Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
Jag är vanligtvis emot den här typen av trådar då syftet är fint, men metoden orsakar bara ytterligare spänningar. Varför fördöma och smutskasta åsikter när vi ska bemöta och diskutera dessa på ett ickedömande sätt? Jag blir så trött på den enorma pk-attityd vi har här i Sverige angående främlingsfientlighet där man ska visa att man är emot rasism genom att ta avstånd, fördöma och gärna förlöjliga åsikter och värderingar som vi anser vara dåliga? Om syftet ska vara att neutralisera dessa åsikter på ett globalt plan (samhälleligt) så måste vi BEMÖTA dessa åsikter och värderingar och inte FÖRNEKA att det finns olikheter i hur vi ser på saker. Sen om det är religion, kultur, uppfostran eller annan orsaksförklaring till dessa värderingar är irrelevant. Det viktiga är att prata om dessa skillnader som faktiskt finns. Men så fort man börjar lyssna på andras argument så är man sympatisör?? Man ska istället visa öppen avsky och fördöma uttalanden så fort man bara kan. Alltså... lägga locket på. Patetiskt enligt min mening. Så vinner man knappast några strider i längden...
Jag säger bara en sak. Vi har kört denna strategi i Sverige sedan 90 talet (om inte än tidigare) och se vart det har lett oss? Har det gett os mindre främlingsfientliga åsikter? Nej snarare tvärt om. spänningarna ökar ju mer vi fördömer och lägger locket på. Både på politiskt plan och i diskussionforum irl eller som här på nätet.
Så lycka till med kampanjen. Den har rätt syfte. Men metoden blir fel....