• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • Niveawomen
    Gramma skrev 2012-11-20 20:22:11 följande:

Det finns så mycket men ett snabbt exempel var när en mamma som hade barn med en svart man blev kallad "rasförrädare" och man skrev "negerungar" om barnen. Men det finns så mycket och som någon skrev innan så kanske det till viss del är synd att de rasistiska inläggen tas bort för då har man ju inget bevis kvar.
    Ahaaa ja man kunde ha skrivit det lite vänligare. Ja jag har också haft väldigt kraftiga personangrepp skrivet till mig bara för att jag tyckte annorlunda. Väldigt hemska skrivna saker så tror inte de handlar om rasism utan handlar om folkvett! Lika hemskt att kalla någon totalt dum i huvudet, störd, intelligensbefriad, idiot osv som rasförrädare.
  • mamma 86
    Gammel Ola skrev 2012-11-20 20:17:22 följande:
    Jag har sett barnförakt på FL ...

Relax
    Relax? Så du tycker det är okej att skriva rasistiska saker på FL?
  • Gammel Ola
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 20:19:04 följande:
    Jag är relaxed, tack för omtanken.

Någon frågade om verklig rasism på FL, så jag tänkte dela med mig av det jag personligen sett. Det var allt.

Relax  
    Jag e som alltid avslappnad

Är inte det stora problemet på FL dom vänsterextrema krafterna som fått vind i seglen? Jag har sett ett enormt hat här bara för att någon beslutat sig för att rösta på ett visst parti som inte passar dom, detta är ett verkligt problem för vår demokrati.

Om man bortser ifrån motsättningarna mellan judar och muslimer i malmö så finne det i princip inte rasism i Sverige ....
  • Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-20 20:22:10 följande:
    Tack..  Det är en bra fråga.. En mycket bra fråga... Det enda jag vet är att jag är trött på de ÄKTA rasisterna (oavsett hudfärg och "etniskt bakgrund") och svenska pk-folket som hoppar på allt och alla och anklagar dem för att var rasister bara för att man säger "det är ju trevligt om den utländska läkaren kan göra sig förstådd på svenska"..
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.

Det är nog ingen som skulle anklaga dig för att vara rasist om du skulle säga som ovan. Men du kanske gillar att anklaga andra för att andra ska anklaga dig för att vara rasist? Eller vad grundar du den tanken i?
  • Gramma
    Knyttan skrev 2012-11-20 20:20:19 följande:
    Vi har en LAG i Sverige som förbjuder hets mot folkgrupp. Vet inte om det är en nyhet för dig? Du får gärna uttrycka dina egna åsikter, varsågod, så länge de inte är HATISKA eller vända mot en specifik grupp. Det innebär att du gärna får säga att du inte tycker om Sveriges invandringspolitik till exempel. Däremot så får du INTE säga att folk som kommer från land XXX eller tror på religion YYY är apor, analfabeter, pestsmittade och så vidare. Du får fritt uttrycka dig så länge du inte begränsar någon annans rätt att uttrycka sig skulle man kunna säga. Det finns ingen absolut frihet eftersom den absoluta friheten skulle upphäva sig själv och därigenom är absurd. Om det fanns absolut frihet skulle det vara tillåtet att ta med sig ett automatgevär ut på gatan och böja meja = total ofrihet för alla. Total frihet blir därigenom totalt barbari. Har man ett behov av att kränka personer utifrån vilken folkgrupp, sexuell läggning, trosåskådning eller annat som den personen tillhör så kan man ju gärna sitta hemma i sin egen lägenhet i ensamhet och skrika kränkande glåpord, men det är faktiskt inte tillåtet att göra det på offentliga platser så som internetforum. Om du inte fattar skillnaden mellan censur och förbud mot kränkande påhopp mm så är det ditt problem och var så snäll och ta inte ut din okunskap på mig, eller någon annan i den här tråden i framtiden.

Oerhört bra sagt!
  • Gammel Ola
    mamma 86 skrev 2012-11-20 20:29:54 följande:
    Relax? Så du tycker det är okej att skriva rasistiska saker på FL?
    Nej, jag har aldrig sett rasim på FL och jag tycker det är synd att så många blandar ihop det invandringspolitik. Det förstör verkligen debatten ....
  • Gramma
    Xelda skrev 2012-11-20 20:24:32 följande:
    Bra initiativ

Tack
  • Ramborg Persdotter
    Gramma skrev 2012-11-20 20:28:17 följande:

Vad skönt att höra att du delar min mening i den här frågan ordet etnicitet använder jag också av samma anledning. Rasism för mig kan vara hat mot en slags typ av människor baserat på deras hudfärg eller på deras sexuella läggning osv.
    Jag tycker att ordet "rasism" ibland kan bli problematiskt. En sexuell läggning har för mig inte ha med "rasism" att göra. Vidare anser jag att det ska vara en självklarhet att få tycka illa om, till och med hata, tex homosexuella. En åsikt får alla ha. Naturligtvis ska dessa inte utsättas för våld eller diskriminering. Demokrati och yttrandefrihet är mycket viktiga för mig. 

Jag upplever att ordet har fått en alltmer svårdefinierad innebörd av många olika saker - företrädesvis allt som är inte är det politiskt korrekta. 
  • Regnig måndag
    Gramma skrev 2012-11-20 20:22:11 följande:

Det finns så mycket men ett snabbt exempel var när en mamma som hade barn med en svart man blev kallad "rasförrädare" och man skrev "negerungar" om barnen. Men det finns så mycket och som någon skrev innan så kanske det till viss del är synd att de rasistiska inläggen tas bort för då har man ju inget bevis kvar.
    Ok, det var mer än jag sett. Kanske för att jag håller mig utanför just de sandlådeslagen.
    Men tack för ett bra exempel och ja, jag håller med dig här.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nice Girl Wrong Place
    Gammel Ola skrev 2012-11-20 20:33:20 följande:
    Jag e som alltid avslappnad

Är inte det stora problemet på FL dom vänsterextrema krafterna som fått vind i seglen? Jag har sett ett enormt hat här bara för att någon beslutat sig för att rösta på ett visst parti som inte passar dom, detta är ett verkligt problem för vår demokrati.

Om man bortser ifrån motsättningarna mellan judar och muslimer i malmö så finne det i princip inte rasism i Sverige ....
    Så bra!

Hatet är på inget sätt ensidigt.

Jo, det finns rasism i Sverige.  
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!