• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • Gramma
    PolyPond skrev 2012-11-20 11:47:09 följande:
    Är det hemskt med "propaganda" för antirasism? Jag förstår inte riktigt invändningarna. Om alla som faktiskt har vettiga åsikter orkade ta fajten hela tiden skulle inte de här rasistiska strömningarna vara så dominerande. Idag "skräms" de flesta bort genom ren uttröttning.
    Tack! Det har du rätt i. Jag vet också så väl att vi är många som tycker att rasismen sprider sig hemskt och fort som en löpeld på internet. Alltså ren och skär rasism och hat. Och det är så många som försöker att motarbeta rasismen på forum och på andra ställen men som bara blir överösta med kommentarer. Jag har förstått det att det alltså handlar om nättroll som dyker in i trådar och attackerar i stora grupper. Inte alla men många fungerar på det här viset för att sprida fördomar och rent hat. Jag tror också att många är trötta och inte orkar ta fighten men samtidigt så måste det få ett slut. Och innan jag blir attackerad här nu så menar jag alltså inte att det är rasism att diskutera samhällsproblem som exempelvis invandringen på ett bra sätt, för det är det inte. Utan det jag pratar om här är ren och skär rasism.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 11:48:02 följande:
    Nej jag menar absolut inte att man ska tystas ner om man pratar om olika problem med invandringen osv. Snarare motsatt. Det ska diskuteras och lyftas fram men jag är tydlig med att rena rasistiska åsikter och fördomar som saknar grund ska motarbetas.

Jag vill aldrig att någon ska tystas ner. Ta chansen här nu istället och prata om problemet på en bra nivå utan vare sig pajkastning eller förkastliga åsikter.

Tråkigt att min tråd blir missuppfattat men nu vänder vi på steken tycker jag! NU tar vi tag i alla de här problemen som du beskriver. Jag håller nämligen med dig om att ingen ska behöva bli kallad rasist för att man pratar kritiskt mot vissa problem som finns i samhället.

För att komma fram till något bra nu då så frågar jag dig och andra som läser här inne:

Hur ska vi göra för att stoppa det problemet som du beskriver när man blir kallad rasist och tystas ner när man enbart pratar om problem men exempelvis invandringen?
    När man aktivt uppmanar andra att anmäla inlägg för allt som tänkas kan vara rasism så är inte motivet så ädelt som du vill påskina. Du pratar om förlorat internet, kallar andra för troll helt gripet ur luften, osv.

Hela din tråd har en mycket bitter eftersmak av att försöka tysta ner. Jag är absolut inte rasist men efter att ha läst i denna tråd inser jag att det du gör är kontraproduktivt.

Fö ska du kolla upp vad troll är, det är inte som du tror, någon som har "obekväma" åsikter. Troll är den som är ute efter att skapa bråk och heta diskussioner, ungefär det du gör.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 11:50:46 följande:
    Det har allt med saken att göra, det måste du fatta själv...

Nej, du har precis lika fel som rasisterna och du kör med exakt samma debatteknik som dem. Osakligt, utan diskussion lägger du fram "fakta" om "så här är det".
    Jag tar det igen eftersom du missat det: vill du bekämpa rasism gör du det genom sakdiskussion, inte genom fåniga upprop som MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET!

När förlorade ni internet undrar jag....
    Jo men du förstår ju att det är det jag vill göra. Jag skriver ju i min trådstart att jag vill aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd bland annat.

Nu gör vi såhär för att inga mer missförstånd ska dyka upp att vi lägger alla frågor och alla kort på bordet.
    Tråden är öppen för diskussion, problem och frågor av alla slag så länge vi håller oss till att inte skriva rasistiska kommentarer eller personangrepp.

Nu kör vi! Nu ska vi få ett slut på det här! Fram med allt, låt det komma upp till ytan!
  • Regnig måndag
    PolyPond skrev 2012-11-20 11:47:09 följande:
    Är det hemskt med "propaganda" för antirasism? Jag förstår inte riktigt invändningarna. Om alla som faktiskt har vettiga åsikter orkade ta fajten hela tiden skulle inte de här rasistiska strömningarna vara så dominerande. Idag "skräms" de flesta bort genom ren uttröttning.
    Ja, det är det faktiskt. All propaganda oavsett åsikt är av ondo. Vi lever i en demokrati där alla åsikter ska vara tillåtna, att sprida propaganda är att försöka begränsa demokratin. Det är därför det är så allvarligt oavsett åsikter.

För tänker du efter lite grann så inser du att jag har rätt. Idag, i Sverige, anser du att det är rätt att sprida antirasistisk propaganda. Det beror på att det är rätt i tiden. Men. Det leder till att nazism är rätt och det är rätt att sprida nazipropaganda därför att det har funnits tider då det har varit alldeles utmärkt rätt.
    Inser du nu hur fel propaganda är oavsett åsikt?

Jag håller helt med vampyria. Det finns problem på samhällsnivå och eftersom det inte är tillåtet att diskutera eftersom det anmäls som rasistiskt kommer problemen att öka. Är det så stora problem att antirasisterna inte orkar ta en diskussion måste man fråga sig varför problemen är så stora i samhället och vad man ska göra åt det. Men en sak är säker, dumheter kan aldrig bekämpas med fler dumheter.

• Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 11:56:19 följande:
    När man aktivt uppmanar andra att anmäla inlägg för allt som tänkas kan vara rasism så är inte motivet så ädelt som du vill påskina. Du pratar om förlorat internet, kallar andra för troll helt gripet ur luften, osv.

