Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

johanna5678 skrev 2012-11-23 18:02:39 följande:
    Men herregud människa! Försöker du skrämma småungarna här på FL?

Så du tror att Sverige aldrig kommer att drabbas av krig för all evig framtid? Eller är det ett tredje världskrig du inte tror på. Många idag spekulerar om att det är just det som håller på att hända i mellanöstern nu. Ingen vet men det pratas om det.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-23 18:28:17 följande:
    Jag sätter också cit.tecken kring rasism!  Jag skulle kalla det självbevarelsedrift!!

Så du tror inte på att det finns rasism överhuvudtaget?
  • Gramma
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-23 18:55:44 följande:
    Mm sådant är obehagligt.

Jag ser dock inte att SD är så mycket bättre.

I månadsskiftet skickar de ut en tidning till ca 6000 medlemmar, en islamkritisk tidning men i vilken man också kan läsa att  manifestationerna i Sverige till minne av offren för nazistpogromen kristallnatten i Tyskland 1938 var "en tummelplats för bögar, lesbiska, muslimer och vänsteraktivister".

Så Gina läser sin grej och 6000 sverigedemokrater sin...

Sjukt! Hur kan det ens vara tillåtet att publiceras sånt? Grejen med SD är: Nej alla som röstar på SD är inte rasister med de som är rasister röstar troligtvis på just SD för att vara strategiska. Att lägga en röst på Svenskarnas parti är ju egentligen meningslöst för de är inte tillräckligt accepterade och stora i samhället som SD är. SDs politik är inte rasistisk till 100% men viss typ av uttalanden (som ovan) samt vissa delar är främlingsfientlig. Fientlig mot främlingar, alltså invandrare. Alla partimedlemmar kanske inte är fullblodsnazistrasister men det finns även de som är rasister bevisligen.
  • Gramma
    Inkontinental skrev 2012-11-23 19:19:35 följande:
    Hur ser du på möjligheten att minska rasism genom att minska invandring?

Jag tror som sagt att det då skulle finnas färre att hata men att hatet mot de få som skulle finnas här skulle vara lika starkt och se ut på samma sätt.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-23 19:21:04 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i. Är det någon som ska "slängas ut"!? Har aldrig stött på någon här på FL som uttrycker sig så!  Att begränsa invandringen en aning tills de som redan är här fått jobb och bostad! Är det rasism?

Nej det kan jag inte säga direkt att det är men det beror ju också på vilket sätt det skulle begränsas. Men sen finns det dom som inte stoppar vid att bara begränsa. Vissa vill stoppa helt. Vissa är även så extrema att de är emot "rasblandning" osv, osv.
  • Gramma
    MickeN1973 skrev 2012-11-23 19:25:16 följande:
    Det beror också på hur invandrarna hanteras,  under arbetskrafts invandringen på 60-70 talet var rasismen inte lika framträdande som den är nu.

Bara en sådan sak som SFI bonusen kan reta upp folk, och är det så himla konstigt?

Nej det är inte konstigt. Men det konstiga är att man hatar invandraren när det är politikerna som sätter reglerna.
  • Gramma
    Quintus Zebra skrev 2012-11-23 19:29:28 följande:
    Fast det som är så positivt är ju att det inte verkar vara så. Rasismen och intoleransen verkar inte alls nödvändigtvis öka på grund av invandring.

Här är en ganska bra artikel om saken:

ttp://fof.se/tidning/2011/5/rasismen-minskar

"År 1993 instämde 52 procent i påståendet att ?det finns för många utlänningar i Sverige?. År 2009 har andelen gått ner till 36 procent. Under samma period har även andelen som inte skulle vilja ha en invandrare från en annan del av världen ingift i familjen halverats från 25 procent till 12 procent.? Vi har uppmätt det lägsta motståndet mot invandring hittills, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och ansvarig för SOM-institutets mätningar på området.Institutets senaste mätning är den enda som har gjorts sedan Sverigedemokraterna valdes in i riksdagen, och den visar att den toleranta trenden forsätter.Kan Sverigedemokraternas intåg i riksdagen inte ses som ett uttryck för ökad främlingsfientlighet?? Nej, deras framgångar är knappast ett tecken på en opinionsförändring, säger Marie Demker. Men fortfarande är det 42 procent som tycker att vi ska ta emot färre flyktingar, så de har mobiliserat några inom denna opinion. Det handlar om hur viktig denna andel anser att invandringsfrågan är."Det fanns garanterat fler rasister i Sverige för 70 år sedan när knappt någon hade sett en mörkhyad.

