och lång mor(168) så borde hon vuxit lite mer på längden i alla fall.
    I maj blir det 1 års kontroll.
    Får se hur det ser ut då!

Din dotter är lika lång som min men väger kilot mindre! Är hon på minus 1 kurvan?
    Hon är -1 på vikt och -1.5 på längd. Hon har dock två korta föräldrar så hon bör inte bli så lång. 
    Du kanske kan tillsätta mer fett i maten (smör, olja) så får hon i sig mer kalorier utan ökad portionsstorlek. Så gör vi med vår tös. Alla barn (nästan iaf) stannar upp i viktuppgång när de börjar ta sig fram. Hoppas hon vuxit lite på längd och ökat i vikt vid ettårskollen
    Redmilk skrev 2013-04-09 21:31:02 följande:
    Jag vet, min dotter är inte alls tunn! Men hon har ätit mindre, jättesvår att få i mat, rör på sig mer osv. Det är säkert normalt... Men är ändå förvånad över hur lite hon gått upp/vuxit.
    På bvc säger de att hon har dalat två kurvor på både längd och vikt men att det kan bero på just att hon trugar med mat och rör sig mer. Däremot tyckte hon att med en så lång far (190) och lång mor(168) så borde hon vuxit lite mer på längden i alla fall.
    I maj blir det 1 års kontroll.
    Får se hur det ser ut då!

Din dotter är lika lång som min men väger kilot mindre! Är hon på minus 1 kurvan?
Svar på tråden 10-månaders går ej upp i vikt, någon mer?