Hela din tråd har en mycket bitter eftersmak av att försöka tysta ner. Jag är absolut inte rasist men efter att ha läst i denna tråd inser jag att det du gör är kontraproduktivt.

Fö ska du kolla upp vad troll är, det är inte som du tror, någon som har "obekväma" åsikter. Troll är den som är ute efter att skapa bråk och heta diskussioner, ungefär det du gör.
    För det första så är det väl självklart att man ska anmäla rasistiska inlägg och trådar, likaväl som att man ska anmäla personangrepp osv. Allt för att det ska bli en trevlig och bra stämning på forumet.

Återigen, jag har aldrig velat att tysta ner någon utan jag uppmanar hellre att vi tar tar i alla problem som skapar rasism. Lägg fram det på bordet så pratar vi oss igenom det. Vi tar tag i det en gång för alla.

De här trollen som jag pratar om finns och de attackerar i grupp och totalt dominerar och överöser trådar och kommentarsfält på internet. Inte alla är nättroll men de finns.
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 12:02:52 följande:
    Ja, det är det faktiskt. All propaganda oavsett åsikt är av ondo. Vi lever i en demokrati där alla åsikter ska vara tillåtna, att sprida propaganda är att försöka begränsa demokratin. Det är därför det är så allvarligt oavsett åsikter.

För tänker du efter lite grann så inser du att jag har rätt. Idag, i Sverige, anser du att det är rätt att sprida antirasistisk propaganda. Det beror på att det är rätt i tiden. Men. Det leder till att nazism är rätt och det är rätt att sprida nazipropaganda därför att det har funnits tider då det har varit alldeles utmärkt rätt.
    Inser du nu hur fel propaganda är oavsett åsikt?

Jag håller helt med vampyria. Det finns problem på samhällsnivå och eftersom det inte är tillåtet att diskutera eftersom det anmäls som rasistiskt kommer problemen att öka. Är det så stora problem att antirasisterna inte orkar ta en diskussion måste man fråga sig varför problemen är så stora i samhället och vad man ska göra åt det. Men en sak är säker, dumheter kan aldrig bekämpas med fler dumheter.

Men jag har ju sagt det att den här tråden inte är av propaganda. Det har jag ju redan förklarat så nu lämnar vi det bakom oss. Alla åsikter är tillåtna så länge de inte är av rasistisk karaktär. Det är också som jag nämnt innan ett problem att en del blir kallade rasister enbart för att de har exempelvis kritiska åsikter och invandringen. Det är fel så nu undrar jag, hur ska vi lösa det? Det där måste också få ett stopp för annars kan inte rasismen i sin tur få ett stopp. Hur ska vi lösa det? Jag är idel öra.

• mar0der

TS jag vill återknyta till mitt inlägg #14 sid 2.

Detta som nu hänt de senaste inläggen är just anledningen till att jag är emot denna typ av trådar. Det är ett så laddat ämnet att det inte går att föra en saklig diskussion om detta utan att osäkra människors känslor tar överhand och det börjar klia i deras fingrar (och näsborrar). Så jag förblir tyst i bakgrunden kring dessa diskussioner tills hettan lagt sig och allt pajkastande är över och man kan börja prata igen....  

? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 12:06:25 följande:
    Men jag har ju sagt det att den här tråden inte är av propaganda. Det har jag ju redan förklarat så nu lämnar vi det bakom oss. Alla åsikter är tillåtna så länge de inte är av rasistisk karaktär. Det är också som jag nämnt innan ett problem att en del blir kallade rasister enbart för att de har exempelvis kritiska åsikter och invandringen. Det är fel så nu undrar jag, hur ska vi lösa det? Det där måste också få ett stopp för annars kan inte rasismen i sin tur få ett stopp. Hur ska vi lösa det? Jag är idel öra.

Det spelar ingen roll vad du tycker att du själv gör, det som har betydelse är vad det hela handlar om, att aktivt tysta andras åsiker= propaganda. 
    Eftersom det här handlar om demokratiska värderingar, och det försvarar jag till döddagar, så har vi inte lämnat det bakom oss. Tråden är ren propaganda vilket i förlängningen är ett hot mot demokratin så förklara istället på vilket sätt du försvarar demokratin med detta upprop!

• Mentat

Jag har i och för sig inte sett att rasistiska inlägg brukar få stå oemotsagda. Jag säger emot sexistiska inlägg också.

Jag förutsätter att vi talar om de principiella tvillingpartierna (sd) och (F!) här?

• Gramma
    mar0der skrev 2012-11-20 12:09:04 följande:
    TS jag vill återknyta till mitt inlägg #14 sid 2.

Detta som nu hänt de senaste inläggen är just anledningen till att jag är emot denna typ av trådar. Det är ett så laddat ämnet att det inte går att föra en saklig diskussion om detta utan att osäkra människors känslor tar överhand och det börjar klia i deras fingrar (och näsborrar). Så jag förblir tyst i bakgrunden kring dessa diskussioner tills hettan lagt sig och allt pajkastande är över och man kan börja prata igen....  
    Det har du så rätt i och det där känner jag igen. Det är verkligen ett laddat ämne så syftet med tråden är vi nu får en möjlighet att ladda ur, ta bort spänningen mellan lägren och lägga korten på bordet. Vi lyfter fram alla problem och tar tag i det sak för sak istället för att lägga locket på. Men jag har en förståelse för om en del väljer att under ett senare tillfälle komma in mer i tråden och det respekterar jag till fullo
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!