Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:24:07 följande:
    "Fast det där är din subjektiva åsikt."

Ja, det är min subjektiva åsikt att barn har rätt att bestämma över sin egen kropp. Förlåt..? Omskärelsen går ofta fel, och orsakar en stor mängd problem med urinering och sexliv. Jag är emot att man tar hål i öronen på småbarn också - finns det även svensk WT som gör.  

"Manlig omskärelse i t ex USA är väldigt vanligt."

Och jänkarna kan aldrig göra fel..? Nä, de har ju Elvis och det var de som började med MacDonalds... Förvånad  

"Våra egna"? Om en svenska gifter sig med en man som önskar omskära deras son, så är det deras barn. Har aldrig hört talats om en man som omskär sitt barn utan att fråga sin svenska fru."

MEN DET HAR JAG... Skrikandes 

"Och i andra stycket har du fel. Hedersmord, tvångsgifte och så vidare är tveklöst en verklighet i många kristna länder, att du ens påstår något annat finner jag oerhört provocerande."

Vilka länder då..? Den enda kristna GRUPP jag vet som håller på så I DAGSLÄGET, är de kristna syrianerna. Det vill säga svarthåriga, mörkyade araber till etniciteten. För 30 år sedan kunde det dock fortfarande förekomma i katolska länder, men det var mycket ovanligt.

"Och det är uteslutande och enbart somaliernas eget fel att de är arbetslösa? Jag är fullt medveten om att det finns problem, men de är på inget sätt ensidiga. Ett lika stort problem är diskrimineringen på arbetsmarknaden och faktumet att det räcker att du inte har ett svenskt namn, eller ljus hy, för att det ska bli svårare att få jobb. Igen - pekas problemen bara ut, se på de arbetslösa somalierna, de vill inte jobba, de är ett problem. The End."

När det gäller kvinnorna, så VILL de skaffa alla dessa ungar - och då kan man inte jobba samtidigt. Det säger sig självt. När det gäller männen kan det se olika ut. Men ÄVEN om problemet skulle sitta helt utanför de somaliska männen själva, så kan vi inte fortsätta ta in fler innan problemen är lösta. För vi kan inte försörja fler! För övrigt kan inte en åttabarnsfar som arbetar som t.ex. svetsare eller busschaufför försörja en åttabarnsfamilj ändå, med frun hemma. Utan det blir genom olika bidrag - barnbidrag, bostadsbidrag, komplettering med socialbidrag. För att inte tala om vad vården, barnsomsorgen, förlossningsvården, skolgången o.s.v. kostar för åtta barn. Det beloppet betalar en busschaufför aldrig in i skatt - inte om han så jobbar i 35 år!   
    Det är din subjektiva åsikt att det är ett övergrepp.

Hoppar vidare då jag inte ser annat än "ord mot ord".
    Vilka länder då? Många länder i Asien har enorma problem med barnäktenskap.  Man gifter bort sina barn så tidigt som 6-7 år.
    Du sa att det inte förekom bland kristna, nu säger du att ok, det gör det, men bara bland de som är svarthåriga, mörkhyade.
    Hmm.

Alltså du generaliserar så grovt att jag inte ser hur en fortsatt diskussion med dig kan bli givande.
    Många somaliska kvinnor VILL arbeta. Jag arbetar själv med dessa kvinnor, de som önskar och vill ha mer. En del vill inte ens gifta sig, de läser på universitetet och vill bli läkare, lärare och ta sig framåt i livet, inte sitta med 17 barn i en förort och dricka te.

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:25:43 följande:
    Jag sa ju att jag inte vet. Men jag har träffat dom som blivit så totalt hjärntvättade, att de konverterat till islam, anlagt full niqab, passar upp på svärmor och tar snubbor från henne som en god svärdotter, och frivilligt låtit omskära åtminstone sönerna...
    Well det är deras barn, deras vilja.
    Jag tycker all form av sådan påverkan är obehaglig. Oavsett om det handlar om religion eller xenofobi. Människor förblindade av hat. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Inkontinental skrev 2012-11-21 09:26:12 följande:

Instämmer. Om Sverige harmoniserade sin flyktingmottagning med övriga EU skulle det innebära en betydande miskning. Rätt eller fel? 

