Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Regnig måndag skrev 2012-11-20 11:38:41 följande:
    Vad forumvärd säger och inte säger ger jag inte så mycket för faktiskt. Saken handlar om medlemmarnas attityder och du har inte många med dig i tråden mer än värden.
    Att hon säger som hon gör är inte konstigt eftersom de fått media på halsen, hon kan helt enkelt inte svara annorlunda. Inte utan att jag misstänker att SSU ligger bakom det drevet också, allt för att piska upp stämningen lite innan denna "kampanj"...
    Jag vet att det är många som håller med mig i den här frågan bland annat Familjelivssajten själva och det har nog inget med att göra om de är under bevakning av media.

Ärligt talat, tycker du inte att mina ståndpunkter här är bra? Är det inte trevligare att vistas på Familjeliv om främlingsfientliga och hatiska inlägg och trådar inte finns?
  • Gramma
    vampyria2 skrev 2012-11-20 11:40:00 följande:
    Jaha vad vill du få fram med det där?
    Jag kan väl säga att jag såg en "tråd" de hade startat och skrivit ungefär samma sak, jag tycker att det är bra att man har regler m.m men jag förstår inte varför de på FL inte har en öppen tråd där man kan ställa frågor om vad som är okej eller inte...sen känner jag att det är en stor skillnad på att sitta och kasta ur sig en massa rasistiska flosker än att diskutera ren fakta, är man rasist för att man ifrågasätter viss fakta som kommer fram, ska man tystas ner och lämnas åt sina egna tankar och funderingar om saken eller är det bättre att man får prata om dem på tex FL?

Jag är som sagt inte alls rasist, bor i Södertälje och skulle inte göra det en dag om jag hade rasistiska åsikter MEN vissa saker är problem och vissa saker är till och med problem pga den invandrar politik vi har i dag....observera att jag nu kastar skit på politikerna och inte på invandrare....om man då blir kallad rasist och får sina inlägg bortplockade på olika forum så är det en farlig väg att gå, till slut exploderar folk och vill det sig riktigt illa så skapar det bara fler Breivikar och det vill vi inte.

Det är därför jag reagerar starkt på såna här trådar som vill tysta ner folk och få dem att känna sig så ovälkomna att de inte kan få vädra sina tankar och åsikter utan att bli totalt ner skrivna på nätet, är det en schyst väg att gå känns det som?

Hur har ni tänkt att det ska fungera, ska ni ha nån tråd där ni kan länka till ställen där dessa rasister sitter och sen hoppas på att så många som möjligt ska dit och krossa honom?

Är det inte det här som icke rasisterna har suttit och gnällt över att rasisterna gör....varför sjunka till deras nivå om ni nu tycker att det är så fel? 
    Nej jag menar absolut inte att man ska tystas ner om man pratar om olika problem med invandringen osv. Snarare motsatt. Det ska diskuteras och lyftas fram men jag är tydlig med att rena rasistiska åsikter och fördomar som saknar grund ska motarbetas.

Jag vill aldrig att någon ska tystas ner. Ta chansen här nu istället och prata om problemet på en bra nivå utan vare sig pajkastning eller förkastliga åsikter.

Tråkigt att min tråd blir missuppfattat men nu vänder vi på steken tycker jag! NU tar vi tag i alla de här problemen som du beskriver. Jag håller nämligen med dig om att ingen ska behöva bli kallad rasist för att man pratar kritiskt mot vissa problem som finns i samhället.

För att komma fram till något bra nu då så frågar jag dig och andra som läser här inne:

Hur ska vi göra för att stoppa det problemet som du beskriver när man blir kallad rasist och tystas ner när man enbart pratar om problem men exempelvis invandringen?
  • Gramma
    PolyPond skrev 2012-11-20 11:47:09 följande:
    Är det hemskt med "propaganda" för antirasism? Jag förstår inte riktigt invändningarna. Om alla som faktiskt har vettiga åsikter orkade ta fajten hela tiden skulle inte de här rasistiska strömningarna vara så dominerande. Idag "skräms" de flesta bort genom ren uttröttning.
    Tack! Det har du rätt i. Jag vet också så väl att vi är många som tycker att rasismen sprider sig hemskt och fort som en löpeld på internet. Alltså ren och skär rasism och hat. Och det är så många som försöker att motarbeta rasismen på forum och på andra ställen men som bara blir överösta med kommentarer. Jag har förstått det att det alltså handlar om nättroll som dyker in i trådar och attackerar i stora grupper. Inte alla men många fungerar på det här viset för att sprida fördomar och rent hat. Jag tror också att många är trötta och inte orkar ta fighten men samtidigt så måste det få ett slut. Och innan jag blir attackerad här nu så menar jag alltså inte att det är rasism att diskutera samhällsproblem som exempelvis invandringen på ett bra sätt, för det är det inte. Utan det jag pratar om här är ren och skär rasism.
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 11:50:46 följande:
    Det har allt med saken att göra, det måste du fatta själv...

Nej, du har precis lika fel som rasisterna och du kör med exakt samma debatteknik som dem. Osakligt, utan diskussion lägger du fram "fakta" om "så här är det".
    Jag tar det igen eftersom du missat det: vill du bekämpa rasism gör du det genom sakdiskussion, inte genom fåniga upprop som MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET!

När förlorade ni internet undrar jag....
    Jo men du förstår ju att det är det jag vill göra. Jag skriver ju i min trådstart att jag vill aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd bland annat.

Nu gör vi såhär för att inga mer missförstånd ska dyka upp att vi lägger alla frågor och alla kort på bordet.
    Tråden är öppen för diskussion, problem och frågor av alla slag så länge vi håller oss till att inte skriva rasistiska kommentarer eller personangrepp.

