Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Inkontinental skrev 2012-11-22 10:55:54 följande:

Men du vet väl att kollektiv skuld inte finns?

Det finns inte men det kanske borde finnas.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 10:57:23 följande:
    Det kommer kanske senare i skolan. Då kanske du förstår.
    Den nivån behöver du inte lägga dig på.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 11:06:06 följande:

För hög för att du skall begripa?
    Du har redan fått ett svar på ungefär samma sak så det var därför som jag skrev "jaha?". Att du går på mig personligen är inget som tillför tråden något bra överhuvudtaget.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-22 11:05:20 följande:

Som skrivet ras är förbehållet djur-uppfödning. Det finsn alltså inte, per definition, några människo-raser.

*och då borde det ju inte kunna finnas några "ras-ister" heller, kan man tycka*

Art och underart är dock relevanta begrepp så det kanske är mer korrekt att istället tala om "art-ister" eller kanske "under-art-ister"?

Det här är ju väldigt löjliga argument som du kommer med kan jag tycka. En rasist är en människa som ser människor i raser och värderar därefter, bland annat.
  • Gramma
    JTA skrev 2012-11-22 11:12:10 följande:

Lagarna i landet skall följas - så länge de inte går emot islam. Om det inte går att leva som muslim i landet skall man snarast flytta till ett muslimskt land. En del synes anse att det räcker med att landets styrelse inte är muslimsk för att man skall behöva flytta.

I praktiken tolkar muslimer islam så att det går bra att bo kvar. Halalslakt med bedövning är ok, leva av pengar från spel och alkoholförsäljning får man stå ut med, etc etc. I slutänden handlar det naturligtvis om bekvämlighet - Sverige är ett väldigt mycket bättre land att leva i än samtliga muslimska länder. Särskilt om man inte kan försörja sig själv. Så intalar man sig själv steg för steg att de avsteg man gör från den rätta vägen inte är så farliga.

Samtliga företrädare för muslimska förbund och moskéer lär förstås vara islamister, dvs de arbetar för en förändring av samhället i islamisk riktning.
    Du har inte helt fel i det du säger heller. Men du förstår att det hela är så mycket mer komplext än så därför att islam som religion är stor och det finns olika tolkningar, nyanser och olika aspekter att ta hänsyn till. Det finns som sagt extremister inom de flesta religioner så det är inget undantag för islam. Igen, så länge en religion inte blir olaglig eller extrem på annat vis så får den tillåtas i Sverige eftersom vi har demokrati och religionsfrihet.

Nu måste jag logga ut men jag kommer in senare igen. Tack!
  • Gramma
    JTA skrev 2012-11-22 11:25:33 följande:
    Jag har haft många möjligheter att fundera över detta med islams mångfacetterade karaktär. För närvarande lutar jag åt att det inte alls är fallet, om man håller sig till Sverige och det "problem" som vi för närvarande har. De allra flesta muslimer i Sverige har påbrå från mellanöstern, och den form av islam som varit rådande i den delen av världen de senaste trettio åren är den skriftbundna/legalistiska (som för övrigt gör sig alltmer påmind i resten av den muslimska världen, t.ex. Somalia som inte alls var särskilt fundamentalistiskt lagd för bara några få decennier sedan. Till exempel den kvinnliga klädedräkten är ett modernt mode).

Vi har inte fått hit flera hundratusen synkretisktiskt inspirerade sufier från Senegal. Vad vi däremot fått hit är en massa araber och liknande, med sin syn på saken. En arabisk islam kan man säga. De flesta om inte alla företrädare för islam propagerar för denna form av islam. Från vår synvinkel (och vilken annan skulle vi använda) är dessa män rena extremister.
    Nej alla muslimer är inte extrema i sin tro. Eller vilka syftar du på som företrädare?
  • Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 11:36:46 följande:

Märkligt nog är alla svenskar idag. Jag minns terrorsvensken från Sundsvall. Som visade sig vara en 18-årig somalier som varit i Sverige 3 månader. Som sedan visade sig vara en 27-årig Kenyan. Greps i Uganda innan han hann döda någon. Svenska pass är snart värdelösa. Vi borde sluta dela ut dem som smågodis.
    Man räknas som svensk när man har ett svenskt medborgarskap och för att få det så tar det tid eftersom det är en utdragen process. Först efter 2 års tid i Sverige kan du ansöka om uppehållstillstånd och det är inte alla som uppfyller kraven så redan där "sållas" det. Sedan om du vill bli svensk medborgare får du vänta ytterligare ett till år och det är ytterligare en process med en del pappersarbete samt krav att uppfylla. Har du något kriminellt i bagaget så kan du få problem att få igenom både uppehållstillstånd samt svenskt medborgarskap.
  • Gramma
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 13:13:09 följande:
    Nu blir jag sjukt nyfiken. Var har han skrivit det..? För övrigt har väl han blivit misshandlad av invandrargäng två gånger..? Inte undra på att han tycker så då!
    Det finns en liten sökruta i tråden där du borde kunna hitta inläggen (som är ett flertal) om du söker på "valstuga" eller liknande. Sedan finns det aldrig rättvisa grunder för att få uttrycka sig rasistiskt eller liknande. Ett exempel; en kvinna blir våldtagen av en man men ska hon beskylla alla män för det?
  • Gramma
    GangsterKermit skrev 2012-11-22 13:17:09 följande:

Måste man bli rasist för det. Han kunde ha blivit misshandlad av vilken människa som helst. Inte blir jag rasist för att invandrare pratar illa om mig. Man är ganska trångsynt om man börjar hata för att de är  just invandrare och är en utsatt grupp som är lätt att ge sig på.
  • Gramma
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 13:32:42 följande:
    Ja, folk som bekänner sig till Sharia på riktigt tycker faktiskt så. De SKITER i våra futtiga västerländska mjäklagar...
    Att människor bryter mot svenska lagar är inget nytt men det finns konsekvenser för allt som överträder lagen.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!