• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • Gramma
    Dominant skrev 2012-11-20 14:27:58 följande:
    Det finns säkert rasister som använder Familjeliv, precis som det säkert finns extremvänsteranhängare som använder FL. Det finns säkerligen även till och med brottslingar som använder Familjeliv.

Det är ju väldigt mycket värre att vara en brottsling än att vara rasist eller extremvänster. Folk ska ju naturligtvis få tänka vad de vill.

Så jag frågar igen, vad är problemet? Är problemet att du sitter och tror att någon av de som använder FL sitter i det tysta och tänker någon tanke som du inte håller med om. Och att du på något sätt genom FL ska bekämpa vad de tänker?
    Problemet och själva syftet med tråden beskrivs ganska utförligt i trådstarten. Hoppas jag.

• Inkontinental
    Gramma skrev 2012-11-20 14:30:36 följande:
    Problemet och själva syftet med tråden beskrivs ganska utförligt i trådstarten. Hoppas jag.

Jag har faktiskt aldrig sett något rasistiskt på Familjeliv. En del sexistiskt, som SCUM förekommer. Men överses med.

Jag skulle tro, att trådstartaren egentligen vill bekämpa den allmänna sympatin med Sverigedemokraterna som ofta visar sig i vitt skilda debatter.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Gramma

Nu är det så att jag måste komma offline ett tag då jag har annat att göra men jag hoppas att diskussionen fortsätter. Jag måste även säga att jag är glad för den goda ton som hittills har varit i tråden och med det har man redan kommit långt!

• Gramma
    Inkontinental skrev 2012-11-20 14:34:33 följande:

Jag har faktiskt aldrig sett något rasistiskt på Familjeliv. En del sexistiskt, som SCUM förekommer. Men överses med.

Jag skulle tro, att trådstartaren egentligen vill bekämpa den allmänna sympatin med Sverigedemokraterna som ofta visar sig i vitt skilda debatter.
    Nej debatten handlar inte om sverigedemokraterna och det har jag många gånger redan sagt.

Men nu ska jag gå offline men jag besvarar frågor senare.
  • EnAnonumius
    Gramma skrev 2012-11-20 14:17:08 följande:
    Jag går ärenden åt mig själv för vad jag anser är acceptabelt beteende på ett forum. Här på familjeliv finns invandrare precis som att det finns rasister. Jag undrar nu vad det kommer sig att du är rasist, som du själv skriver att du är?
    Tycker invandrarfientlig ÄR fel så får man Familjelivs ( och Flashbacks etc andras forums) pk-mobb på sig och de anklagar en för att rösta på SD PER SE, och man har någon jävla offerkofta.

Familjelivs (och Flashbacks etc andras forums) pk-mobb är också jäkligt kåta på att anklaga folk för att vara rasister bara för att man anser att det bör vara krav på att utländsk läkare kan göra sig förstådd på fullgod svenska.

Jag säger INTE att det är "bara" ens sida att två träter. 
    Det jag säger är att det är fan på tiden att pk-monbben lägger ned och anklagar folk för att var rasister per se bara för att någon yttrar en åsikt som inte passar dem.  Eller virseversa naturligtvis.

Sedan så anser jag att det är FEL att säga att det finns både "invandrare" och "rasister". Ursäkta det rasism finns bland alla folkslag oavsett om de är vita eller svarta. Har träffat på många rasister bland invandrare.  Ibland så kan rasismen vara så stor bland många invandrar att rasismen som finns hos en grupp svennar framstår som "en fis i världsrymden".

Jag vill ha själv en nyanserad debatt. Dock så bemöts man av total "svartvithet" och "guillt by association" från bägge lägren.
    Jag har blivit hårt anklagad för att vara både "pk-svin" och "rasist". När jag diskuterat om invandringen. Det ironiska är att det är oftast vänsterfolk (i största allmänhet) som anklagar mig för att vara rasist, och högerextremister  (vanligt högerfolk inräknas INTE här) som anklagar mig för att vara "pk-svin".

Men ändå de mest krokade jag har sett i olika debatter som avhandlar invandrings problem och rasism, och det kommer INTE bara från dig, utan från många andra också, det är detta;  "Det finns både 'rasister' och 'invandrare'  i landet/internet(forum).. 
    Det indikerar för mig att man förnekar det sanningen om att rasism har inget med huruvida vilket "etniskt folkslag" man tillhör. Rasism förekommer i alla folkslag oavsett "etniskt ursprung".

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Russinskrynklarn
    Gramma skrev 2012-11-20 14:25:40 följande:
    Haha okej vad bra

Huvudfrågan i tråden är rasism (men jag förstår ändå varför du undrar då jag skriver mycket om nättrollen i trådstarten)

Så rasism är alltså ämnet.
    Jag har utsatts för mycket rasism i mina dagar och tycker att det du tar upp är viktigt.

Det du skriver är väl formulerat och väl menat. 

Jag är dock djupt bekymrad över några saker.

Du talar förvisso om rasism och om det verkligen är det du menar så har du min yxa.

Men om du menar kritik av invandringspolitiken, vilket nästan alla (men inte riktigt alla) trådar handlar om så är det annorlunda då det är helt skilda saker.

Vidare undrar jag vad du menar med myter. För det finns en enorm risk att den kritik som framförs baseras på statliga källor och är allt annat än myter, och vad gör du i ett sådant läge?

Rasism är en irrationell vanföreställning om rasbiologisk indelning och gradering av människor. Men vad gör du om någon säger att 80% av individerna som kommit från somalia saknar jobb och att majoriteten är analfabeter? Det är inte på något vis ett åsiktsneutralt påstående, men det är samtidigt statistiskt förankrat och mycket av kritiken (men inte all) är utformad på ett sådant vis. Hur bemöter du den sakliga kritiken som är majoriteten av den kritik som framförs på FL?

Hur ska du utrota rasismen? Om det är invandringskritiker du talar om så vill det till att du kan presentera övertygande kollegialt utvärderade data som backar upp dina ståndpunkter och om din ståndpunkt är att invandringen från MENAländerna varit socioekonomiskt positiv för Sverige blir det synnerligen svårt att ro i hamn. 
  • johanna5678
    Gramma skrev 2012-11-20 13:08:50 följande:
    Absolut det är sant. Men vi kan väl stå upp för alla just nu. Ingen ska behöva känna sig kränkt på ett forum och jag anser att om en exempelvis sjukskriven person får påhopp som inte är okej på forumet så ska det givetvis också anmälas och inte bara de rasistiska inläggen.

"Stå upp för alla"?? Men skriv då in det i din tråd. Man behöver inte dalta med invandrare, de har skinn på näsan.
  • johanna5678
    Inkontinental skrev 2012-11-20 14:34:33 följande:

Håller med dig. Undrar vilkens ärenden TS går.

• Sven Justus
    Gramma skrev 2012-11-20 09:57:05 följande:
    Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!
    Det där är så naivt skrivet så det gör ont i mina tår!
    Män är män. Kvinnor är kvinnor. Skriver du anonymt till mig - räkna inte med något svar.
  • johanna5678
    Sven Justus skrev 2012-11-20 14:55:43 följande:
    Det där är så naivt skrivet så det gör ont i mina tår!
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!