Nu kör vi! Nu ska vi få ett slut på det här! Fram med allt, låt det komma upp till ytan!
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 11:56:19 följande:
    När man aktivt uppmanar andra att anmäla inlägg för allt som tänkas kan vara rasism så är inte motivet så ädelt som du vill påskina. Du pratar om förlorat internet, kallar andra för troll helt gripet ur luften, osv.

Hela din tråd har en mycket bitter eftersmak av att försöka tysta ner. Jag är absolut inte rasist men efter att ha läst i denna tråd inser jag att det du gör är kontraproduktivt.

Fö ska du kolla upp vad troll är, det är inte som du tror, någon som har "obekväma" åsikter. Troll är den som är ute efter att skapa bråk och heta diskussioner, ungefär det du gör.
    För det första så är det väl självklart att man ska anmäla rasistiska inlägg och trådar, likaväl som att man ska anmäla personangrepp osv. Allt för att det ska bli en trevlig och bra stämning på forumet.

Återigen, jag har aldrig velat att tysta ner någon utan jag uppmanar hellre att vi tar tar i alla problem som skapar rasism. Lägg fram det på bordet så pratar vi oss igenom det. Vi tar tag i det en gång för alla.

De här trollen som jag pratar om finns och de attackerar i grupp och totalt dominerar och överöser trådar och kommentarsfält på internet. Inte alla är nättroll men de finns.
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 12:02:52 följande:
    Ja, det är det faktiskt. All propaganda oavsett åsikt är av ondo. Vi lever i en demokrati där alla åsikter ska vara tillåtna, att sprida propaganda är att försöka begränsa demokratin. Det är därför det är så allvarligt oavsett åsikter.

För tänker du efter lite grann så inser du att jag har rätt. Idag, i Sverige, anser du att det är rätt att sprida antirasistisk propaganda. Det beror på att det är rätt i tiden. Men. Det leder till att nazism är rätt och det är rätt att sprida nazipropaganda därför att det har funnits tider då det har varit alldeles utmärkt rätt.
    Inser du nu hur fel propaganda är oavsett åsikt?

Jag håller helt med vampyria. Det finns problem på samhällsnivå och eftersom det inte är tillåtet att diskutera eftersom det anmäls som rasistiskt kommer problemen att öka. Är det så stora problem att antirasisterna inte orkar ta en diskussion måste man fråga sig varför problemen är så stora i samhället och vad man ska göra åt det. Men en sak är säker, dumheter kan aldrig bekämpas med fler dumheter.

Men jag har ju sagt det att den här tråden inte är av propaganda. Det har jag ju redan förklarat så nu lämnar vi det bakom oss. Alla åsikter är tillåtna så länge de inte är av rasistisk karaktär. Det är också som jag nämnt innan ett problem att en del blir kallade rasister enbart för att de har exempelvis kritiska åsikter och invandringen. Det är fel så nu undrar jag, hur ska vi lösa det? Det där måste också få ett stopp för annars kan inte rasismen i sin tur få ett stopp. Hur ska vi lösa det? Jag är idel öra.

• Gramma
    mar0der skrev 2012-11-20 12:09:04 följande:
    TS jag vill återknyta till mitt inlägg #14 sid 2.

Detta som nu hänt de senaste inläggen är just anledningen till att jag är emot denna typ av trådar. Det är ett så laddat ämnet att det inte går att föra en saklig diskussion om detta utan att osäkra människors känslor tar överhand och det börjar klia i deras fingrar (och näsborrar). Så jag förblir tyst i bakgrunden kring dessa diskussioner tills hettan lagt sig och allt pajkastande är över och man kan börja prata igen....  
    Det har du så rätt i och det där känner jag igen. Det är verkligen ett laddat ämne så syftet med tråden är vi nu får en möjlighet att ladda ur, ta bort spänningen mellan lägren och lägga korten på bordet. Vi lyfter fram alla problem och tar tag i det sak för sak istället för att lägga locket på. Men jag har en förståelse för om en del väljer att under ett senare tillfälle komma in mer i tråden och det respekterar jag till fullo
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 12:11:53 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker att du själv gör, det som har betydelse är vad det hela handlar om, att aktivt tysta andras åsiker= propaganda. 
    Eftersom det här handlar om demokratiska värderingar, och det försvarar jag till döddagar, så har vi inte lämnat det bakom oss. Tråden är ren propaganda vilket i förlängningen är ett hot mot demokratin så förklara istället på vilket sätt du försvarar demokratin med detta upprop!

Nej du missförstår mig ganska grovt.
    Tråden är inte propaganda eftersom det här inte är något kommet ur SSU eller S utan jag blev inspirerad av Nätfighten som ska ske på Flashback.

Nu får du faktiskt förstå att tråden inte handlar om att tysta ner utan motsatt. LÅT OSS NU TA UPP PROBLEMEN! Låt oss prata om det. Vi lyfter upp det till ytan nu istället.

Nu tar vi tag i det!
  • Gramma
    Mentat skrev 2012-11-20 12:16:17 följande:
    Jag har i och för sig inte sett att rasistiska inlägg brukar få stå oemotsagda. Jag säger emot sexistiska inlägg också.

Jag förutsätter att vi talar om de principiella tvillingpartierna (sd) och (F!) här?
    Bra att du inte låter rasistiska och sexistiska och andra inlägg som skapar dålig stämning här på forumet stå oemotsagda.

Och här i tråden finns plats för både Sverigedemokrater och feminister såväl som människor från andra partier.
    Låt oss mötas och prata om problemen så länge vi håller god ton
  • Gramma
    Quintus Zebra skrev 2012-11-20 12:18:25 följande:
    Vad exakt har F! med detta att göra?
    Tack för visat intresse för tråden
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!