Idag har ju merparten av alla svenskar kontakt i vardagen med invandrare, och som jag brukar skriva så är ju merparten av alla "kulturkrockar" positiva, vilket slår hål på fördomar. Att merparten av "kulturkrockarna" är positiva finns det också forskning på som nämns i artikeln ovan:

"Den senast startade studien är den så kallade Mångfaldsbarometern vid Uppsala universitet, där sociologerna Irving Palm och Orlando Mella sedan 2005 mäter attityder till mångfaldsfrågor. Förändringarna över tid är obetydliga, men under 2005?2010 angav uppåt 70 procent av de tillfrågade att de hade goda erfarenheter av personer med invandrarbakgrund".

Jag blir innerligt glad om det är så. Kanske känns det bara som att rasismen har ökat för att de skriker högs.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-23 19:32:41 följande:
    Världskrig? Jag tyckte du var inne på inbördeskrig! Vi svenskar har inte en tradition att ta till vapen så om det blir inbördeskrig i Sverige så är det mellan rivaliserande  invandrargrupper och det är mycket troligt.  Men världskrig? Ja vem vet. Om det blir det så inte hänger det på att några medlemmar här på FL försöker diskutera högt och lågt.

Jag pratade om både inbördeskrig och ett tredje världskrig. Nä Familjelivstrådar skapar nog inga krig.
  • Gramma
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-23 19:33:41 följande:
    Fast det är inte i SD-kuriren man kan läsa det jag skrev, det är i den islamkritiska tidning som de skickar ut tillsammans med SD-kuriren.

Jaha okej då missförstod jag, men ändå...
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-23 19:39:24 följande:
    Ja vem vet? Det vet vi ju inte förrän det prövats? Eller har du redan facit?

Nej jag har ju inte det.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-23 19:51:06 följande:
    Just det "extrema" var ordet sa Bull. Resonemang kring "rasblandning" är då inget som jag stött på här på FL.

Jag tycker du slår in öppna dörrar. Du kan säkert göra mycket större nytta i verkligheten än här på FL.

Jag har ändå sett uttrycken flera gånger men inte nu så mycket på senare tid tack och lov.
  • Gramma
    Thomas 66 skrev 2012-11-23 20:01:13 följande:
    . Oj, vad konstigt att dom få rasister som finns skulle rösta på sd, är det överraskande att Afa röstar på V?

Fast det finns även mer än "få" samt att smygrasismen är ganska utbredd. De som ofta sitter och beklagar sig över invandrarna över en kopp kaffe med muffin.
  • Gramma
    Inkontinental skrev 2012-11-23 20:16:12 följande:
    Aha - Så den ständigt ökande opinionen för SD beror inte på rasism och främlingsfientlighet, utan på att vanliga människor är bekymrade över massinvandringen? 

Det kan väl vara i en kombination?
  • Gramma
    oOOo oOOo skrev 2012-11-23 20:23:22 följande:
    Eller så är det för att sådana som du startar trådar om antaganden som inte gäller.

Och med det förnekar du att rasism finns? Gå in och läs trådarna på Flashback där du kan se vad folk egentligen tycker om saker och ting. Fast det är ju klart att det är lättare att gömma sig bakom en dataskärm.
  • Gramma
    Toboas skrev 2012-11-23 20:29:31 följande:
    Men främlingsfientlighet behöver ju inte nödvändigtvis tyda på rasism.

Man bör tänka på att kritik mot invandringspolitiken och hur man hanterar invandrare i Sverige inte ens behöver betyda att man är främlingsfientlig.

Joda det har du rätt i. Men jag menar bara att man inte ska förneka att den finns och heller inte underskatta den.
  • Gramma
    Quintus Zebra skrev 2012-11-23 20:32:36 följande:
    Visst är det så. Och som det står i artikeln ovan så publicerades fortfarande rent rasbiologisk "forskning" i ansedda vetenskapliga tidskrifter så sent som på 70-talet.

Helt riktigt! Jag är glad att jag inte levde då kan jag säga.
  • Gramma
    oOOo oOOo skrev 2012-11-23 20:33:48 följande:
    Du skall nog sluta anta så mycket.

Dito
  • Gramma

Nu får ni ha en fortsatt trevlig kväll. Jag ska iväg på andra äventyr för nu.

• Gramma

Hej igen!

Är ni fortfarande aktiva här inne nu? Är det någon som vet hur det går på på Flashback? Blev det någon nätfight?
    Jag har inte kunnat vara online tills nu.

Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!