Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Errol Flynn skrev 2012-11-22 09:56:49 följande:

Jag är emot religion. Det spelar ingen roll var byggnaderna ligger. Jag har svårt att ta människor på allvar som tror på sagor. Det är väldigt märkligt 2012 att folk låter religion styra deras liv.
    Integration är acceptabelt. Helst assimilation.

Dina reflektioner ang Tensta och stenkastning vet jag inte vad jag ska säga. En kompis har varit polis i 15 år och han säger att det eskalerar. Han jobbar nätter och helger och det är väl främst då stenkastarna är ute. Du tycker inte att det är skrämmande att ambulanser och brandbilar inte kan åka in i vissa ghetton utan poliseskort?
    Men om moskén på medis står där, kan den väl få göra det?
    Likaväl som att kyrkorna står där de står? Islam kommer inte försvinna för att man river en moské. Vi har trots allt religionsfrihet. Tycker man inte om den blir det ganska svårt att leva i ett västerländskt samhälle där alla HAR rätt att utöva sin religion.

Jo - men nu pratade vi om islam. Jag förstår inte relationen till stenkastning i Tensta? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 10:03:17 följande:
    Mycket bra inlägg. De afrikanska folken får reda upp sina egna problem i sina egna länder i stället. Det funkade ju att göra uppror och avdöda Khadaffi med anghang i Libyen, till exempel. I stället för att flytta till ett land där allt arbete redan är gjort... och snylta där.
    Haha gud vilket inlägg...

Igen;

Burkina Faso, Thomas Sankara. På 3 år gjorde han landet självförsörjande. Helt självförsörjande. Frankrike, de gamla kolonialmakten, flippade totalt och tillsammans med mer "frankrikevänliga" krafter i Burkina Faso mördades han.
    Varken Europa eller numer Kina skulle älska att se en kontinent som Afrika stå på sina egna ben. Men givetvis är det inte "den vite mannens fel", det är ett "världsordningsfel" och ett "rättvisefel" och det handlar om politik. Såväl afrikanska politiker som västerländska. 

När man resonerar som du gör, utgår jag från att man lever i en mycket liten, liten värld.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Gramma skrev 2012-11-22 10:05:14 följande:
    Du blandar ihop två saker här. Det jag sa stämmer. Det du säger här kanske stämmer till viss del i vissa länder.
    Men i grund och botten så är västvärldens intåg i Afrika sällan av den goda anledningen som du nämner i där man bygger och betalar från västvärlden. Nej oftast har det varit av andra anledningar som diamanter, olja osv.

Ingen har väl missat historien om Lundin Oil som är ett svenskt företag? Där kan man börja prata ordentligt... Skandal!
    För att inte snacka om metaller.
    Coltan t ex, som används i allas våra mobiler, utvinns ur gruvor i Kongo, inte sällan av barn, som på en månad tjänar en svensk timlön. I väst är dock coltan en dyr metall och ändå får de som utvinner den, i stort sett ingenting.
    Fatta om Kongo blev självförsörjande och inte behövde sälja sig som en prostituerad på Europas marknad?
    Vi skulle se en smärre teknologisk kris här. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 10:15:22 följande:

Vilka kolonialmakter styr över afrikanska folk idag, menar du..? Snarare trodde jag att det var bevisat, att de länder som varit västerländska kolonier kommit längre när det gäller modernisering och infrastruktur och demokrati och allt möjligt, än dom som inte varit det.

Sedan har du några konstiga konspirationsteorier som jag överhuvudtaget inte förstår. Bäst att lägga ner FN då, eller..? Och alla dessa hjälpprojekt från Väst - ÄVEN Västregeringar, inte bara fristående hjälporganisationer - som syftar just till att få folk självförsörjande..?

Problemet är, att dessa folk inte klarar av att sköta någonting själva. Det blir inte gjort. Så fort de västerländska cheferna och arbetsledarna åkt hem, så slutar de att underhålla sjukhus och skolor som kostat miljoner för oss, och allt förfaller och djungeln växer över det igen... Läs Sverker Åströms memoarer t.ex. - han visste väl i alla fall vad han talar om, som jobbade med det här på UD...   
    Det är inga som "styr" min poäng med Sankara var att historiskt (detta var ändå 80-tal) har käppar sats i hjulen för utveckling och det sätts fortfarande käppar i hjulen för utveckling.

Konspirationsteorier? Om vad? Och hur kom FN in i bilden?
    Jag har inte sagt något om hjälpprojekt, varken bra eller dåligt.

"Dessa folk klarar inte av att sköta något själva, det blir inte gjort"? 
    Även om stora delar av Afrika inte utvecklats som väst, så finns det stora delar som har det. Det finns länder där ekonomin växer, länder som utvecklas, alldeles på egen hand.
    Jag har förstått vem du är nu (ditt gamla nick) och allt faller liksom på plats.

