• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • johanna5678
    Gramma skrev 2012-11-20 12:25:59 följande:
    Utveckla gärna vad du menar så att jag förstår dig bättre.
    Jag menar att vi lever i ett hårt och tufft samhälle och det är många andra gupper,  förutom invandrare, som får finna sig i kränkande tillmälen.  T ex feta, arbetslösa, soc-bidr-tagare, sjukskrivna. Vem står upp för dem?
  • Mandel

Jag är kanske knäpp, vad vet jag, men jag tycker att så länge folk uttrycker sin åsikt och ståndpunkt och står för det så får de tycka vad de vill. Vad spelar det för roll om Pelle I Åkersberga inte gillar homosexuella eller om Lisa i Enköping inte gillar muslimer? Vem orkar bry sig? Jag struntar fullkomligt i vad folk har för åsikter om min religion eller sexuella läggning.
    Skillnaden blir när de börjar dra med sig andra och med felaktiga påstående driva över svaga individer till sin åsikt som den enda rätta. Och när man sedan fysiskt börjar verka för sina åsikter genom våld och liknande.
    Och det gäller både politiska partier som rasister och homofober osv.
    Man måste få debattera alla åsikter hur konstiga de än må vara för kanske är det någon som får en a-ha upplevelse och tänker till en extra gång och inser att det kanske inte är så bra eller så illa som man inbillade sig först.
    Tyvärr kan det ju slå åt båda håll då...

Det måste finnas en orsak till att folk blir rasister och jag tycker att vi ska ta tag i den biten först. Finns det ingen orsak att bli rasist så kommer rasisterna att självdö.
    Men så länge vi försöker tysta dem och kväsa dem istället för att lyssna på dem och ta till oss det de säger och åtgärda orsaken så kommer nog tyvärr bara rasismen att öka.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-20 12:59:31 följande:

Med tanke på tråden, du menar "troll"?
    Jo det är ju känt idag att det ofta, men inte alltid, är s.k. troll som går in i grupper på olika ställen på internet.
    Sedan finns det ju såklart de som skriver rasistiska åsikter enskilt ändå men oavsett så måste vi ta itu med det här problemet nu för det bara växer sig större. Också blir spänningen mellan de olika lägren blir allt värre så det här är ett försök till att reda ut och prata igenom allt groll med förhoppning om att rasismen och hatet minskar i det långa loppet.
  • johanna5678
    Mandel skrev 2012-11-20 13:03:23 följande:
    Jag är kanske knäpp, vad vet jag, men jag tycker att så länge folk uttrycker sin åsikt och ståndpunkt och står för det så får de tycka vad de vill. Vad spelar det för roll om Pelle I Åkersberga inte gillar homosexuella eller om Lisa i Enköping inte gillar muslimer? Vem orkar bry sig? Jag struntar fullkomligt i vad folk har för åsikter om min religion eller sexuella läggning.
    Skillnaden blir när de börjar dra med sig andra och med felaktiga påstående driva över svaga individer till sin åsikt som den enda rätta. Och när man sedan fysiskt börjar verka för sina åsikter genom våld och liknande.
    Man måste få debattera alla åsikter hur konstiga de än må vara för kanske är det någon som får en a-ha upplevelse och tänker till en extra gång och inser att det kanske inte är så bra eller så illa som man inbillade sig först.

Det måste finnas en orsak till att folk blir rasister och jag tycker att vi ska ta tag i den biten först. Finns det ingen orsak att bli rasist så kommer rasisterna att självdö.
    Men så länge vi försöker tysta dem och kväsa dem istället för att lyssna på dem och ta till oss det de säger och åtgärda orsaken så kommer nog tyvärr bara rasismen att öka.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-20 13:01:40 följande:
    Jag menar att vi lever i ett hårt och tufft samhälle och det är många andra gupper,  förutom invandrare, som får finna sig i kränkande tillmälen.  T ex feta, arbetslösa, soc-bidr-tagare, sjukskrivna. Vem står upp för dem?
    Absolut det är sant. Men vi kan väl stå upp för alla just nu. Ingen ska behöva känna sig kränkt på ett forum och jag anser att om en exempelvis sjukskriven person får påhopp som inte är okej på forumet så ska det givetvis också anmälas och inte bara de rasistiska inläggen.
  • Excentriskan
    Flash Gordon skrev 2012-11-20 12:59:00 följande:
    Det är nog ett misstag att tro att alla kommentarer som är negativa till frågor av denna typ är någon slags organiserad SD-kampanj. Det är nog snarare så att locket är av lådan nu. Kritik av den typen blir mer och mer normaliserad.

för övrigt, och på tal om tråden, så har SSU i Norrbotten ett utmärkt stöd hos bla den lokala S-tidningen och det trots att det förskingrats miljonbelopp genom åren.  Bara som exempel.

Det vet'e fan vilken av de etablerade rösterna som tar SD i försvar. 
    Det kan jag inte hålla med om. SSU har fått massiv kritik i kommentatorfälten av sina (forna?) medlemmar. Man har ropat efter opartiska granskare och kritiserat valet av granskare som varit. Sen att ssu inte varit ensamma om bidragsfusk av det slaget är rätt intressant också.

Organiserad i form av medlemsutskick?    
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Flash Gordon
    Gramma skrev 2012-11-20 13:06:18 följande:
    Jo det är ju känt idag att det ofta, men inte alltid, är s.k. troll som går in i grupper på olika ställen på internet.
    Sedan finns det ju såklart de som skriver rasistiska åsikter enskilt ändå men oavsett så måste vi ta itu med det här problemet nu för det bara växer sig större. Också blir spänningen mellan de olika lägren blir allt värre så det här är ett försök till att reda ut och prata igenom allt groll med förhoppning om att rasismen och hatet minskar i det långa loppet.
    Jag tänkte mer på tråden i sig och alla *puffar*
  • Gramma
    Mandel skrev 2012-11-20 13:03:23 följande:

Det här är mycket viktiga saker som du pratar om här och jag håller med dig. Vi ska inte tysta någon utan vi ska diskutera på ett normalt och sansat vis så länge det inte handlar om rasistiska eller andra kränkande inlägg för det hör inte hemma på en sajt som Familjeliv. Det är vidare ett stort problem att många inte längre orkar bry sig men jag hoppas att det ska vända nu efter det här.

Du har rätt i att det finns en orsak till att människor är rasister och det är den biten som vi får ta tag i nu genom att diskutera igenom de olika problem som finns i samhället för att minska all slags spänning.

Alltså vi lägger inte locket på utan här just nu lyfter vi fram problemen till ljuset. En gång för alla.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-20 13:12:20 följande:
    Jag tänkte mer på tråden i sig och alla *puffar*
    Nu hänger jag inte med i vad du menar.
  • Flash Gordon
    Gramma skrev 2012-11-20 13:15:32 följande:
    Nu hänger jag inte med i vad du menar.

Nä, jag förstår det.

Men det är kul med en meta-diskusion, eller inte?!  
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!