Ja det skulle det säkert.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:28:12 följande:

Alltså, om det inte GÅR att integrera de arbetslösa, och inte GÅR att få dessa invandrare att förstå våra värderingar och leva efter dem - då får vi helt enkelt sluta släppa in dem här. Punkt. För som det är nu utgör de en fara för våra unga döttrar... Och vi är först och främst skyldiga att skydda våra egna unga så långt det är möjligt.
    Men herregud.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:33:09 följande:
    Jag skrev "EMIRATEN". Där har de den synen. Tro mig... Känner folk som jobbat där i olika ingenjörsprojekt. Det första de fått höra vid gränsen, har varit: "om du så mycket som tittar åt en av våra kvinnor så åker du ut".
    Men alla är individer söta du.
    Du generaliserar, hela tiden, och gör dina generaliserar till en allmän sanning som du sedan presenterar som fakta. Att det råder en allmän kultur är självklart, men att säga att "alla är så" funkar inte.
    Vi kommer inte längre. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Mrs Onedin skrev 2012-11-21 09:39:12 följande:
    Om en kvinna enligt lag blir tagen av polisen om hon visar håret, så kan vi nog utgå ifrån att majoriteten i landet har samma syn...
    Och det är så kvinnorna vill ha det, vi bör således inte ta hit fler?
  • Nice Girl Wrong Place
    Velouria skrev 2012-11-21 09:40:55 följande:
    Nej, det kan vi inte. Tro mig...
  • Nice Girl Wrong Place

Fast jag känner att begreppet rasism håller på att urvattnas.

Jag tycker inte att SD per definition är rasister. Främlingsfientliga är de dock, tveklöst. De för en politik som jag aldrig skulle kunna skriva under på. Men jag tror inte att de uppmuntrar ren och skär rasism. De erkänner alla människors lika värde, men anser inte att alla människor passar på samma plats, typ = främlingsfientlighet. Möjligtvis kulturrasism om vi vill ordknulla riktigt ordentligt. 

• Nice Girl Wrong Place
    Toboas skrev 2012-11-21 10:16:32 följande:
    Fast jag tycker att kommentarer som företrädare för SD fällt om Loreen och Zlatan (att dessa inte är riktiga svenskar) ändå pekar på ett rasistiskt grundtänk eftersom båda två är födda och uppvuxna i Sverige.
    Ja absolut.
    Men om man ser till partiets politik så anser jag den inte rasistisk. Uteslutande, främlingsfientlig, absolut. 
  • Nice Girl Wrong Place
    johanna5678 skrev 2012-11-21 10:41:10 följande:

Något jag inte kan bli klok på är hur infödda svenskar blir kränkta om någon är lite osaklig i en invandrar-debatt!
    Jag är lite äldre och i min generation blir vi inte kränkta hela tiden. Och vi blir framför allt INTE kränkta å andras vägnar som vi inte känner!

Och Gramma kan du förklara varför man här på FL kan kalla svenska för feta, slöa, odugliga, arbetsskygga socialfall, dålig förälder och/eller fullblodsidiot! osv osv Men näthat för dig är alltså något som bara drabbar invandrare?

Jag börjar också fundera på om det är så klokt att ståta med att man röstar på SD här på FL. Börjar kännas lite kuslig åsiktsregistrering. Men det har ju hänt förr.

Fast hallå...

Det är väl ingen som blir kränkt om någon är "lite osaklig"?

Du kan väl kalla vem du vill, fet, slö, oduglig osv, så länge du inte genom att göra det drar med alla andra svenskar, somalier osv i din slutsats.
    Skillnaden;
    "Jag tycker att du är slö och oduglig"
    "Jag tycker att somalier är slöa och odugliga"

Båda är helt ok att tycka, men människor reagerar ofta när man generaliserar och tillskriver vissa etniciteter specifika egenskaper.

Du pratar om lättkränkthet och i min mening så är SD med anhängare extremt lättkränkta. Numer kan man knappt ifrågasätta, eller ogilla att någon röstar på SD utan att bli anklagad för både det ena och det andra.
    SD är ständiga offer.
    Folk skiter i vad du röstar, men du, precis som de som röstat på t ex V, får räkna med att bli ifrågasatt.
    Lättkränkt? 
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!