Din omvärldsuppfattning och mycket annat är totalt främmande för den verkliga verkligheten.
    Djungeln i Afrika vs det civiliserade Europa liksom.

Oj, glömde; "Död
  • Nice Girl Wrong Place
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 10:19:22 följande:
    Och i den gråzonen härskar afrikanerna så bra över sig själva, så ...

Men det är ju lämplig att ha en utomstående fiende att skylla sin egen totala och absoluta inkompetens på.

en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Sankara
    In order to achieve this radical transformation of society, he increasingly exerted authoritarian control over the nation, eventually banning unions and a free press, which he believed could stand in the way of his plans.[6] To counter his opposition in towns and workplaces around the country, he also tried corrupt officials, counter-revolutionaries and "lazy workers" in peoples revolutionary tribunals.[6] Additionally, as an admirer of Fidel Castro's Cuban Revolution, Sankara set up Cuban-style Committees for the Defense of the Revolution (CDRs).[1]

Jättemysig kille. Verkligen.  

Bara ännu en i högen av Mugabesar, Castros och Chavezar som tar makten genom en militärkupp och sedan köper billiga röster från de fattiga. Samtidigt, gissningsvis, utan att själv ge avkall på tilgången till unga kvinnor, champagne och mercedesbilar.  

Jag tror tvärtom. Jag tror att många, många i väst gärna skulle se Afrika som en stabil, utbildad och trovärdig kontinent.  Det skulle underlätta affärenra nå´t våldsamt nämligen - om man kunde lita på infrastruktur, ekonomi och politik - att det inte kan förändras över en natt.

Afrika i sig är för litet för att utgöra något "hot" om det skulle "stå på egna ben". Det bor bara en miljard människor på hela kontinenten. Mindre än i Kina eller Indien.  

Men det är skönt att du säger at det inte är "den vite mannens fel" i alla fall. Det är annars ofta en åsikt som förs fram. 

Det är ingen som skyller något på någon. Det är en realitet att väst fuckat upp många afrikanska länder, inte alla. Därav gråzonen, men man har extremt svårt för sådana på FL, det är allt eller inget, vite mannens fel eller afrikanska djungelns. Så galet tröttsamt.

Det florerar många rykten och även en hel del skit kring Sankara.
    En del sant, en del inte sant.

Faktum att han gjorde landet självförsörjande stämmer fortfarande, och han var inget hot förrän han odlade relationer med Cuba och Sovjet.
    Och avkall var precis vad han gjorde. Bilar, champagne, allt dyrt som tidigare använts av det styrande skiktet byttes ut. Han hade själv aldrig några pengar heller. 
  • Nice Girl Wrong Place

• Nice Girl Wrong Place

Och ja, det finns många som vill se Afrika som du, Flash Gordon, beskriver. Men också många som inte vill det.
    Jag förnekar på inget sätt problemen som finns i många afrikanska länder.

Men jag läser vissa inlägg i tråden och försöker lägga fram ett annat perspektiv. 

• Nice Girl Wrong Place
    johanna5678 skrev 2012-11-22 10:28:11 följande:

Ja visst och det är väl de barnen vi ska hjälpa? Och om vi drog ned lite på t ex personaltätheten (30 personal på trettio "barn") på våra svenska barnhem för unga män så blir det mer pengar till att hjälpa barn som far illa i världen.
    Va?
    Alltså lägg av det blir bara löjligt.

Vi hjälper barn genom mer rättvisa handelsavtal. Genom större krav på våra handelspartners.
    Jag ser att du är inne på SDs linje "hjälpa på plats", som om hjälpen till asylsökande i Sverige gör att barn i Kongos gruvor tjänar mindre pengar.
    Det är så naivt att jag dånar.  
  • Nice Girl Wrong Place
    Gramma skrev 2012-11-22 10:31:12 följande:
    Jo jag förstår att du gör det men alla religioner är tillåtna så länge de stämmer överens med Sveriges lagar. Det finns extremister inom de flesta religioner, även kristendomen. Sharialagar står aldrig över Sveriges lagar exempelvis. Islam eller någon annan religion för den delen är inte farlig i sig utan det är när det går över till det extrema som det blir farligt. Eftersom vi lever i en demokrati med religionsfrihet så får man låta människor tro på vad de vill och fortfarande så länge religionen inte går in i något olagligt. Om vi inte får lov att tro på vad vi vill så lever vi under diktatur.
  • Nice Girl Wrong Place
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 10:23:52 följande:

Jag tycker islam börjar påverka vårt samhälle med moskeér (ev böneutrop) krav på separata badtider, kvinnor ska sitta bakom ett skynke på SFI, krav om att barn inte ska vara med på sexualundervisning. Det finns hur många exempel som helst.
    Skynket och SFI var en isolerad händelse där ett fåtal personer var inblandade och kvinnan som protesterade och trotsade, var en muslimsk kvinna, medan den svenska SFI-läraren först ställde upp på kravet.

Ska vi försöka hålla saker på den nivå de utspelat sig? 
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!